• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

VRAAG: Eibach - > Uiteindelijk; Caravan veren! Nu met dik

Dit is inderdaad wel een heel vreemde zaak.

Totaal niet herkenbaar. En ook nooit eerder over gelezen.

Moet ik je toch iets tegenspreken; het is namelijk zo dat de eibach's zo weinig spanning hebben, dat ik de veer in de schotel kan draaien met de hand (weliswaar met enige moeite), dus als ik hem niet tegen de aanslag had gezet, was die daar na een klein stukje rijden met wat hobbels zelf wel tegenaan gedraaid.

Verder is het zo dat ik deze problemen met de standaard GTS veren niet had, terwijl dezelfde schokbrekers geïnstalleerd waren. De schokbrekers zijn niet nieuw meer, maar lijken verder geen gebreken te hebben.

Met name de softheid op de snelweg is ronduit gevaarlijk. De auto gedaagd zich dan echt als een ouwe Amerikaanse sloep.

Het verschil is duidelijk merkbaar; ik moet dus de veren aanwijzen als oorzaak. Bij vorige auto's heb ik ook met iets verlaging gereden, dus ik wist wat ik kon verwachten, en dat is niet dit.

*zucht*... kunnen we dat hele 'mag ik ze ruilen' traject ingaan (in het duits ook nog :( )

Dit is inderdaad wel een heel vreemde zaak.

Totaal niet herkenbaar. En ook nooit eerder over gelezen.

Als jou veren nu vanzelf al kunnen draaien is je demper te lang. Een veer moet eigenlijk op zn plek blijven, met in en uit veren.

Kon je toevallig ook kiezen tussen verschillende types auto's?

Als ik immitatie moet bestellen wordt mij gevraagd of het een auto is met automaat of airco enz...want er zit wat zwaarteverschil in. Dus dan zijn die veren ook wat sterker/stugger.

Met de normale SW veren ging hij inderdaad zoals doo jou beschreven over de weg, en als een dronken kameel over de drempels. Maar nu licht hij als een blok op de weg.

Dit wel icm met B6 dempers.

Als jou veren nu vanzelf al kunnen draaien is je demper te lang. Een veer moet eigenlijk op zn plek blijven, met in en uit veren.

Als ik immitatie moet bestellen wordt mij gevraagd of het een auto is met automaat of airco enz...want er zit wat zwaarteverschil in. Dus dan zijn die veren ook wat sterker/stugger.

[rquote=1864240&tid=141668&author=Fearless]Als jou veren nu vanzelf al kunnen draaien is je demper te lang. Een veer moet eigenlijk op zn plek blijven, met in en uit veren.

Als ik immitatie moet bestellen wordt mij gevraagd of het een auto is met automaat of airco enz...want er zit wat zwaarteverschil in. Dus dan zijn die veren ook wat sterker/stugger.[/rquote]

dit:

Ik heb hier verder de hele dag flink over nagedacht!

Op een gegeven moment had ik bijna 2 setjes gekocht: de lichtste voor de GTS (965/1080kg), en de lichtste voor de CARAVAN(1060/1210kg),

maar ik kreeg op een gegeven moment bericht terug van een engels bedrijf dat ze verkoopt, en een duitse leverancier.

Er wordt nu bij Eibach nagevraagd wat ik het beste kan doen.

De engelse leverancier gaf aan dat het plaatsen van een caravan kit wel kan, maar dat de auto dan MAXIMAAL 2cm inzakt, voor zowel de vooras als achteras, ten opzichte van een SEDAN. Dit alles was wel afhankelijk van een berekening, waarbij ook de veerkracht van de hulpveren in meegenomen moet worden.. kortom ingewikkeld verhaal.

Dat zou betekenen dat de voorkant min of meer hetzelfde blijft, en de achterkant een centimeren of 2 omhoog komt, omdat deze nu te ver doorhangt. Op zich vind ik dit geen slechte oplossing.

met de GTS kit zou dit eerder 30-35mm zijn, vanwege het extra gewicht (lpg enzo)

De duitse leverancier gaat navragen of ik de lichtste GTS set kan monteren in combinatie met de hulpveren.

Ik verwacht dat de achterkant ongeveer gelijk blijft hangen (Eibach veren zijn progressief, en aan de achterkant iets sterker als origineel GTS), en dat die van de voorkant een centimetertje of 1.5 extra zakt, waardoor het geheel weer gelijk komt.

Dan is de wagen in het geheel nog iets verder verlaagd, en dat staat volgens mij erg mooi met de zomervelgen erop.

Toch houd ik die CARAVAN set even in het achterhoofd, mocht het nu helemaal niet willen met de GTS veren, dan koop ik die van de CARAVAN, en wil ik dat ook proberen. Misschien bestel ik ze wel alsnog tegelijk als het allemaal te lang duurt, want de auto is 2 weken geleden over de APK heengelopen hierdoor, en ik moet zo snel mogelijk nieuwe veren plaatsen en voor de herkeuring!

Eibach kwam terug met dat de lichtste set geschikt zou zijn voor mij GTS. Ik heb duidelijk uitgelegd welke extra (zware) opties mijn GTS heeft tov van een standaard GTS, maar volgens hen kon het.

Nou blijkbaar niet dus.

Dus je gaat ze weer ruilen voor zwaardere :hmmz

Het is wel :swear zo met die veren maarja...hopelijk is het volgende setje wel goed :agent

Gr.Paul

Met de normale SW veren ging hij inderdaad zoals doo jou beschreven over de weg, en als een dronken kameel over de drempels. Maar nu licht hij als een blok op de weg.

Dit wel icm met B6 dempers.

[rquote=1864240&tid=141668&author=Fearless]Als jou veren nu vanzelf al kunnen draaien is je demper te lang. Een veer moet eigenlijk op zn plek blijven, met in en uit veren.

Als ik immitatie moet bestellen wordt mij gevraagd of het een auto is met automaat of airco enz...want er zit wat zwaarteverschil in. Dus dan zijn die veren ook wat sterker/stugger.[/rquote]

dit:

Ik heb hier verder de hele dag flink over nagedacht!

Op een gegeven moment had ik bijna 2 setjes gekocht: de lichtste voor de GTS (965/1080kg), en de lichtste voor de CARAVAN(1060/1210kg),

maar ik kreeg op een gegeven moment bericht terug van een engels bedrijf dat ze verkoopt, en een duitse leverancier.

Er wordt nu bij Eibach nagevraagd wat ik het beste kan doen.

De engelse leverancier gaf aan dat het plaatsen van een caravan kit wel kan, maar dat de auto dan MAXIMAAL 2cm inzakt, voor zowel de vooras als achteras, ten opzichte van een SEDAN. Dit alles was wel afhankelijk van een berekening, waarbij ook de veerkracht van de hulpveren in meegenomen moet worden.. kortom ingewikkeld verhaal.

Dat zou betekenen dat de voorkant min of meer hetzelfde blijft, en de achterkant een centimeren of 2 omhoog komt, omdat deze nu te ver doorhangt. Op zich vind ik dit geen slechte oplossing.

met de GTS kit zou dit eerder 30-35mm zijn, vanwege het extra gewicht (lpg enzo)

De duitse leverancier gaat navragen of ik de lichtste GTS set kan monteren in combinatie met de hulpveren.

Ik verwacht dat de achterkant ongeveer gelijk blijft hangen (Eibach veren zijn progressief, en aan de achterkant iets sterker als origineel GTS), en dat die van de voorkant een centimetertje of 1.5 extra zakt, waardoor het geheel weer gelijk komt.

Dan is de wagen in het geheel nog iets verder verlaagd, en dat staat volgens mij erg mooi met de zomervelgen erop.

Toch houd ik die CARAVAN set even in het achterhoofd, mocht het nu helemaal niet willen met de GTS veren, dan koop ik die van de CARAVAN, en wil ik dat ook proberen. Misschien bestel ik ze wel alsnog tegelijk als het allemaal te lang duurt, want de auto is 2 weken geleden over de APK heengelopen hierdoor, en ik moet zo snel mogelijk nieuwe veren plaatsen en voor de herkeuring!

Eibach kwam terug met dat de lichtste set geschikt zou zijn voor mij GTS. Ik heb duidelijk uitgelegd welke extra (zware) opties mijn GTS heeft tov van een standaard GTS, maar volgens hen kon het.

Nou blijkbaar niet dus.

Ik kijk het nog even een paar daagjes aan... ruilen is niet echt een optie... dit is al de 2e keer dat ik alles los moest halen (1e keer koldax veren eronder, daar werdt ie hoger van).

Ik ga nu eerst kijken of een set er bij koop, daarna beslis ik wel welke ik wil houden.. (zal mijn vrouw leuk vinden :angel:argue)

Ik rijd elke dag 100 km in de Vec, tot grote tevredenheid, en ik wil dit gewoon goed hebben, anders vergalt het je rijplezier binnen de korste keren

Ik heb zelf een 2.2 en dus de veren tot 1060 in combinatie met de standaard schokdempers en moet zeggen dat het zeer goed aanvoelt. Schraap wel eens met de spoiler lip over een hoge drempel maar heb nooit dat die doorslaat tot op veerstops. Voor een 1.8 kun je zowel de 965 als 1060 gebruiken (zal wel afhankelijk zijn van opties die voorkant zwaarder maken). Gek is wel dat je auto er niet echt laag uitziet in vergelijking met die van mij. Die winterwielen zijn natuurlijk ook iets kleiner dan de juiste zomerwielen maar dat verklaard nog niet het doorslaan. Waarschijnlijk zijn deze veren voor jou dus niet sterk genoeg.

verlaagd_zij_aanzicht.jpg

Dus je gaat ze weer ruilen voor zwaardere :hmmz

Het is wel :swear zo met die veren maarja...hopelijk is het volgende setje wel goed :agent

Gr.Paul

Ik kijk het nog even een paar daagjes aan... ruilen is niet echt een optie... dit is al de 2e keer dat ik alles los moest halen (1e keer koldax veren eronder, daar werdt ie hoger van).

Ik ga nu eerst kijken of een set er bij koop, daarna beslis ik wel welke ik wil houden.. (zal mijn vrouw leuk vinden :angel:argue)

Ik rijd elke dag 100 km in de Vec, tot grote tevredenheid, en ik wil dit gewoon goed hebben, anders vergalt het je rijplezier binnen de korste keren

[rquote=1864396&tid=141668&author=jaap968]Ik heb zelf een 2.2 en dus de veren tot 1060 in combinatie met de standaard schokdempers en moet zeggen dat het zeer goed aanvoelt. Schraap wel eens met de spoiler lip over een hoge drempel maar heb nooit dat die doorslaat tot op veerstops. Voor een 1.8 kun je zowel de 965 als 1060 gebruiken (zal wel afhankelijk zijn van opties die voorkant zwaarder maken). Gek is wel dat je auto er niet echt laag uitziet in vergelijking met die van mij. Die winterwielen zijn natuurlijk ook iets kleiner dan de juiste zomerwielen maar dat verklaard nog niet het doorslaan. Waarschijnlijk zijn deze veren voor jou dus niet sterk genoeg.

[/rquote]

Leuk dat je even een foto plaats. Hij ziet er heel goed uit! Misschien zou je eens de moeite willen nemen om op te meten hoe hoog die van jouw vanaf de grond staat?

Ik heb aan de voorkant op dit moment zo 65/66 cm vanaf de grond, door het hart van de wielnaaf, tot aan het hoogste punt van de rand van de wielkast.

Voor hoeveel gewicht staat jouw GTS op kenteken?

Om nog even een illustratie te geven:

Met de originele veren kon ik 1 kant net een paar cm indrukken als ik met mijn gewicht op de rand van het voorscherm ga hangen.

Nu kan ik gewoon met een beetje moeite de voorkant op en neer hossen.. :hmmz

Je kan beter de afstand van het midden van de wielnaaf tot de onderkant van het spatbord meten.

Die is altijd gelijk, ongeacht de wielen die je gebruikt.

Ik heb zelf een 2.2 en dus de veren tot 1060 in combinatie met de standaard schokdempers en moet zeggen dat het zeer goed aanvoelt. Schraap wel eens met de spoiler lip over een hoge drempel maar heb nooit dat die doorslaat tot op veerstops. Voor een 1.8 kun je zowel de 965 als 1060 gebruiken (zal wel afhankelijk zijn van opties die voorkant zwaarder maken). Gek is wel dat je auto er niet echt laag uitziet in vergelijking met die van mij. Die winterwielen zijn natuurlijk ook iets kleiner dan de juiste zomerwielen maar dat verklaard nog niet het doorslaan. Waarschijnlijk zijn deze veren voor jou dus niet sterk genoeg.

:hmmz waar heb je die Eibach's gekocht? Het gedrag wat ze vertonen klinkt zeer vreemd. Is er een kans dat het imitaties zijn? Ik rijd nu 2 jaar rond met Eibach in combinatie met B4 schokbrekers. En herken het gedrag wat jij beschrijft helemaal niet. Heb een z1,9dth met extra grote accu en de zwaarste airco unit die ze leveren dus genoeg gewicht op de vooras.

Safe driving Jurgen

Terug
Naar boven