• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

VRAAG: Eibach - > Uiteindelijk; Caravan veren! Nu met dik

Er staat me iets bij , dat bij verlagingsveren, er helemaal niks harder wordt, maar het handeltje zelfs slapper zal worden.

Veel sneller tegen je bumprubber aan slaan, en ga zo maar door.

Goed verlagen doe je niet met alleen maar veren (ja voor de looks misschien) en ook niet met een goedkope schroefset. Die zijn ook zo slap als kauwgom.

Als je het echt goed wilt hebben, zou ik een goede set kortere schokbrekers kopen, met bijbehorende veren. Scheelt een hoop ellende met aanlopen in je wielkasten.

Goedkope schroefsets zijn goed voor de looks en het comfort, maar wegligging is bullshit.

Dikke koni's sport eronder met rebound verstelling, en je kunt gaan karten met je auto.. Rebound open en het is een familie auto.

Kost wat, maar dan heb je ook wat!!!!

ps even voor Jurgen, schokbreker speelt zeker mee met de veerweg. Echter is de demping van deze lange schokbrekers niet berekend om helemaal onderin te gaan staan.

Wat je gaat krijgen, is enorm overhellen van je auto bij het scherpere stuurwerk.

Voordeel: Hij is lager.

Nadeel: wegligging, NIET!!

progressieve veren zijn bovenin zacht (comfort tijdens het rijden), en onderin hard (goede demping als het nodig is; remmen en sturen)

Het gaat mij niet zozeer om het verlagen, maar meer om dat ik een kwalitatief goed setje veren heb, die niet zo snel breken en inzakken. Daarvoor kies ik eibach....

Het liefst had ik een setje die de standaard verlaging van de GTS intakt houdt, want dat is echt prima (-2cm).... misschien toch maar die CARAVAN kit dan :jerry

progressieve veren zijn bovenin zacht (comfort tijdens het rijden), en onderin hard (goede demping als het nodig is; remmen en sturen)

Het gaat mij niet zozeer om het verlagen, maar meer om dat ik een kwalitatief goed setje veren heb, die niet zo snel breken en inzakken. Daarvoor kies ik eibach....

Het liefst had ik een setje die de standaard verlaging van de GTS intakt houdt, want dat is echt prima (-2cm).... misschien toch maar die CARAVAN kit dan :jerry

Hahaha, ja dat kan ook...

Je moet wat..toch...:D

Onder mijn vorige auto had ik ook die Koni's..goede schokbrekers moet ik zeggen..altijd veel plezier mee gehad...

Eibach is ook goed, en FK ook maar dan de duurdere lijn van FK..

Ik zou zeggen , GEWOON DOEN!!

ps , mooie vec trouwens, kleur is ook goed ..ruilen hahahah

Hahaha, ja dat kan ook...

Je moet wat..toch...:D

Onder mijn vorige auto had ik ook die Koni's..goede schokbrekers moet ik zeggen..altijd veel plezier mee gehad...

Eibach is ook goed, en FK ook maar dan de duurdere lijn van FK..

Ik zou zeggen , GEWOON DOEN!!

ps , mooie vec trouwens, kleur is ook goed ..ruilen hahahah

Het is zoals jraaf al zegt. De Eibach veren zijn korter en stugger.

Ik zal hier even een kort lesje vering geven, uit de kennis die ik opgedaan heb uit het knutselen met mijn motor.

(Wegens mijn jojo-gewicht regelmatig andere veer moeten steken op mijn Öhlins demper)

Met veren regel je de rijhoogte (of in het engels de "static sag")

De rijhoogte is bedoeld om de vering de juiste positieve en negatieve veerweg te geven.

Meestal 2/3 positief (inveren) en 1/3 negatief (uitveren).

Beide zijn belangrijk voor de wegligging, bij een gebrek aan negatieve veerweg zal het wiel de weg niet kunnen volgen bij kuilen of binnenbochten.

Dit heeft niets te maken met de dynamische rijhoogte en het inveren tijdens het rijden, dat wordt bepaald door de schokdempers.

Na het verlagen wil je dat deze verhouding nog steeds 2/3 -1/3 is.

Om dit te behouden moet je kortere maar sterkere veren monteren. Monteer je even lange zachtere veren, dan wordt de negatieve veerweg te groot. Monteer je te stugge veren dan wordt de negatieve veerweg te kort.

De veer die je er onderzet moet dus afgestemd zijn op de statische belasting. Kort gezegd moet de auto de juiste rijhoogte hebben met de meest voorkomende belasting.

Hier zit ook het probleem van de goedkope chinese schroefsetjes, die gebruiken stijve 1-size-fits-all veren, en de rijhoogte bepaal je door de voorspanning op de veer te verstellen. Hierdoor raak je vaak negatieve veerweg kwijt. Onwetenden vinden dit lekker rijden, "als een kart op de weg liggen", dat klopt, maar bij de eerste beste bocht met selcht wegdek rijdt een auto met normale vering je helemaal zoek.

In deze redenatie is McLambo helemaal correct, het kan goed zijn dat de GTS veren te slap zijn in zijn geval en dat de auto te laag ligt waardoor hij veerweg verleist. Maar monteerd hij te stijve veren, dan komt de auto niet alleen te hoog te staan, hij loopt ook het risico negatieve veerweg te verliezen, met alle gevolgen van dien.

PS: Ik bedenk me nu dat ik nog een setje Eibach veren heb liggen, die zijn voor een C caravan. De achteras veren zijn de juiste, maar mijn Vec C is te zwaar voor de vooveren. Als bereid ben naar het zuiden te komen rijden op een zaterdag, kunnen we wel wat reglen. Ik kan eventueel zelfs regelen dat de achterveren meteen geplaatst worden, dat is toch zo gebeurt. Dan kan je zien wat de auto doet.

Het is zoals jraaf al zegt. De Eibach veren zijn korter en stugger.

Ik zal hier even een kort lesje vering geven, uit de kennis die ik opgedaan heb uit het knutselen met mijn motor.

(Wegens mijn jojo-gewicht regelmatig andere veer moeten steken op mijn Öhlins demper)

Met veren regel je de rijhoogte (of in het engels de "static sag")

De rijhoogte is bedoeld om de vering de juiste positieve en negatieve veerweg te geven.

Meestal 2/3 positief (inveren) en 1/3 negatief (uitveren).

Beide zijn belangrijk voor de wegligging, bij een gebrek aan negatieve veerweg zal het wiel de weg niet kunnen volgen bij kuilen of binnenbochten.

Dit heeft niets te maken met de dynamische rijhoogte en het inveren tijdens het rijden, dat wordt bepaald door de schokdempers.

Na het verlagen wil je dat deze verhouding nog steeds 2/3 -1/3 is.

Om dit te behouden moet je kortere maar sterkere veren monteren. Monteer je even lange zachtere veren, dan wordt de negatieve veerweg te groot. Monteer je te stugge veren dan wordt de negatieve veerweg te kort.

De veer die je er onderzet moet dus afgestemd zijn op de statische belasting. Kort gezegd moet de auto de juiste rijhoogte hebben met de meest voorkomende belasting.

Hier zit ook het probleem van de goedkope chinese schroefsetjes, die gebruiken stijve 1-size-fits-all veren, en de rijhoogte bepaal je door de voorspanning op de veer te verstellen. Hierdoor raak je vaak negatieve veerweg kwijt. Onwetenden vinden dit lekker rijden, "als een kart op de weg liggen", dat klopt, maar bij de eerste beste bocht met selcht wegdek rijdt een auto met normale vering je helemaal zoek.

In deze redenatie is McLambo helemaal correct, het kan goed zijn dat de GTS veren te slap zijn in zijn geval en dat de auto te laag ligt waardoor hij veerweg verleist. Maar monteerd hij te stijve veren, dan komt de auto niet alleen te hoog te staan, hij loopt ook het risico negatieve veerweg te verliezen, met alle gevolgen van dien.

PS: Ik bedenk me nu dat ik nog een setje Eibach veren heb liggen, die zijn voor een C caravan. De achteras veren zijn de juiste, maar mijn Vec C is te zwaar voor de vooveren. Als bereid ben naar het zuiden te komen rijden op een zaterdag, kunnen we wel wat reglen. Ik kan eventueel zelfs regelen dat de achterveren meteen geplaatst worden, dat is toch zo gebeurt. Dan kan je zien wat de auto doet.

verklaar mij dan eens , dat de veren van merwede, waar bijna alle veren vandaan komen (apex) ed., die ik heb besteld destijds voor een ander merk auto, net zo lang waren, als de originele veren.. maar slapper...maar wel progressief gewonden.

verklaar mij dan eens , dat de veren van merwede, waar bijna alle veren vandaan komen (apex) ed., die ik heb besteld destijds voor een ander merk auto, net zo lang waren, als de originele veren.. maar slapper...maar wel progressief gewonden.

[rquote=1856869&tid=141668&author=yzf1kr]

[/rquote]

Als bijkomst zijn alle pro-kit veren van Eibach -30mm tov standaard voertuig. Dus boven het standaard niveau van een GTS zou ik denk ik niet uitkomen met de slapste set Caravan veren.

Dit is nog een interessant topic aan het worden, met dat gefilosofeer ;-) king:

[rquote=1856869&tid=141668&author=yzf1kr]

[/rquote]

Als bijkomst zijn alle pro-kit veren van Eibach -30mm tov standaard voertuig. Dus boven het standaard niveau van een GTS zou ik denk ik niet uitkomen met de slapste set Caravan veren.

Dit is nog een interessant topic aan het worden, met dat gefilosofeer ;-) king:

[rquote=1856882&tid=141668&author=afterburner27]verklaar mij dan eens , dat de veren van merwede, waar bijna alle veren vandaan komen (apex) ed., die ik heb besteld destijds voor een ander merk auto, net zo lang waren, als de originele veren.. maar slapper...maar wel progressief gewonden.[/rquote]

Het voorlaatste woordje verteld het hele verhaal al.

Progressieve veren zijn een apparte wetenschap.

De veerconstande wordt hoger naarmate je ze verder indrukt.

Het kan dus goed zijn dat zoals jij zegt de veren op het eerste stuk een lagere veerconstante hebben dan de originele, maar een later deel weer een veel hogere. Waardoor je dus over de volledige indrukking toch weer meer kracht nodig hebt.

Dit heeft zijn voordelen en nadelen, grootste nadeel is dat schokdempers hierop moeilijk af te stemmen zijn. Omdat schokdempers gebouwt zijn om over het volledige bereik de zelfde afstand per krachteenheid af te leggen.

In theorie zou je dus bij progressieve veren bij een andere belading van je auto weer de dempers anders af moeten stellen. Vandaar dat men in de auto/motorsport voornamelijk gebruik maakt dan liniaire veren.

[rquote=1856882&tid=141668&author=afterburner27]verklaar mij dan eens , dat de veren van merwede, waar bijna alle veren vandaan komen (apex) ed., die ik heb besteld destijds voor een ander merk auto, net zo lang waren, als de originele veren.. maar slapper...maar wel progressief gewonden.[/rquote]

Het voorlaatste woordje verteld het hele verhaal al.

Progressieve veren zijn een apparte wetenschap.

De veerconstande wordt hoger naarmate je ze verder indrukt.

Het kan dus goed zijn dat zoals jij zegt de veren op het eerste stuk een lagere veerconstante hebben dan de originele, maar een later deel weer een veel hogere. Waardoor je dus over de volledige indrukking toch weer meer kracht nodig hebt.

Dit heeft zijn voordelen en nadelen, grootste nadeel is dat schokdempers hierop moeilijk af te stemmen zijn. Omdat schokdempers gebouwt zijn om over het volledige bereik de zelfde afstand per krachteenheid af te leggen.

In theorie zou je dus bij progressieve veren bij een andere belading van je auto weer de dempers anders af moeten stellen. Vandaar dat men in de auto/motorsport voornamelijk gebruik maakt dan liniaire veren.

[rquote=1856905&tid=141668&author=McLambo]

Dit is nog een interessant topic aan het worden, met dat gefilosofeer ;-) king:[/rquote]

Ik heb zitten zoeken, maar volgens mij zijn alle caravan achterveren het zelfde. Allemaal 1215kg.

Ik zou ook niet weten waarom daar verschil in zou moeten zitten.

De Sedan zit weer tussen de caravan en gts in.

[rquote=1856905&tid=141668&author=McLambo]

Dit is nog een interessant topic aan het worden, met dat gefilosofeer ;-) king:[/rquote]

Ik heb zitten zoeken, maar volgens mij zijn alle caravan achterveren het zelfde. Allemaal 1215kg.

[rquote=1857460&tid=141668&author=yzf1kr][rquote=1856905&tid=141668&author=McLambo]

[/rquote]

Ik doelde meer op de as-last van de vooras, die varieert ook bij de CARAVAN naargelang het type motor..

SEDAN en GTS veren zijn volgens mij sowieso voor en achter hetzelfde

en bijna alle veren op personen auto's zijn progressief.

Ondertussen is de zet besteld. Hoera!

Eibach adviseerde om toch voor de 965 / 1080 kg set voor de GTS te gaan, icm met de aanwezige hulpveren.

Mocht dit nou toch gaan doorzakken oid, dan hoop ik nog eens het hierboven genoemde CARAVAN setje te kunnen proberen.

Ik ben in ieder geval razend benieuwd naar het resultaat.

Die sokjes heb ik inmiddels ook besteld, en liggen bij de VOD op me te wachten.

Heb ik nog een vraagje: Helemaal boven in de veerpoot zitten van die plastic draailagers. Bij mij kraakt het omdat ze vol met zand zitten, en er zit onwijs speling op. Maakt dat nog wat uit?

[rquote=1857460&tid=141668&author=yzf1kr][rquote=1856905&tid=141668&author=McLambo]

[/rquote]

Ik doelde meer op de as-last van de vooras, die varieert ook bij de CARAVAN naargelang het type motor..

SEDAN en GTS veren zijn volgens mij sowieso voor en achter hetzelfde

en bijna alle veren op personen auto's zijn progressief.

Ondertussen is de zet besteld. Hoera!

Eibach adviseerde om toch voor de 965 / 1080 kg set voor de GTS te gaan, icm met de aanwezige hulpveren.

Mocht dit nou toch gaan doorzakken oid, dan hoop ik nog eens het hierboven genoemde CARAVAN setje te kunnen proberen.

Ik ben in ieder geval razend benieuwd naar het resultaat.

Die sokjes heb ik inmiddels ook besteld, en liggen bij de VOD op me te wachten.

Heb ik nog een vraagje: Helemaal boven in de veerpoot zitten van die plastic draailagers. Bij mij kraakt het omdat ze vol met zand zitten, en er zit onwijs speling op. Maakt dat nog wat uit?

Nog even een foto gemaakt van de OEM en de Eibach veren (1 voor en 1 achterveer).

Links OEM die duidelijk langer zijn als de Eibach veren rechts.

Ook goed te zien is dat deze veren niet progressief.

_DSC6995 by yzf1kr, on Flickr

PS: Mocht je de veren gaan verangen, haal dan wel nieuwe "sokken" voor over de voorveren, want anders zijn ze in no-time stuk.

Nog even een foto gemaakt van de OEM en de Eibach veren (1 voor en 1 achterveer).

Links OEM die duidelijk langer zijn als de Eibach veren rechts.

Ook goed te zien is dat deze veren niet progressief.

_DSC6995 by yzf1kr, on Flickr

PS: Mocht je de veren gaan verangen, haal dan wel nieuwe "sokken" voor over de voorveren, want anders zijn ze in no-time stuk.

Dat is een mooi overzichtje zeg! vooral die voorveren lijken mij veel straffer dan de OEM's. Al moet ik zeggen dat een GTS voorveer op zich al meer windingen heeft dan die gene op de foto (2e van rechts)

nieuwe sokken liggen op me te wachten bij de opel dealer. Ga ik zo uit het werk op halen. Heb zowel een blauw als groen setje besteld, omdat ik niet goed wist welke maat ik moest hebben.

Terug
Naar boven