• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Visco koppeling van de koeling

[rquote=1853814&tid=137994&author=Neut3.24]Kan iemand kort uitleggen hoe zo'n visco koppeling werkt?

Bij mijn 24v draaide die altijd mee, en ging nooit harder of zachter draaien bij wisselende temp.

En bij de 3.0 12v die ik gehad heb had die gewoon meerdere standen en draaide die door ook als je de motor af zette tot die gekoeld was tot een bepaalde temp.

bedankt vast[/rquote]

Dat is dan geen visco koppeling want zodra de motor uitgaat zal de fan alleen uitlopen en daarna gelijk stoppen. Een visco heeft geen eigen motor om hem op gang te houden.

Een viscose koppeling (visco-koppeling) zorgt ervoor dat de motorventilator te allen tijde precies de juiste hoeveelheid koelwind levert. De visco-koppeling is bevestigd aan de voorkant van de motor en de ventilatorbladen worden op de visco-koppeling gemonteerd.

Werking van een visco-koppeling

Afhankelijk van de temperatuur van de koelvloeistof verandert de slipweerstand in de visco-koppeling zodat de ventilator harder gaat draaien naarmate de motor warmer wordt.

Een defecte visco-koppeling herkent u aan een te laag koelvermogen bij een warme motor. Vooral bij lage snelheden (file) of bij hoge belasting zal de motor dan warmlopen met alle risico's van dien (lekke koppakking, gescheurde kop, etc.). Het is dus aan te raden de visco-koppeling preventief te vervangen zodra u merkt dat de motor niet netjes op temperatuur blijft.

zie hier http://www.visco-koppeling.nl/

Als een visco kapot gaat, dan gaat tie zich toch (meestal) gedragen als een vaste fan? Ik heb jaren lang met een kapotte visco fan gereden in mijn Manta, en nooit geen problemen gehad. Vervangen was best wel duur, en toen reeds was een nieuwe visco slecht te krijgen. Het kost alleen wat extra vermogen, als die constant meedraait. Het koelend vermogen wordt er niet minder om.

Niemand dus een tip voor een redelijk pasklaar model?

Dan zal ik toch maar eens gaan shoppen om iets redelijk passends te vinden.

Het ligt eraan welke visco koppeling je hebt. Van een senator B bijvoorbeeld die gaat dus niet meer draaien als ie stuk is. De oude van de senator en monza A doen dat wel.

Elektrische vin is bij elke goede automaterialen zaak te koop incl. thermostaat. Meet wel eerst even de diameter op die je moet hebben.

[rquote=1853814&tid=137994&author=Neut3.24]Kan iemand kort uitleggen hoe zo'n visco koppeling werkt?

Bij mijn 24v draaide die altijd mee, en ging nooit harder of zachter draaien bij wisselende temp.

En bij de 3.0 12v die ik gehad heb had die gewoon meerdere standen en draaide die door ook als je de motor af zette tot die gekoeld was tot een bepaalde temp.

bedankt vast[/rquote]

Dat is dan geen visco koppeling want zodra de motor uitgaat zal de fan alleen uitlopen en daarna gelijk stoppen. Een visco heeft geen eigen motor om hem op gang te houden.

Een viscose koppeling (visco-koppeling) zorgt ervoor dat de motorventilator te allen tijde precies de juiste hoeveelheid koelwind levert. De visco-koppeling is bevestigd aan de voorkant van de motor en de ventilatorbladen worden op de visco-koppeling gemonteerd.

Werking van een visco-koppeling

Afhankelijk van de temperatuur van de koelvloeistof verandert de slipweerstand in de visco-koppeling zodat de ventilator harder gaat draaien naarmate de motor warmer wordt.

Een defecte visco-koppeling herkent u aan een te laag koelvermogen bij een warme motor. Vooral bij lage snelheden (file) of bij hoge belasting zal de motor dan warmlopen met alle risico's van dien (lekke koppakking, gescheurde kop, etc.). Het is dus aan te raden de visco-koppeling preventief te vervangen zodra u merkt dat de motor niet netjes op temperatuur blijft.

zie hier http://www.visco-koppeling.nl/

Niemand dus een tip voor een redelijk pasklaar model?

Dan zal ik toch maar eens gaan shoppen om iets redelijk passends te vinden.

Terug
Naar boven