• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Versterker & Subwoofer inbouwen

dikke rode: accu - zekeringhouder- versterker: 12V

dunne blauwe: radio (rem uitgang) - rem ingang versterker

zwarte/bruine/gouden, welke het dikste is en bij je achterlicht boutje komt: Achterlichtboutje - versterker gnd

blauwe tulp: radio tulp uitgang - versterker ingang

Zekering zo dicht mogelijk bij accu, kan je er gewoon naast hangen hoeft nergens aan vast te zitten.

En nog over die zekeringhouder: Er zit een bevestigingsplaatje op :P (Zonder schroeven dat wel maar oké) kan ik die wel onder de motorkap plaatsen? Ivm vocht buiten of liever in de auto?

Ik heb dus liggen;

Een dunne blauwe kabel > Die moet naar mijn radio en op REM?

Dikke Zwarte kabel > ?

Die blauwe tulp > Moet in subwoofer?

Dikke rode > Accu

Dikke bruine > ? (Volgens mij was dat een langere van die gouden linksboven op de foto, omdat die te kort was)

@joop1970 wrote:Ik lees verkeerd, speakers hoeven en kunnen in jou geval ook niet, vergeet dat.

Bovenstuk kabel strippen, hele ding eraf draaien. Zekeringhouder kun je open schroeven en zekering erin doen. OVerigens sluit je de kabel op de accu pas als laatste aan ander krijg je heel de tijd sluiting. Het staal van de auto is namelijk aangesloten op de negatieve pool van de accu. Aanraken met de 12V pool geeft dan dus een potentiaal verschil en dus een vonk.

Godzijdank hoeven speakers niet.

Maar dan weet ik nog niet waar je die complete zekeringhouder laat? Moet daar ook de kabel doorheen?

Voor de rest is het me duidelijk!

Dank voor je duidelijke stappen!

Ik lees verkeerd, speakers hoeven en kunnen in jou geval ook niet, vergeet dat.

Bovenstuk kabel strippen, hele ding eraf draaien. Zekeringhouder kun je open schroeven en zekering erin doen. OVerigens sluit je de kabel op de accu pas als laatste aan ander krijg je heel de tijd sluiting. Het staal van de auto is namelijk aangesloten op de negatieve pool van de accu. Aanraken met de 12V pool geeft dan dus een potentiaal verschil en dus een vonk.

@joop1970 wrote:Slang inderdaad volgen, kom je bij de rubberen dop uit. Kan wat geklojo zijn.

stap 1: Aansluiten doe je op het rechter punt (op de foto) van de accu, dat is de plus. Draai het moertje los en duw de kabel ertussen. Overigens plaats je hier ook ergens de zekering tussen. (dus accu -> klein stukje kabel +-20cm -> zekering -> kabel door rubberen dop -> kabel door interrieur -> kabel in kofferbak en aansluiten op +12v

stap 2: min Kabel naar schroef achterlicht, beetje ertussen duwen of met zon connectortje -> aansluiten of gnd

stap 3: REm (dat is die lange dunne blauwe van de radio naar de kofferbak trekken en aansluiten op REM.

stap 4: signaal kabel van radio naar kofferbak trekken, niet door dezelfde goot als de +12v kabel!. Ik heb hem door het midden langs de handrem getrokken, onder het tapijt door zo de kofferbak in.

stap 5: Kabel van versterker naar speakers aanleggen, makkelijkste is de panelen naast je deuren weghalen en daar de kabel solderen op de bestaande speaker kabel, hoef je je deur niet in door die zwarte slurf en kan je de speakers lekker laten zitten.

stap 6: radio erin hangen.

stap 7: kijken of het werkt en 4 bier drinken als dat het geval is. Zo niet, hard gaan huilen en de volgende dag het probleem zoeken

Succes!!

Naar speakers ook?? Damn.. Moet ik weer alles gaan open halen..

Kan ik niet alleen een subwoofer aansluiten ipv versterker? Of kan dat niet? :lol:

Over stap 1:

Dat moertje is dus dat hele ronde ding los en eraf draaien? Daar tussen de kabel? Moet ik dat bovenstuk nog strippen oid?

En die zekeringhouder die ik heb waar moet die dan? En hoe plaats je die zekering erin dan?

Ik heb trouwens een 40A zekering, is dat sterk genoeg?

tussen de kabels door zal idd niet lukken.

maar door die dikke rubber afdichting moet het lukken. heb ik al bij meerdere corsa's gehad en gedaan

kunt proberen om er met een mes doorheen te prikken en dan de kabel erdoorheen te duwen

Slang inderdaad volgen, kom je bij de rubberen dop uit. Kan wat geklojo zijn.

stap 1: Aansluiten doe je op het rechter punt (op de foto) van de accu, dat is de plus. Draai het moertje los en duw de kabel ertussen. Overigens plaats je hier ook ergens de zekering tussen. (dus accu -> klein stukje kabel +-20cm -> zekering -> kabel door rubberen dop -> kabel door interrieur -> kabel in kofferbak en aansluiten op +12v

stap 2: min Kabel naar schroef achterlicht, beetje ertussen duwen of met zon connectortje -> aansluiten of gnd

stap 3: REm (dat is die lange dunne blauwe van de radio naar de kofferbak trekken en aansluiten op REM.

stap 4: signaal kabel van radio naar kofferbak trekken, niet door dezelfde goot als de +12v kabel!. Ik heb hem door het midden langs de handrem getrokken, onder het tapijt door zo de kofferbak in.

stap 5: Kabel van versterker naar speakers aanleggen, makkelijkste is de panelen naast je deuren weghalen en daar de kabel solderen op de bestaande speaker kabel, hoef je je deur niet in door die zwarte slurf en kan je de speakers lekker laten zitten.

stap 6: radio erin hangen.

stap 7: kijken of het werkt en 4 bier drinken als dat het geval is. Zo niet, hard gaan huilen en de volgende dag het probleem zoeken

Succes!!

Dat grote rubberen ding die het dichtmaakt zeg maar krijg ik helemaal niet van z'n plek.

En tussen de kabels door zit het zo strak dat er helemaal geen ruimte is..

3491351244303714.jpg

@robert_corsa wrote:-naast je accu zit een rubberen dop.

deze maak je een gat in, en je kan zo je + kabel naar binnen proppen (daarna afkitten)

-massa kan vanaf je achterlicht (hier zit een moertje speciaal voor de massa)

-je kabels (tulp, rca en +) leg je door je dorpellijsten, dit zijn 10 torx schroefjes per kant.

kind kan de was doen:)

3291351150429163.jpg

Links waar die slang heen gaat?

Massa... Die snap ik niet? (Sorry als ik nu als een idioot overkom)

6551351108351823.jpg

Ben ik trouwens compleet?

7261351150778895.jpg

Vooral het aansluiten op de accu loop ik op vast.

En nee heb overigens (jammer genoeg) geen trekhaak.

Net enthousaist begonnen, maar weer krijg ik die godsvergeten kabel niet naar binnen... Ik heb wat weg zitten snijden om een ruimte te maken voor die kabel, maar dit zal allemaal zo strak gebonden dat het er niet meer tussen past.. Same on the other side..

door de dikke rubber naast de accu eerst een flinke dikke schroevendraaier(met beleid) en een dosis glijmiddel duwen.dan je pluskabel ook goed insmeren/spuiten met glijmiddel,de schroevendraaier eruit trekken,en meteen de pluskabel erachteraan duwen.het gaat gemakkelijker als je met 2en bent.zo heb ik het al bij diverse corsa's gedaan,ging altijd perfect.alleen opletten dat je met de schroevendraaier geen kabels kapotduwt.

@ColinC wrote:Te koop

Versterker en Subwoofer :lol:

Ik ben er klaar mee. Krijg er geen gat door (dat rubberen dopje) ik heb zitten snijden, knippen etc. maar nog steeds krijg ik er niks doorheen.

Volgende week komt een vriend en die probeert het nog eens, daarna verkoop ik hem als het niet lukt.

Bent nog steeds welkom hier ;)

@cano666 wrote:@corsaracer wrote:wil het best voor je inbouwen hoor.

je moet dan alleen maar mij thuis komen...

mag ik ook langs komen :angel

Van mij wel maar van corsa c weet ik niet precies hoe de kabels het beste kunnen lopen

Te koop

Versterker en Subwoofer :lol:

Ik ben er klaar mee. Krijg er geen gat door (dat rubberen dopje) ik heb zitten snijden, knippen etc. maar nog steeds krijg ik er niks doorheen.

Volgende week komt een vriend en die probeert het nog eens, daarna verkoop ik hem als het niet lukt.

Terug
Naar boven