[rquote=1852096&tid=141313&author=olafspoolder][rquote=1852069&tid=141313&author=Mad Max]Ja van de bladveer was ik op de hoogte. Ik ben al reeds in het bezit van de manta 1.8 steunen. Ik heb altijd begrepen dat de motor van een C zo in een B gelepeld kan worden, en als dat zou kunnen, dan zou dus de c20 ook zonder problemen op de as van de b landen? Tevens heb ik gelezen dat in theorie je een cih ook op een ohv as zou kunnen leggen zonder aanpassingen. Dat is dan ook niet waar?[/rquote]
In theorie kun je elke motor in elke auto plaatsen. Bij de OHV modellen (1100 en 1200) is de motor hetzelfde in de B en de C. De CIH is ook hetzelfde bij beide modellen (de B heeft 1500, 1700 en 1900 cc motoren, in de C liggen 1600 en 1900 cc motoren). De motorsteunen daarentegen zijn zowel bij de OHV als de CIH modellen van de B en de C verschillend.
In de praktijk: Kijk eens naar de motorsteunen die je hebt en of je hier een passende assteun voor kunt maken. Zoals ik al eerder zei kijk eens naar ombouw projecten van Ascona's Manta's of C-kadetten dan wordt je al heel wat wijzer.
En dan mijn mening, ik ga al heel wat jaartjes mee in de B-kadett wereld dus ik weet waar ik het over heb (ik heb er meerdere, zowel OHV als CIH, ook al heel veel gesloopt). Denk vooral eerst goed na en weet waar je aan begint! Het slopen van de kadett is pas de laatste stap. Bouw eerst de gehele motor op de vooras en maak deze helemaal in orde. Als dit gelukt is dan kun je de oude vooras met motor en al vervangen. Hou er tevens rekening mee dat je het voorfront moet aanpassen omdat de koeler verder naar voren moet komen omdat de motor gewoon groter is. Tevens zul je de versnellingsbak tunnel moeten vergroten omdat er een grotere bak achter komt te zitten. Heb je al gedacht aan de achteras? Hier heb je ook een andere nodig, de krachten die jouw motor hebben zullen ervoor zorgen dat je heel snel de kleine OHV achteras zult moeten vervangen.
De reden dat ik dit schrijf is dat ik al meerdere B-kadettjes heb gesloopt waar heel enthousiast aan een motorombouw is begonnen maar dat men er gaandeweg achter komt dat het toch wel iets meer werk is dan gedacht, helaas is de auto dan al half gedemonteerd, bodem aan stukken geslepen etc.
Mocht je interesse hebben dan mag je gerust eens bij me langskomen om te kijken wat het verschil tussen een CIH en een OHV B-kadett zijn.
Groeten Olaf[/rquote]
Ik ben het helemaal met Olaf eens, ben ook al een jaar of 25 in die wereld bezig.
Heb mijn 2l ombouw project, ook niet af, al een poosje te koop gehad.
Ik ga toch doorzetten, maar met een smallblock OHC en een ouderwetse 4 bak. Niet teveel vermogen (85PK), zuiniger dan een CIH en toch de eigen kadett B sfeer.
Je mag bij mij ook wel eens kijken.
@olaf wij moeten toch eens weer ontmoeten en bijpraten!