• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Vervangen radiateur Monza A2

rinus de boer

Post veel
Ik ga tzt mijn rad vervangen, want ik heb een kleine lekkage onderin. Ik wil het rad laten repareren door er een nieuw filigraan erin te laten zetten (gelijk heavy duty). Zover ik het nu zie moet ik de volgende dingen doen:

* Rubberslangen loskoppelen en koelvloeistof opvangen.

* Kunststof windtunnel eraf schroeven en tegen het blok aanschuiven, zodat het rad vrijkomt hiervan.

* Twee metalen buizen (koeling automaat) eraf schtroeven (hoe draai ik die eraf?)

* En dan kan ik de radiateur eruithalen via de klemmen die aan de zijkant/bovenkant zitten.

Mis ik nog iets? Zit er onderaan nog iets? Moet ik nog ergens specifiek op letten?

En nog een vraagje. Wie weet er in de omgeving Dordrecht /Rotterdam / Gorinchem een bedrijf dat radiateuren repareert?

De leidingen van de automaat zijn bevestigd met een zogenaamde banjobout. Dat is dus een holle bout die door een soort ring gestoken wordt.

P5270011.JPG

Vergeet dus ook niet de 4 koper ringen te vernieuwen.

Voor de rest klopt het allemaal volgens mij. Bij sommige radiateuren zit er ook nog aan de onderkant van de radiateur een moer maar dat weet ik bij een A2 niet zeker.

Let wel even goed op als je de onderste slang losdraait, daar komt nogal wat koelwater uit dus zorg dat je opvangbak groot genoeg is. Voordat je de onderste slang loshaalt kun je het beste eerst de radiateurdop losdraaien zodat ie daar lucht kan pakken.

De leidingen van de automaat zijn bevestigd met een zogenaamde banjobout. Dat is dus een holle bout die door een soort ring gestoken wordt.

P5270011.JPG

Vergeet dus ook niet de 4 koper ringen te vernieuwen.

Voor de rest klopt het allemaal volgens mij. Bij sommige radiateuren zit er ook nog aan de onderkant van de radiateur een moer maar dat weet ik bij een A2 niet zeker.

Let wel even goed op als je de onderste slang losdraait, daar komt nogal wat koelwater uit dus zorg dat je opvangbak groot genoeg is. Voordat je de onderste slang loshaalt kun je het beste eerst de radiateurdop losdraaien zodat ie daar lucht kan pakken.

Zo, vandaag het radje weggebracht. Kan hem volgende week woensdag weer ophalen. Bij een eenmanszaakje, dat al meer dan 40 jaar in het vak zit. Doet veel young- en oldtimers.

[align=center]
easter-b-letter.gif
6[/align]

Zo, vandaag het radje weggebracht. Kan hem volgende week woensdag weer ophalen. Bij een eenmanszaakje, dat al meer dan 40 jaar in het vak zit. Doet veel young- en oldtimers.

[align=center]
easter-b-letter.gif
6[/align]

Zo, hij zit er weer in. Rad is als nieuw. Er zit nu een fijnere maas met meer dwarspijpjes in, geeft plm 15 % meer koeling, zonder dat de radiateur dikker wordt. De koperen ringen van de banjobouten heb ik ook ook vervangen.

Zo, hij zit er weer in. Rad is als nieuw. Er zit nu een fijnere maas met meer dwarspijpjes in, geeft plm 15 % meer koeling, zonder dat de radiateur dikker wordt. De koperen ringen van de banjobouten heb ik ook ook vervangen.

Terug
Naar boven