• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

vervangen achterveren>gelukt, maar nog een vraag

Veren zitten er nu mooi onder, maar het lijkt of hij nou achter hoger staat dan voor. Komt dat door de nieuwe veren? Oftewel zakt het nog? Of zijn deze veren langer dan de vorige? Heb aantal ringen nageteld, zijn volgens mij hetzelfde. Of kan het aan de schokbrekers liggen? Heb ik die misschien te strak aangeschroefd?

Iemand een idee.

Bijgaand wat foto's ter verduidelijking

Foto-V4DLFF3Y.jpg

Foto-ABN7SEES.jpg

oude en nieuwe achterveren zijn even lang (als ik goed geteld heb), namelijk 9 ringen.

maakt het nog uit hoe strak de moer op de schokbrekers zit?

zag trouwens op een foto van toen ik hem net gekocht had, dat de achterkant wat hoger stond dat voor.

zie foto:

Foto-MGAHPF36.jpg

Veren zakken nog wel ietsje in (afhankelijk van de kwaliteit), maar niet zoveel.

Aantal ringen geeft niet aan hoeveel de verlaging is. Het ligt aan de manier waarop ze gewikkeld zijn.

De hoogte van de veren (als ze naast de auto liggen) is ook geen garantie van het aantal cm verlaging.

Wel zijn verlagingsveren altijd korter (als ze naast de auto liggen) dan de originele veren die eronder zaten.

Zie hier verschillende verlagingsveren:

De rode zijn G&M verlagingsveren van -6cm

De middelste gele zijn Apex verlagingsveren van -6cm

De rechtse gele zijn Apex verlagingsveren van -4cm

Allen voor de achter-as!!

IMG_0167.jpg

G&M -6cm:

IMG_0168.jpg

Apex -6cm

IMG_0169.jpg

Apex -4cm:

IMG_0170.jpg

ik heb 1 oude achterveer los liggen. Kan ik op een of andere manier dan meten welke hoogte/verlaging ik moet hebben om dezelfde hoogte als eerst te krijgen?

zie zo niets op de oude veer. Is nogal vies. Zijn wel volgens mij gewoon zwart. Is het dan de originele veer?

Kan het zijn dat de achterveren van de B1 anders zijn dan die van de B2?

Die ik er onder gezet heb, zijn namelijk 2e handse en het was niet helemaal zeker of ze van een B2 kwamen.

Origineel b1 of B2 maakt volgens mij niets uit, behalve die van de GT/E of GSI, want die zijn 2-3 cm lager.

De belangrijkste vraag is:

Wat wil je?

Moet hij lager, omdat het mooier is?

Wil je hem iets stugger hebben, omdat je een betere wegligging wilt?

origineel gepost door postbusmanta

Veren zakken nog wel ietsje in (afhankelijk van de kwaliteit), maar niet zoveel.

Aantal ringen geeft niet aan hoeveel de verlaging is. Het ligt aan de manier waarop ze gewikkeld zijn.

De hoogte van de veren (als ze naast de auto liggen) is ook geen garantie van het aantal cm verlaging.

Wel zijn verlagingsveren altijd korter (als ze naast de auto liggen) dan de originele veren die eronder zaten.

Zie hier verschillende verlagingsveren:

De rode zijn G&M verlagingsveren van -6cm

De middelste gele zijn Apex verlagingsveren van -6cm

De rechtse gele zijn Apex verlagingsveren van -4cm

Allen voor de achter-as!!

IMG_0167.jpg

G&M -6cm:

IMG_0168.jpg

Apex -6cm

IMG_0169.jpg

Apex -4cm:

IMG_0170.jpg

Heb je goeie ervaring met Apex?

Origineel b1 of B2 maakt volgens mij niets uit, behalve die van de GT/E of GSI, want die zijn 2-3 cm lager.

De belangrijkste vraag is:

Wat wil je?

Moet hij lager, omdat het mooier is?

Wil je hem iets stugger hebben, omdat je een betere wegligging wilt?

Ik wil voor en achter ongeveer even hoog, zoals het was. Heb de achterveren vervangen, omdat er 1 gebroken was.

Heb ondertussen geregeld dat ik ze kan ruilen.

Als ik jouw verhaal goed begrijp heb ik nu waarschijnlijk GT/E ipv GSI veren.

Ik heb goede ervaring met -4cm Apex.

Ze zijn mooi progressief.

Enige nadeel is dat de coating niet heel lang mooi blijft.

Ik bedoel inderdaad dat zowel de GT/E als de GSI veren lager zijn dan bijv een B1 Berlinetta of een B2 1.8S.

origineel gepost door Bug Killer

wat ik denk is dat postbusmanta bedoelt dat de GT/E en GSI 2-3 cm lager zijn als bv een berlinetta.

ook een vraag van mij: ik heb nu een -60 setje rondom gemonteerd. maar hoeveel zakt het nog in? rijd nu 4 dagen mee. en moet gewoon een stuk lager;)

Ik zou nooit lager willen dan -6cm. Daar is in nederland niet meer mee te rijden.

Laat eens een foto zien.

Hoe weet je zeker dat dit een set was van -6cm? Nieuw uit doos?

Ik heb goede ervaring met -4cm Apex.

Ze zijn mooi progressief.

Enige nadeel is dat de coating niet heel lang mooi blijft.

Ik bedoel inderdaad dat zowel de GT/E als de GSI veren lager zijn dan bijv een B1 Berlinetta of een B2 1.8S.

Wat voor schokbrekers heb/had je bij de -4 apex?

Gele koni's van standaard lengte.

Ingesteld op z'n slapst :thumbup

Was nog behoorlijk comfortabel bij normaal weggedrag.

Als je ging stampen deed alles prima z'n werk :thumbup

Als ik dit zo lees dan moet ik ooit toch een keer een setje GTE/GSi veren op de kop zien te tikken, voordat ik overga op Koni geel enzo.

Terug
Naar boven