Beste Eric, geen paniek....
Het is 1 van de beruchte plekken van de Monza en Senator, maar ook Rekord E1 en 2 en de Commo C. 1 van de eerste zaken, die ik controleerde bij de aanschaf van mijn Monza toetertijd.
De enige auto's die er geen last van hebben, zijn degenen die gelijk vanaf aflevering een goede roestpreventie hebben gekregen, en wat ook is bijgehouden, en die auto's, die altijd binnen hebben gestaan. Maar zelfs dat is geen garantie. De mijne voldeed aan beide voorwaarden (dus preventie en binnengestaan). maar de auto is onder het mes geweest vorig jaar, terwijl ik toch dacht, dat tie daar helemaal okido was. Maar ik constateerde kleine blaasjes, en toen heb ik het preventief laten vervangen allemaal.
Rottenis rond de veerhoeden kuin je makkelijk zien, maar dit zit verborgen. en een gevolg van die rare constructie en matige afwerking. daar zijn al verhalen genoeg over geschreven.
Zoals Ben zegt, 90% kans dat het daar doorgerot is als je natte voetenbakken hebt. Echt, even doen wat Ben zei, dus de bekleding aan de zijkant van de voetenbak weghalen, en even naar boven turen. Trouwens, je ziet snel genoeg de roestsporen dan.
En heb je daar wat, tja, dan moeten de voorschermen er echt af, de verstevigingsdriehoeken er af, en dan kun je erbij. Op zich niet zo'n grote operatie als je lassen kunt, en nieuwe driehoeken zijn gewoon te krijgen. Die kosten je de kop niet. Of je maakt zelf iets, wat nog sterker is. Kun je ook gelijk goed zien, hoe het voor de rest daar is., zoals de rest van de A-stijl, zijkanten van de paravan, enz. En is het weer okido, dan kun je er weer jaren tegen.
P.S. Die rubberen doppen in je bodem zitten er niet de de afvoer van vocht en water, maar door die gaten liep de verf weg tijdens het dompelbad in de fabriek.
P.S.2 Heb je een schuifdak, dan is het een goed plan, om de afwateringsslangen te contoleren op verstopping, en ze daarna te verlengen, zodat ze BUITEN de dorpel uitkomen (via het eerste afwateringsgat in de dorpel) . Dan voorkom je hiermee, dat het water in de dorpel komt.
P.S. 3 En heb je het probleem gevonden en opgelost, haal dan het voorste stuk tapijt eruit (Opel heeft altijd een voor- en achterstuk), hang dat te drogen aan de lijn, controleer gelijk de rest van de bodem daar, en na droging er weer in. Zit er eventueel een viltlaag onder het tapijt, gooi dit dan weg en koop bij een tapijtenboer een nieuw stuk ondertapijt. Dat kost je ook de kop niet.