• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

vliegwiel afdraaien hoeveel kg?

chris b

Post weinig
hoeveel kg moet je van je vliegwiel afdraaie voor het opzig beste resultaat gaat om een c 20 ne met bewerkte nokkenas en gechipte comp,hoorde dat het 1,4 kg was maar wie weet hebben jullie een beter idee

groet chris

niet.

ben zelf totaal geen voorstander van het afdraaien van gietijzer vliegwielen..

Haal er direct een van alu..

is een heel stuk duurder maar wel veilig..

Een vliegwiel is namelijk net een los geslagen cirkelzaag..

Gaat overal dwars doorheen, en zit toch stiekem best in de buurt van je voeten / benen..

ik gebruik een afgedraaid vliegwiel met de autocross,heb er nog nooit problemen met gehad.weet alleen niet hoeveel er af is gedraaid.laat het altijd door iemand doen.

origineel gepost door chris b

:hmmz zit wat in in je been ? hoop 't niet:o ik heb eens een kadett gezien die z'n afgedraaid vliegwiel door z'n dak kreeg in Friesloan ...drachten....2006 ......en vlak daarna ook een golf ( da von ik nie zo erg....:jerry )'t is alleen zo jammer dat er "leven" mee gemoeid is ..........een vliegtuigramp kan een trauma opleveren maar een vliegwiel langs je sodemieter is ook niet echt bevoorderlijk voor je gestel.....neem een alu !!!

sorry voor de grote foto's maar dit kan er gebeuren als je vliegwiel klapt!!

Galant001.jpg

Galant002.jpg

Galant006.jpg

Galant012.jpg

alu wordt niet wat afdraaien niet echt slim ,dus iets anders zoeken om sneller op toeren te komen. sugesties zijn welkom

ik heb altijd nog met orgineel gereden..

En heb toch leuk speelgoed gehad aan de 8v motoren hoor.

Nix mis mee en komen lekker vlot op toeren...

komen idd lekker vlot op toeren maar moet voor het mooie nog een beetje eerder en kleinere banden is het ook niet,mis ik weer topsnelheid,

Als je je vliegwiel laat afdraaien bij iemand die weet wat die doet lijkt het mij geen probleem. Heb ook een tijdje met een afgedraaide gereden en nergens problemen mee. Ik heb een vliegwiel laten maken bij iemand die het al 30 jaar doet, vliegwielen maken maar ook afdraaien. Nog nooit 1 kapot gegaan.

ik rij met een std plat vliegwiel die nu 3,9kilo weegt:o

zolang je geen cinterplaat gebruikt is het niet zoeen probleem.

Het is een vliegwiel dat van sylvester afkomt.

is trouwens wel een xe vliegwiel.

Zit er wel aan te denken om een staalplaat rond het bakhuis te maken.

Ben gehecht aan mijn ballen;)

ja toch wel hé dennis..

Bij het dragracen is het met mijn setup zelfs verplicht een vliegwiel schild.

Dit jaar maar eens naar de mogelijkheden kijken.

Je kunt er ook een soort van zak omheen trekken. Blijken ook erg sterk te zijn..

Zolang je niet teveel en met kennis een stalen vliegwiel afdraait is er denk ik geen probleem, maar ik heb er gelijk een 3,5kg ALU opgezet, nu ja Corsaboy toen we de F28 plaatstsen :cool:

Kost wel wat, maar werkt echt super, zelfs op een LET. :vertag

Werd mij door meerdere mensen af geraden om een alu vliegwiel te gebruiken op een turbo motor. Schijnt dat er teveel warmte in komt. Heb nu een stalen vliegwiel van ongeveer 4/4,5 kilo. Scheelt dus ongeveer 0,5 tot 1 kilo en het is nog veel goedkoper ook

Hebben we blijkbaar andere adviseurs gehad zeker :wtf

Maar goed het werkt gewoon, zelfs met knallen op de Ring en heel veel Dragraces vorig jaar :D

Dan hebben wij idd andere adviseurs gehad. Geloof wel dat het goed gaat bij jou hoor. Maar ik wil het risico niet nemen, en dit was veel goedkoper ;)

lees een stalen vliegwiel van 4/4,5 kilo en daar is max 1 kilo afgedraaid kom ik toch op 5,5 mijne weegt 7 kilo niks afgedraaid waar komen die verschillen vandaan?

Terug
Naar boven