• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Vinnen op de koelvin

Precies!

Dus met jouw configuratie draait de fan nog ff verder als je contact uitzet? blits!

Maar solderen in een radiateur is net ff te geavanceerd voor mij. Kun je ook nog nieuwe thermoschakelaars kopen, en die bv ff in een stukje pijp lassen, dat je dan weer tussen een slang inzet?

Indien ja: Hoe ziet zoiets eruit, en zijn goede ervaringen met een bepaald merk/type?

Ik heb het al twee keer bij de radiateurenservice laten doen:

"Ik wil DAAR een aansluiting voor een thermoschakelaar" :D

Electrische koelvin uit een bepaald type Citroën BX ( :puke )paste precies.

Zoals Louwe kan ik het niet beter beschrijven. En quanta kosta? De elektrofan heb je

snel gevonden op de auto-afbraak of ergens een totall-los in je omgeving.

De thermo-schakelaar idem, alles tesamen 20 euro ??

Het relais kan je onder de motorkap plaatsen en dan kan je kiezen ofwel bekrachtiging

voor je contact zodat de fan blijft draaien met contact uit, of na het contact zodat de fan

uitvalt met het contact af te zetten.

Maar zowiezo zekeren!

Als je de standaard fan demonteerd heb je plaats in de plastic tunnel achter de radiator

om daar je elektro-fan te monteren.

OK, bij mij zit niet zo'n tunnel (Ascona), dus dat wordt waarschijnlijk voor de radiateur.

Ik heb al een brede radiateur, die moet ik nog opknappen. Ik ga proberen om er een sensor in te zetten!

Hier wordt telkens over het lawaai gesproken.

Maar sommigen electric's vind ik toch best wel irritant veel herrie maken hoor.

Daarbij moet ik ook nog even kwijt dat bij uitgeschakelde motor alleen de vloeistof in de radiateur wordt gekoeld, dus niet in het blok. Tenzij je een electr.pompje in het circuit plaatst. Dus wil je het echt goed doen, doe dat dan ook.(of het nodig is?.....)

Buiten het feit dat ik van al mijn auto's 5 stuks zijn voozien van electric geval, adviseer ik meestal toch een GOED-WERKENDE viscokoppeling. Helaas zijn dat maar weinig.

Overigens past een M3E36vin op een GM-visco24V. (meer bladen)

Let ook op dat je een juiste electr.vin op de goede plaats zet, voor of achter de rad. D'r kan nl verschil zitten in de vorm van de vinbladen. Hol, of bol gevormd.

Maar een elektrovin die blaast alleen maar ff als je een tijdje stilstaat, bijna nooit tijdens het rijden.

Is het overigens niet zo dat er vanzelf geringen stroming ontstaat als de vloeistof in de radiateur een heel stuk koeler is dan in de rest van het systeem?

Terug
Naar boven