• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Vraag

Hallo ik ben Viktor, 27 jaar, woonachtig in Amsterdam, nieuw op dit onderdeel van het forum. Heb hiervoor 2 A-manta's gehad, en sinds kort, na lang zoeken, in het bezit van een C-Rekord coupe 1.9 uit 1969. Hieronder de foto (hoort bij het voorstellen geloof ik?).

p1020241t.jpg

Ik had een vraag: Ik zou er heel graag een ander blok in willen hebben, zat zelf te denken aan een 2.2 of een 2.4 en dan het liefst injectie en een 5-bak.

Er zullen hier ongetwijfeld mensen zijn die zoiets al een keer gedaan hebben... Vandaar deze vragen: Zijn daar veel aanpassingen voor nodig? Wat zijn zoal de dingen die je tegenkomt? Raadt iemand het af, of is het ene blok geschikter voor een wissel dan een ander?

Ik ben zelf nog beginnend sleutelaar, en ga dit met een vriend van mij doen die vaker een blok heeft gewisseld, alleen nog nooit bij een C-rekord. Ik hoop er in ieder geval veel van te kunnen leren...

Vriendelijke groet,

Viktor Griffioen

PS heb nog gezocht naar topics waarin ditzelfde onderwerp behandeld is, maar heb ze niet gevonden... mochten ze er al zijn dan haal ik dit gewoon weer weg.

Je moet er van uit gaan dat alles mogelijk is

Wat een ander kan kan ik ook

zo ben ik zelf begonnen aan men eerste city

dit liep niet zo goed af voor het wagentje, dan maar

een kadett D 16v gebouwd heel veel plezier aan beleeft

dan een corsa GSI opgefrist, dan een kadett-c coupe

gerestaureerd (drie jaar liefst) dan een kadett-c sedan 16v

gebouwd

Je zie vanalles in boekjes en op het net dus

jij kan dat ook !!!

is allemaal heel simpel:

zoveel mogelijk van je oude motor overzetten. zoals motorsteunen, carterpan en dynamo.

oliekoeler voor het blok

als je 5 bak erin wilt hebben gebruik je de tussenas van een rekord c automaat. of inkorten.

pook moet je ook inkorten van de 5 bak. of anders een nieuw gat boren in de tunnel. (zou ik zelf niet doen, dan hou je het allemaal nog origineel)

steunen maken voor het luchtfilter

dubbele brandstofleidingen

brandstofpomp achter

elektriciteit(maar een paar draden)

het mooiste zou zijn een schotje in de tank(of klein tankje ernaast) dat je daar de benzine uit kan trekken. omdat als de tank bijna leeg is en je gaat een bocht door. dat de pomp in plaats van bezine, lucht pompt.

En als 't iets meer mag kosten hang je d'r een dikke zespitter in. Gezien het bouwjaar stelt het keuren naar 6 cilinder geen bal voor (geen typegoedkeuring nodig).

Misschien kun je nog makkelijk aan een goede 6 pitter komen dan aan een 2.4 maar het is uiteraard jouw feestje.

origineel gepost door henkjan_80

En als 't iets meer mag kosten hang je d'r een dikke zespitter in. Gezien het bouwjaar stelt het keuren naar 6 cilinder geen bal voor (geen typegoedkeuring nodig).

Misschien kun je nog makkelijk aan een goede 6 pitter komen dan aan een 2.4 maar het is uiteraard jouw feestje.

enn 2500 6 cylinder koop je overal voor weinig geld

en een goede 3.0e koop je ook regelmatig voor niet zo veel geld

een 2400 word steeds moeilijker en duur net zo als een 2.2

en veel meer werk is het niet

om er een 6 cylinder in te hangen

Tjeez

Dank voor alle reacties... kan ik zeker wat mee! Heb inderdaad ook over een zescilinder zitten denken, maar is misschien een dummy-vraag: trekt de rest van de wagen dat wel? Assen, constructie, en zo... Het zou wel het dikst zijn natuurlijk.

Groet Viktor

't handigste is misschien wel een stokverrotte Commodore A proberen te vinden, complete aandrijflijn overzetten en klaar. Maar goed, moet je eerst zo'n commo vinden

origineel gepost door motorviktor

Tjeez

Dank voor alle reacties... kan ik zeker wat mee! Heb inderdaad ook over een zescilinder zitten denken, maar is misschien een dummy-vraag: trekt de rest van de wagen dat wel? Assen, constructie, en zo... Het zou wel het dikst zijn natuurlijk.

Groet Viktor

het hoef niet perse omgebouwd te worden voor een 6 cil.

zou wel mooi zijn.

meschien toch even op het bigopels forum kijken;) daar zit iets meer ervaring!

je pijl moet zeker omgezet worden en je olieaanzuigbuis ivm de carterpan moet omgezet worden als je een nieuwer type motor monteerd

ps: er is ook nog een rekord C/commodore A forum!

origineel gepost door henkjan_80

Hoe zit dat nou precies want vanaf wanneer heb je geen typegoedkeuring nodig en wat heb je wel nodig.

Of hoef je alleen naar rdw net als je een auto opnieuw invoert ??

origineel gepost door louwe 16 klepper

ik dacht auto,s van voor 10e maand 73

was geen type goedkeur op

dus geen weggedragtest enz nodig

momenteel wordt er ook weer vanalles goedgekeurd bij de rdw

zelfs corsa,s met 2.016v turbo,s erin

dus momenteel is er weer vanalles mogelijk

maar dat kan ook maar zo weer veranderen bij de rdw

hoe dat komt dat wijzigen van regels????????????????????????

Dus een rekord c met een V8 zou geen probleem zijn op kenteken te krijgen ??

Maar is het nu makkelijker om een auto van meer vermogen/liters te voorzien als voor heen,wat moet der gebeuren als je nu over de 40% vermogens stijging heen gaat?

je krijgt gewoon een grondige keuring bij een RDW station. Als alles goed gaat ben je voor € 40 geloof ik klaar. Na een paar dagen krijg je je kenteken toegestuurd.

Volgens mij is 't tegenwoordig dat de auto moet blijven voldoen aan de aanvullinde apk-eisen. Dus als het cilinderaantal wijzigt is dit dus niet van toepassing

Terug
Naar boven