• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

vervangen dynamo astra f

Wie kan mij vertellen hoe ik de dynamo van een astra f vervang? Ik ben er inmiddels achter dat deze een spanrol heeft voor de multiriem, maar zie nog even niet (werd al wat donker...;-) waar deze allemaal vastzit. Kan het loshalen gewoon van bovenaf?

Bedankt voor de hulp!:thumbup

Zeker van bovenaf te doen! Zit maar met twee bouten vast, een korte aan de bovenkant en een lange aan de onderkant. Die aan de onderkant vormt het scharnierpunt om de riem te spannen, die aan de bovenkant om het dan mee vast te zetten...

Twee keer sleutel 13 (of één en een ratel) en dan zitten er nog wat draden aan de achterkant. Die zitten vaak met een moer vast, draden hebben dan een oog aangeknepen. Soms zit één draad met een stekkertje...

HAAL WEL EVEN DE ACCU OP 1 POOL LOS!!!!:o

Zorg wel ook weer voor een goede massa verbinding naar het blok! Ook al zou je denken:"Hij maakt toch al contact op het huis?!?" Nee, dat doet hij dus niet!:vertag

Dank voor je antwoord, maar ik heb net even gekeken en deze lijkt met drie bouten vast te zitten, dus niet meer de oude methode met onder een scharnierpunt en boven een bout waarmee je de spanning afstelt??:hmmz

Is het zo iets dan:

2834.jpg

nee, hij lijkt aan de onderkant vast te zitten, en op twee punten een de bovenkant, waaronder 1 met behulp van een extra stang vanaf het motorblok. Heb een foto gemaakt, maar die is vrij onduidelijk

heb hem er al uit. Onder zit hij vast aan het blok met een pin waar hij om heen kan scharnieren. Boven op twee plekken aan twee stangen vanaf het blok.

Dat was nou leuk geweest met een fotootje erbij, dan heeft de toekomstige zoekende ook nog wat aan dit onderwerpje....

:kewlpics

Terug
Naar boven