• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

verstelbaar nokkenastandwiel

larsjeG40

Post weleens wat
wie weet waar ik een verstelbaar nokkenastandwiel kan halen? ik zag ze bij risse niet meer staan

een gezien de prijs (duur) is dit echt de moeite waard of is het verschil nauwlijks merkbaar?

der zit in mijn blok wel een scherpere nokken as

maar als je dit zelf maakt moet hij zeker wel uitgebalanceerd worden?

:hmmzuitbalanceren hoeft niet omdat je de 3 gaten naar sleuven vermaakt dus alles is evenredig. of het helpt zie je alleen op een vermogens bank en als je hem daarop niet wilt afstellen heeft het geen zin

origineel gepost door larsjeG40

wie weet waar ik een verstelbaar nokkenastandwiel kan halen? ik zag ze bij risse niet meer staan

een gezien de prijs (duur) is dit echt de moeite waard of is het verschil nauwlijks merkbaar?

staan bij bauteile cilinderkopf ofzo.

kost iets van 15 euro, maar is wel een ruilartikel, en je krijgt gewoon een tandwiel met gaten die 1mm groter zijn geboord.

ik maak ze lekker op de freesbank, en maak er sleufgaten van.

zal eens kijken of ik binnekort nog een keer kan frezen, zowel maak ik er evt meteen wel een paar als ik toch bezig ben.

op hecktriebler forum staat ook wel mooie manier om zelf 1 te maken, heeft dan 3 mogelijk instelbare waarden.

bijna onderaan

origineel gepost door Leen

origineel gepost door larsjeG40

staan bij bauteile cilinderkopf ofzo.

kost iets van 15 euro, maar is wel een ruilartikel, en je krijgt gewoon een tandwiel met gaten die 1mm groter zijn geboord.

ik maak ze lekker op de freesbank, en maak er sleufgaten van.

zal eens kijken of ik binnekort nog een keer kan frezen, zowel maak ik er evt meteen wel een paar als ik toch bezig ben.

heb je daar mischien een fototje van?

Het is idd verdwenen, ik heb het artikel wel opgeslagen, als je me je e-mail aders even u2u't dan stuur ik het je toe mocht je het nog interesseren. Staat ook veel in om een motor goed op te bouwen.

Bij mij zit er een 2.2i motor in met een andere nokkenas.

Bovendien is de kop van de motor ook al eens gevlakt, dus theoretisch heeft het wel zin om een verstelbaar nokkenastandwiel te maken voor deze motor ?

Maar als ik het goed begrijp kan je het enkel instellen met een vermogenbank, anders heeft het geen zin ?

De motor heeft een vast ingesteld ontstekingstijdstip en dat is destijds wel op een motortestbank gebeurd.

En wat zou de meerwaarde kunnen zijn? hoger koppel, vlakkere koppelkurve ......

Geert

Terug
Naar boven