De Gotthard pas was een leuke test dit jaar. Deze Zomer ben ik door de 200.000 gegaan zonder grote problemen, en hoop de 300.000 te gaan halen, maar dat gaat niet vanzelf!
Als ik geen hobbyist was, en voor alles naar de garage moest had ik het bij 180.000km al opgegeven.
Er is nog geen spatje roest te zien, en daarom hoop ik met investeren in onderdelen en veel hobby-tijd de 300.000 te gaan halen. Sinds de wagen 160.000km op de teller heeft doe ik nu alle onderhoud zelf.
Bij APK is en bij 160.000 km dat een stuurkogel grote speling had, en bij 180.000km is vastgesteld dat er een fusee pen kleine speling had. Die twee dingen heb ik vervangen, en waren het begin van mijn hobby. Ik durf nu alles aan, want veel is er niet om te verspillen! De inruilwaarde is niet erg hoog meer (Zafira-A F75 1.8 uit 2002). Bovendien hebben een Fordje Ka er bij, wat altijd handig als je in de problemen zit! Zonder tweede wagentje zou ik ook al lang het bijltje er bij neergegooid hebben.
In de laatste 2 jaar heb ik een paar problemen gehad, maar vooral heb ik ook veel uit voorzorg gedaan:
Alle remschijven, alle remblokken, distributieriem, waterpomp, aandrijfriempje, alle uitlaat delen plus lambda sensor (die het begaf 1 week na over zetten op de nieuwe uitlaat), MAS sensor (wegens licht stotteren en foutmelding), temperatuur sensor (wegens lek), ontstekings unit (wegens uitval van 1 cylinder), bougies, nieuwe remvloeistof, reinigingsmiddel en daarna nieuw koelwater, reinigingsmiddel en daarna nieuwe olie, koppelingsplaat, koppelingsaandruklager, nieuwe transmissie olie, alle keerringen vervangen waar transmissie olie of motor olie afgedicht hoort te worden, toen 1 fusee pen kapot was heb ik er maar gelijk 2 vervangen, toen 1 stuurkogel defect was heb ik er maar gelijk twee vervangen, toen 1 voorlager begon te brommen in de bochten heb ik ze maar gelijk alle twee vervangen.
Als ik geen hobbyist was, die meent de 300.000km te kunnen halen, had ik de auto al de deur uit gedaan omdat onderhoudskosten onevenredig hoog zouden zijn geworden. Het is omdat ik geen roest zie dat ik de moed er in houd om preventief onderhoud te doen.
Nu zijn de remleidingen aan de beurt. Diverse delen hebben corrosie. Ik hoop dat ik daarna in top conditie ben. Die motor loopt als een trein!!!!
Rijgedrag: Voornamelijk stadsritjes, en 1 maal per jaar de alpen over, met caravan er achter. 20.000 km per jaar.
Groeten Rinus