• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

verlaagd en 19 inch

het is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk.

de breedte van de velg waar de band op zit . . . 1j = 1 inch

de et waarde is het aantal millimeters hoever de wielflens uit het midden van de velg zit.

Hierbij geldt hoe kleiner de ET waarde hoe verder het wiel naar buiten komt.

origineel gepost door Rubyvectra_A

De omtrek van je wiel + band blijft hetzelfde he, 15 of 18 inch. Alleen je banden worden platter, dit is ivm snelheids afwijking. dus als je meer gevulde wielkasten wilt zul je of moeten verlagen of grotere banden, met iets afwijking.

Groet Tim

Hoeft niet hoor. Bij een Vectra B kan je de teller bij de dealer aan laten passen aan omtrek.

Zou me echter eerder zorgen maken om aanlopen.

origineel gepost door boerstal1

Wie heeft zijn vec verlaagd of een sport pakket er op en ook nog is 19 of 18 inch er onder?

rijd dat nog fijn of is dat alleen maar gestoek met de wagen? Ik heb een sport versie maar hij stuitert nu al best wel :thumbdown maar wel de wel graag 19 inch onder leggen.

Who Knows

En kent er mischien iemand nog een goede site (goedkoop) voor de velgen, ken de al wel veel maar wie weet. :wors

Ben ik weer

Weer met mijn i500

Wordt ik al vervelend. :swear

deze is standaard 20mm verlaagd ten opzichte van standaard Vectra.

En ik heb er 19"inch 235-35-R19 onderliggen. zonder problemen.

Vindt het zelf heerlijk rijden

raar genoeg heb ik met mijn 18"inch 225-45- R18 lichte aanloop bij zware belading en drempels.

Hier mijn 18"inch

Foto-KTFUVJZE.jpg

En Hier mijn 19"inch

Foto-PLQO8KTO.jpg

ps het lijkt er op dat ik precies de vertra heb die jij voor ogen heb.:hmmz

origineel gepost door sw_reijnders

Oh ennuuuh let erg op de et-waarde . . . bij verlaagd zou ik zeker niet onder ET40 komen!!

Hoezo dat dan ?? Alleen ET waarde is geen bepalende factor of het wel of niet aan gaat lopen. Dit is altijd icm met de J-waarde van een velg. En die zijn niet allemaal hetzelfde.

J-maat is breedte velgbed, in inches.

De ET is alleen maar 'n off-set maatvoering gezien v.a. het montage/pas vlak van de velg.

Daarbij kijken veel mensen alleen maar of het geheel niet aan de buitenzijde aanloopt, maar een wiel kan ook akelig aan de binnenzijde aanlopen.. Allemaal weer afhankelijk van ET-waarde en J-waarde TEZAMEN.

Een ET waarde is bijv. wel weer een belangrijk gegeven ten aanzien van belasting van wiellagers. Hoe lager dit getal des te groter de belasting. kracht * arm. En die kracht komt t.ov. van die middenlijn wel steeds verder weg te liggen.

onder die van mij (sport pakket) ligt 225-35-18 en dat gaat, ik heb er wel goede banden onder liggen continental sport contact 3

282555725_5_x17E.jpeg

origineel gepost door c-dett16v

mijn maat kreeg een keer een bon omdat hij dikke wielen onder zijn wagen had met super laag et, velgen vielen niet echt aso buiten de auto, maar het verhaal was dat zijn spoorbreedte niet over een kwam met zijn papieren:argue

De spoorbreedte mag maximaal 2% afwijken van de originele.

origineel gepost door Jerremy

origineel gepost door sw_reijnders

Oh ennuuuh let erg op de et-waarde . . . bij verlaagd zou ik zeker niet onder ET40 komen!!

Hoezo dat dan ?? Alleen ET waarde is geen bepalende factor of het wel of niet aan gaat lopen. Dit is altijd icm met de J-waarde van een velg. En die zijn niet allemaal hetzelfde.

J-maat is breedte velgbed, in inches.

De ET is alleen maar 'n off-set maatvoering gezien v.a. het montage/pas vlak van de velg.

Daarbij kijken veel mensen alleen maar of het geheel niet aan de buitenzijde aanloopt, maar een wiel kan ook akelig aan de binnenzijde aanlopen.. Allemaal weer afhankelijk van ET-waarde en J-waarde TEZAMEN.

Een ET waarde is bijv. wel weer een belangrijk gegeven ten aanzien van belasting van wiellagers. Hoe lager dit getal des te groter de belasting. kracht * arm. En die kracht komt t.ov. van die middenlijn wel steeds verder weg te liggen.

klopt . . . maar aangezien 18 inch vaak 8J (ook 7,5J) is en 19 inch bijna altijd 8J of hoger is . . . zou ik niet onder ET40 gaan :angel

De meeste originele opel/irmscher velgen zitten op de breedte 7,5 of 8j in deze maten.

origineel gepost door Navy

mijn maat kreeg een keer een bon omdat hij dikke wielen onder zijn wagen had met super laag et, velgen vielen niet echt aso buiten de auto, maar het verhaal was dat zijn spoorbreedte niet over een kwam met zijn papieren:argue

dat is zo,

maar welke dikke auto voldoet daar aan??

Bij mij gaat 17inch ET-40 7.5J met 215-45-17 (originele maat dus), echter maar net, dit komt mede doordat het een V6 is, deze heeft achter een bredere spoorbreedte.

Houd er rekening mee dat de 2.0-16V 2.2-16V 2.5-V6 2.6-V6 2.2DTi een breder spoor hebben, kan je nog minder laag met de ET!!

Willem

j is heel simpel, das gewoon de breedte van de velg.

et is wat lastiger, dat is de hartafstand van je velg, dwz hoe diep of juist niet, je velg in of buiten je auto valt.

ik heb bijvoorbeeld et44 das redelijk standaard, wil je wat bredere looks hebben dan kun je een iets lagere et waarde nemen, dan steekte je wiel iets meer naar buiten.

even-offtopic

ja idd. Spoorbreedte staat ook niet op papieren.

Ben wel blij dan dat ik me Astra F heb ingevoerd en omgekeurd met dikke zooi eronder. (BBS RX 215-17)

De spoor breedte werd opgemeten (en geregistreerd ergens). Staat alleen niet op papieren.

Hoewel ET niet verschrikkelijk laag is van die velgen. 46 of 47 geloof. Is eerder hoog.

het is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk.

de breedte van de velg waar de band op zit . . . 1j = 1 inch

de et waarde is het aantal millimeters hoever de wielflens uit het midden van de velg zit.

Hierbij geldt hoe kleiner de ET waarde hoe verder het wiel naar buiten komt.

origineel gepost door boerstal1

Wie heeft zijn vec verlaagd of een sport pakket er op en ook nog is 19 of 18 inch er onder?

rijd dat nog fijn of is dat alleen maar gestoek met de wagen? Ik heb een sport versie maar hij stuitert nu al best wel :thumbdown maar wel de wel graag 19 inch onder leggen.

Who Knows

En kent er mischien iemand nog een goede site (goedkoop) voor de velgen, ken de al wel veel maar wie weet. :wors

Ben ik weer

Weer met mijn i500

Wordt ik al vervelend. :swear

deze is standaard 20mm verlaagd ten opzichte van standaard Vectra.

En ik heb er 19"inch 235-35-R19 onderliggen. zonder problemen.

Vindt het zelf heerlijk rijden

raar genoeg heb ik met mijn 18"inch 225-45- R18 lichte aanloop bij zware belading en drempels.

Hier mijn 18"inch

Foto-KTFUVJZE.jpg

En Hier mijn 19"inch

Foto-PLQO8KTO.jpg

ps het lijkt er op dat ik precies de vertra heb die jij voor ogen heb.:hmmz

origineel gepost door Navy

dat is zo,

maar welke dikke auto voldoet daar aan??

Terug
Naar boven