• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Voorstellen/vragen Insignia 2.0 Turbo 4x4

@InsignieJA wrote:Vraag me niet hoe maar gister een half uurtje later was de storing alweer verdwenen. Leuk hoor dat elektronische allemaal ;)

Komt wel eens vaker voor.

Op 1 of andere manier ziet de antenne de sensor in het wiel niet.

Ga je rijden dan maakt de sensor weer contact met de antenne. En probleem is opgelost.

Mocht dit vaker voorkomen dan kan de bandenspanning senor kapot aan het gaan zijn.

Beste forumleden,

Ook ik ben in het bezit van een Opel Insignia 2.0 Turbo 4x4 met 220 PK. Heerlijke wagen om in te rijden, dat spreekt voor zich. Betreft ook een geïmporteerd voertuig uit Duitsland en daar rij ik nou al ruim een jaar mee. Tot nu toe helemaal geen gekke dingen meegemaakt. Een keer een behoorlijke kost gehad, maar dat heb ik te danken aan de geweldige wegen van onze Zuiderburen: toen zat er een barst in de voorruit die niet meer te herstellen viel (door steenslag dus), en die moest dus vervangen worden. :(

Nu heb ik wel al een paar dagen ook die melding "Service achteras", gevolgd door de melding "Service AWD". Ook hier de computer laten uitlezen door de plaatselijke Opel-dealer. Lijkt niet zozeer aan sensors te liggen, maar aan een in ieder geval niet goed functionerende pomp (de K47, volgens de computer). Door de monteur is het uitgelegd dat de achteraandrijving niet genoeg gesmeerd wordt en de auto dus in principe alleen op voorwielaandrijving draait. Iets wat ongetwijfeld klopt, want na het nemen van een rotonde lijkt het inderdaad of die achteraandrijving een beetje gaat 'tegentrekken'; zonder dat die auto gek gaat doen of gaat slippen. Nu heb ik te horen gekregen dat ik me daar helemaal niet zo druk in hoef te maken, en dat ik de herstelling gerust kan laten uitvoeren bij een volgende beurt. Het kostenplaatje geeft wel aanleiding om druk over te maken: die nieuwe 'pomp' inclusief montage kost rond de € 1 000. Bij een tweedehands pomp zouden de kosten de helft lager liggen. Maar zo'n tweedehands pomp ligt niet bepaald voor het rapen, aangezien deze modellen in Nederland niet dik gezaaid zijn, en zo'n pomp specifiek voor deze modellen zijn gemaakt.

Na het een en ander doornemen valt dit enigszins mee; ik lees hier verhalen over problemen met de koppeling, en dat is effe wat vervelender. Alleen jammer dat deze reparatie toch nog vrij duur uitvalt. Garagehouder zelf schrok zelf ook van de hoge prijs voor deze herstelling. Aan de ene kant wil ik die herstelling wel laten uitvoeren, de wagen is het mij zeker waard. Dat was één van de consequenties van een duurdere wagen: een herstelling of beurt zijn al gauw duurder dan bij bijvoorbeeld een Corsa. Alleen vraag ik me af of er via een andere weg geen pomp meer zou te vinden zijn voor mijn auto.

9 dagen later en net geen € 1300 euro lichter heb ik de auto weer terug, zonder foutmeldingen!

De opel dealer heeft het achter cardan gedemonteerd en opgestuurd naar een revisie bedrijf.

De leidingen die boven over het differentieel lopen waren kapot, heb ook aangegeven dat hij meteen de keerringen moest vervangen daar deze ook af fabriek wel eens willen gaan lekken.

Gisteravond uitvoerig getest en niks geen foutmeldingen meer.

Volgend probleem doemt alweer op: de dealer had de airco gevuld 2 weken terug maar gisteren wilde hij al niet meer koud worden en hoor je zo'n gorgelend geluid van achter het dashboard komen.

Dit geluid had ik bij mijn Cruze ook maar daar was het kwestie van vullen en erna was het geluid weg, en bleef ook weg.

Heeft iemand van jullie een idee wat dit is?

Gisteravond meteen gewassen en wat foto's getrokken:

2jw3er.jpg

Samen met de Astra van mn zwager:

205t8pc.jpg

@Insignia_driver wrote:Beste forumleden,

Ook ik ben in het bezit van een Opel Insignia 2.0 Turbo 4x4 met 220 PK. Heerlijke wagen om in te rijden, dat spreekt voor zich. Betreft ook een geïmporteerd voertuig uit Duitsland en daar rij ik nou al ruim een jaar mee. Tot nu toe helemaal geen gekke dingen meegemaakt. Een keer een behoorlijke kost gehad, maar dat heb ik te danken aan de geweldige wegen van onze Zuiderburen: toen zat er een barst in de voorruit die niet meer te herstellen viel (door steenslag dus), en die moest dus vervangen worden. :(

Nu heb ik wel al een paar dagen ook die melding "Service achteras", gevolgd door de melding "Service AWD". Ook hier de computer laten uitlezen door de plaatselijke Opel-dealer. Lijkt niet zozeer aan sensors te liggen, maar aan een in ieder geval niet goed functionerende pomp (de K47, volgens de computer). Door de monteur is het uitgelegd dat de achteraandrijving niet genoeg gesmeerd wordt en de auto dus in principe alleen op voorwielaandrijving draait. Iets wat ongetwijfeld klopt, want na het nemen van een rotonde lijkt het inderdaad of die achteraandrijving een beetje gaat 'tegentrekken'; zonder dat die auto gek gaat doen of gaat slippen. Nu heb ik te horen gekregen dat ik me daar helemaal niet zo druk in hoef te maken, en dat ik de herstelling gerust kan laten uitvoeren bij een volgende beurt. Het kostenplaatje geeft wel aanleiding om druk over te maken: die nieuwe 'pomp' inclusief montage kost rond de € 1 000. Bij een tweedehands pomp zouden de kosten de helft lager liggen. Maar zo'n tweedehands pomp ligt niet bepaald voor het rapen, aangezien deze modellen in Nederland niet dik gezaaid zijn, en zo'n pomp specifiek voor deze modellen zijn gemaakt.

Na het een en ander doornemen valt dit enigszins mee; ik lees hier verhalen over problemen met de koppeling, en dat is effe wat vervelender. Alleen jammer dat deze reparatie toch nog vrij duur uitvalt. Garagehouder zelf schrok zelf ook van de hoge prijs voor deze herstelling. Aan de ene kant wil ik die herstelling wel laten uitvoeren, de wagen is het mij zeker waard. Dat was één van de consequenties van een duurdere wagen: een herstelling of beurt zijn al gauw duurder dan bij bijvoorbeeld een Corsa. Alleen vraag ik me af of er via een andere weg geen pomp meer zou te vinden zijn voor mijn auto.

De oliepomp, of het filter ervan willen wel eens verstopt raken of kapot gaan. Ik zou eens contact opnemen met Brunekreef Performance, hun doen alleen reviseren van Haldex koppelingen en weten waar ze het over hebben/mee bezig zijn. Nadeel is dat hun hem niet onder de auto vandaan demonteren dus dit zal de dealer moeten doen.

Ik adviseer je er niet te lang mee door te rijden want als het binnenwerk versleten is ben je al 850 euro verder voor alleen het binnenwerk.

Oké, dank je wel voor de tip! Lang wil ik er hoe dan ook niet mee doorrijden, maar op dit moment komt het nu eenmaal niet zo handig uit omdat ik het nogal druk heb. Maar bij volgende beurt moet de herstelling sowieso dan maar gebeuren. Overigens had garagist wel aangegeven dat het ermee doorrijden niet meteen schade zou opleveren aan de auto, al kan ik me inderdaad wel voorstellen dat het niet wenselijk is om er nog duizenden kilometers mee te rijden.

Het probleem van je airco zou ik overigens niet direct weten. Heb ik namelijk nooit problemen mee gehad. Die heeft dit jaar zijn normale onderhoudsbeurt gehad (zodat ie geen vervuilde lucht de auto in zou blazen et cetera), en verder ook geen gedoe. Als ik jou was zou ik daarmee even terug naar de garage gaan en het probleem voorleggen. Als ze er 2 weken geleden wat aan hebben gedaan, is het niet normaal dat ie het niet meer doet wat betreft koele lucht blazen. Hebben ze wellicht wat fout gedaan. Hoop in ieder geval voor je dat het voorlopig even het laatste is waarvoor je naar de garage moet, want je hebt wel al een aardig parcours afgelegd. Want 100 % functionerend is het gewoon een topauto. Als je dat gewend bent, gaat het rijden in andere auto's (weliswaar van lager segment) behoorlijk tegenvallen kan ik je vertellen. ;)

Nou we blijven nog even bezig.

De dag na reparatie achteras kwam het motormanagement lampje weer in beeld. Uitgelezen en gaf aan dat sensor nokkenasversteller uitlaat kant geen signaal o.i.d. er schijnen zeefjes in te zitten die verstopt raken en 99% kans dat het met een nieuwe opgelost is.

Een nieuwe is besteld maar was helaas niet op voorraad dus die komt 1 dezer dagen.

De auto reed verder prima dus ik gebruikte hem nog.

Zo ook gisteravond, onderweg op de snelweg, 130 op zn cruisecontrol. Ineens vermogen verlies en raar geluid wat bij de turbo vandaan komt. Onderweg snel gekeken, geen rook, geen oververhitting, alles fijn.

Op plaatst van bestemming snel uitgelezen met bluetooth dongel, gelukkig geen 2e foutmelding maar stond de p000b foutnelding van nokkenasversteller in het rood wat eerst oranje was. Mijn gedachtengang was: die sensor is nu echt kapot en de auto is in zn noodloop geslagen.

Foutmelding gewist maar helaas het vermogenverlies bleef en het geluid ook. De terugweg naar huis(40km) heel de weg geen lampje gezien maar wel het geluid en geen turbo. Nu vermoed ik dat er een slang geklapt/ los is van de turbo dus hopelijk is het straks droog en ga ik m is op krikken om te kijken!

Iemand die hier ervaring mee heeft?

Helaas had ik niet het geluk van een geklapte slang.

Slang van luchtfilter naar turbo gedemonteerd en aan het inlaat wieltje gedraaid/gevoeld. Hier zit speling op maar niet extreem en is ook niet in het slakkenhuis gesleten.

Als ik aan het wiel draai hoor je wat ratelen,net of er een knikker in zit. Vermoedelijk aan de uitlaatkant, met een spiegeltje en zaklamp in de turbo gekeken maar niets te zien.

Maandag ga ik de turbo demonteren en breng ik hem naar de reviseur. Ben benieuwd wat de oorzaak is!

Inmiddels is het achterdifferentieel gereviseerd en blijven de meldingen terug komen. Aan de pomp was niks te zien maar reparateur vermoed dat de pomp nu ook vervangen moet worden. Vraag me dan wel af of de revisie van het differentieel dan niet overbodig is geweest. Wat zou anders de meldingen service achteras en service awd kunnen veroorzaken? Heeft er iemand ervaring met het vervangen van een pomp? Nieuw of slooponderdeel? En heeft dit communicatieproblemen met het differentieel opgeleverd? Wat is wijsheid....... :unsure:

Is het probleem nu verholpen met awd en achteras service? wat is nu de beste oplossing geweest en bij welke garage hebben jullir dit laten maken? want ik heb hetzelfde probleem.

Uiteindelijk is de hele Haldex koppeling gereviseerd en was het klaar met de foutmeldingen. Het is een dijk van een wagen met zat pit maar deze jongen zat niet lekker meer in zn eigen auto dus ik heb m opgeruimd. Degene die m nu rijdt zal een stuk lekkerder zitten want ik had er net 4000 euro tegenaan gegooid in een half jaar tijd.

Ik ben daarvoor bij Opel Dekker geweest in Krimpen aan den IJssel. Hun hebben alles uit en ingebouwd en het differentieel is bij Brunnekreef gereviseerd. Auto bijna 2 weken kwijt geweest.

Terug
Naar boven