• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Verschil vering city en coupe ?

Niels0478

Post weinig
Ik ben dus op zoek naar een setje nieuwe shokdempers voor mijn city, nu kan ik deze bijna nergens vinden, en k vroeg me dus af wat het verschil is van een city en een coupe, want bent ook niet te beroerd om er bijvoorbeeld een busje op te maken, kan iemand mij hier meer over uitleggen?

het verschil zit hem in de aansluiting van het onderste punt van de schobreker. bij een coupe/sedan staan de schokbrekers rechtop de auto in. hierbij zit de schokbreker met twee lipjes vast aan de as. de bout loopt in dwarsrichting van de auto.

bij een city en station staan de schokbrekers onder een hoek de auto in. hierbij zitten ze aan de onderkant op een asje die in lengterichting van de auto staat.

over het verschil in schokbrekers durf ik niks te zeggen, maar dat weet pipo inderdaad

origineel gepost door schuitje

het verschil zit hem in de aansluiting van het onderste punt van de schobreker. bij een coupe/sedan staan de schokbrekers rechtop de auto in. hierbij zit de schokbreker met twee lipjes vast aan de as. de bout loopt in dwarsrichting van de auto.

bij een city en station staan de schokbrekers onder een hoek de auto in. hierbij zitten ze aan de onderkant op een asje die in lengterichting van de auto staat.

over het verschil in schokbrekers durf ik niks te zeggen, maar dat weet pipo inderdaad

Dus als ik het goed begrijp zit in de onderste bevesteging een verschil van 90 graden ?

ja. de coupe as heeft twee lipjes waar je een bout doorheen steekt als scharnier punt. en de city as heeft een busje waar je de schokbreker overheen schuift. maar dat maakt qua vorm van de schobreker niets uit.

is nog steeds gewoon een O rubber beneden en schroefdraad boven. maar of de lengte gelijk is weet ik niet.

groetjes

Ik heb er op aanraden van pipo een tijd geleden de voorschokbrekers van een coupe bij mij achterop mijn city gemonteerd, zit nu al een jaar goed zo :thumbup Lijkt mij een makkelijkere manier dan lassen en slijpen ;) Maar wacht maar even tot hij zelf reageert, dan weet je het zeker.

origineel gepost door *Jurgen*

Ik heb er op aanraden van pipo een tijd geleden de voorschokbrekers van een coupe bij mij achterop mijn city gemonteerd, zit nu al een jaar goed zo :thumbup Lijkt mij een makkelijkere manier dan lassen en slijpen ;) Maar wacht maar even tot hij zelf reageert, dan weet je het zeker.

Ik wacht geduldig af :angel, lassen en slijpen is ook zo gepiept

normaal gezien zal dat niet passen, mij is altijd verteld dat een achteras van een city/caravan anders is dan die van een coupe/sedan ;)

Wat er juist verschillend is weet ik niet, heb ze nog nooit vergelijkt...

origineel gepost door Joepp

dus een city as past zo onder een coupe/sedan?

Nee.

De schotels zitten anders, heb er wel eens 2 naast elkaar gezien. als je die verzet/vervangt dan kun je ze zo omwisselen

origineel gepost door 076 wokkel

origineel gepost door Joepp

dus een city as past zo onder een coupe/sedan?

Nee.

De schotels zitten anders, heb er wel eens 2 naast elkaar gezien. als je die verzet/vervangt dan kun je ze zo omwisselen

Onder mijn city heb ik een sedan/coupe achteras gebouwd.

De schotels van beide assen zijn precies hetzelfde, alleen de bevestiging van schokbrekers aan de schotels is anders.

Ik heb de mutsen van een sedan in de city gebouwd en dan krijg je zoiets:

SNC00143.jpg

Normaal staan de schokbrekers onder 45 graden, en zitten er 2 bouten/pennen in je veerschotels waar je de schokbrekers over heen schuift.

Bij een sedan coupe heb je een beugel waar je de schokbreker in zet en dan een bout er door heen.

Maar de schokbrekers van een city zijn achter veel korter dan van een sedan dus het idee om schokbrekers van voor achter te gebruiken zal wel moeten lukken, zeker als ie verlaagt is. :thumbup

Zoals al gezegd de voorste schokdempers nemen van een c kadett, korte voor de achterzijde van een city zijn lastig te vinden.

Ik had de hoop bijna opgegeven met mijn zoektocht, tot iemand mij dit vertelde.

Hoef je niets te verbouwen!!

origineel gepost door 076 wokkel

De veren zijn wel het zelfde

De veren zijn het zelfde sterker nog de bodemplaat is bijna het zelfde. In een bodem plaat van een city/station zitten “dekseltjes” in gelast waar normaal de mutsen voor de staande schokbrekers in zitten. Daarom is het zo makkelijk om dit te veranderen.

exact hetzelfde, onder mijn station zou volgens 2 eigenaren terug (welke er de cih heeft ingebouwd) een 1900 coupe rally vooras zitten.

Terug
Naar boven