• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

vermindert rijbereik

Hoi Opel vrienden,

Ik heb sinds 2tal maanden kleiner rijbereik, zo'n 100km/tank. Ook voordat het koud werd...Heb ook al tijdje meer turbogeluid rond 2000tr/min. Ik rij met vectra GTS 1.9cdti 120pk met 88000km op de teller. Zou dat kunnen ergens klein lek of scheurtje zijn? Ik rij nu ongeveer 750km totdat mijn licht brand om te tanken, vroeger 850km. Heeft iemand hier ervaring mee?? In de garage zeggen ze daar niet veel over. Heb toch indruk dat binnenkort weer kosten zal hebben...:hmmz

je hebt niet toevallig winterbanden eronder gezet met een

afwijkende maat??

ik zou ook niet zo zeer uitgaan van de BC, want die is niet

altijd even betrouwbaar.

Het is de laatste tijd ook aardig kouder geworden.

Dat bevorderdt het verbruik ook niet.

Ja kan proberen eens het rijbereik te resetten, doe je net als je andere dingen reset in je bc.

Even knopje langer dan 3 sec vasthouden.

Maar echt nauwkeurig is het niet hoor.

Ik zelf vertrouw er niet zo op.

Diesel heeft ook een lagere verbrandingswaarde door alle toevoegen om te voorkomen dat deze gaan vlokken. Deze toevoegingen worden bepaald aan de van het weer.

Ik gebruik altijd maar 1 waarde mbt verbruik.

Ik hou het aantal gereden km en de hoeveelheid die ik tank per tank bij (schrijf gewoon op de bon km stand en dagteller stand). Hieruit kan je exact je verbruik herleiden.

Groeten joris

origineel gepost door jorisor

Diesel heeft ook een lagere verbrandingswaarde door alle toevoegen om te voorkomen dat deze gaan vlokken. Deze toevoegingen worden bepaald aan de van het weer.

Ik gebruik altijd maar 1 waarde mbt verbruik.

Ik hou het aantal gereden km en de hoeveelheid die ik tank per tank bij (schrijf gewoon op de bon km stand en dagteller stand). Hieruit kan je exact je verbruik herleiden.

Groeten joris

ik doe hetzelfde dagteller delen door aantal getankte liters maar waarom en km stand en dagteller?

Dan hou je waarschijnlijk een logboek bij per km, me vader deed dat vroeger ook, hield in excel een bestand bij met grafieken en al, kon je precies zien waneer het winter was en dat het verbruik omhoog ging, in de vakanties omlaag vanwege lange ritten. Maar zijn gedachte, als z'n verbruik zonder echte reden zou toenemen dan zou ie het signaleren aan de hand van z'n grafiekjes. :P

origineel gepost door Astraman

Dan hou je waarschijnlijk een logboek bij per km, me vader deed dat vroeger ook, hield in excel een bestand bij met grafieken en al, kon je precies zien waneer het winter was en dat het verbruik omhoog ging, in de vakanties omlaag vanwege lange ritten. Maar zijn gedachte, als z'n verbruik zonder echte reden zou toenemen dan zou ie het signaleren aan de hand van z'n grafiekjes. :P

En als bewaarplicht voor de belastingdienst / km registratie. Ik rij namelijk 20.000km zakelijk per jaar.

Voor "sw-reijnders": :hmmz

met mijn z18xe zit ik op 1:12 tot 1:13 gemiddeld en ik ben echt niet zuinig met gas-pedaal :hmmz

tja ik schrok er ook nogal van . . . goed het is koud op het moment, dus dat heeft ook invloed op je verbruik.

hehehe WIM!!!!!!!!!!!

Suggesties wat dit kan veroorzaken?

vorig jaar gasklep schoon gemaakt en ook pijpje beetje opgeboord.

Geen EGR klep aanwezig.

houd het nog even in de gaten, maar zal ook wel door het weer komen..

Resent thermosstaat vervangen?? is nogal een zwak punt van de Z18XE...

en ja, dit kan een hoger verbruik veroorzaken.

Willem

origineel gepost door sw_reijnders

net precies 50L getankt met m'n z18xe'tje

dag km-stand was 485km :o

hij lust um graag bij dit koude weer zeg :hmmz

Ja dit merk ik ook.

Mijn vec zuipt ook erg nu. :(

Ag ja dure hobby die auto's.

origineel gepost door arjontje

Ja dit merk ik ook.

Mijn vec zuipt ook erg nu. :(

Ag ja dure hobby die auto's.

mijn vectra lust hem ook vrij aardig mja boeit nie hij rijdt super lekker op dit moment en ik moet zeggen. ik starte hem strax hij had er moeite mee dus ik onder de motorkap kijken en bougiedoppen keer aangeduwt en start een stuk sneller en makkelijker maar hij loopt nie helemaal lekker stationair maar ik wil er van de week 3 punts bougies inzetten ze zeggen dat het beter is voor verbranding en dat ie dan misschien iets zuiniger word ...???

groetjes berry

Haha herkenbaar...

En van die benzineprijzen word ik ook niet echt vrolijk vandaag de dag :thumbdown

origineel gepost door TjeerdK

Haha herkenbaar...

En van die benzineprijzen word ik ook niet echt vrolijk vandaag de dag :thumbdown

ik heb nog een beetje geluk ik woon dicht bij de belgische grens en dan scheelt het algauw 15 ct de liter maar mijn km stond laatst op 510 km

mja ik weet nie of het iets zou uitmaken als ik er 3 punts bougies in doe... iemand ervaring mee..??

groetjes berry

origineel gepost door rooidraakje

Haha herkenbaar...

ik heb nog een beetje geluk ik woon dicht bij de belgische grens en dan scheelt het algauw 15 ct de liter maar mijn km stond laatst op 510 km

mja ik weet nie of het iets zou uitmaken als ik er 3 punts bougies in doe... iemand ervaring mee..??

groetjes berry

Mag ik vragen waar je woont?

origineel gepost door Bartjex88

origineel gepost door rooidraakje

Haha herkenbaar...

groetjes berry

Mag ik vragen waar je woont?

ik woon in Budel

groetjes berry

Terug
Naar boven