ken je het olie druk probleem bij de manta motoren niet dan?
het blok is namelijk qua opbouw hetzelfde,
dus ook met de gebreken.
zoals gtw al omschrijft is onder andere een reden voor de te lage druk
wat vaak ook een reden is, is dat de opbrengst van de oliepomp te laag is.
d m v slijtage.
[even wat opgezocht in andere topic`s over de oliedruk)
origineel gepost door fluks
onder op het pompdeksel zit een grote moer hierachter zit een plastic klepje wat na een tijdje inslijt vervang deze maar eens door een nieuwe of een ijzeren kogel dan is vaak je oliedruk ook weer goed
van het big opels afgetoverd:
Monza A meet de druk achter op het olieciruit (kijk maar onder het laatste uitlaatspruitstuk)
Senny B meet gelijk na de pomp (kijk maar voor bij de krukaspoulie)
Oliepomp van een Monza en Senator B zijn bijna identiek en verschil in groote van de pomp is er niet echt.
Oliedruk problemen bij een 30E zijn standaard door de vervelende constructie van de oliepomp nl:
Een aluplaat die op de duur inslijt dmv het gewicht van de tandwielen,en het overdruk ventiel is een plastic kogel die ook niks waard is en na een paar km scheef afslijt en slecht afdicht en dan heb je mede door het inlopen van de alu deksel een zeer slechte oliedruk.
Ook is de 6 cil pomp gelijk aan die van een 4cil???????Ook weer zoiets gierigs van Opel
Een 30E heeft een oliedruk van 1-1,5bar stationair en de 4000/5000 toeren zal ie normaal wel rond de 3.5-4 bar zitten.
Bjorn rond de 2 bar haal je nooit met een met een warm blok en serie oliepomp ook al is het blok nieuw,haal je dat amper ook de 5bar zal je met een gewone oliepomp niet aantikken met warm blok omdat het technisch niet kan met een serie pomp.
Wat je het beste kunt doen is de aluplaat loshalen en 100% vlak slijpen de plastic kogel vervangen door stalen 14mm kogel en 20W-50 olie gebruiken en de oliekoeler eraf schroeven en niet meer er tussen en dan een MANN W712 oliefilter nemen.
Of je kunt opzoek gaan een diesel deksel van een Omega 2.3D deze is uit staal en zal niet inlopen en heeft geen plastic kogel maar een stalen cilinder in een gehoont gat wat amper lekt en de dieseldeksel heeft een langere veer die bij 4.5 bar de bypass open gooit,en daarom kan je nooit de 5 bar aantikken met een serie pomp met warm blok,en je kunt nog een versterkte pomp van BMT/Imotec/Risse zoeken deze hebben 10mm langere tandwielen en een adaptor plaat en hebben in samen werking met de dieseldeksel een oliedruk als een gek,ik heb die combinatie (versterkte pomp en dieseldeksel) op mijn 30E en ik raak met super warm blok al niet de 5 bar aan en mijn blok is goed dus kan een serie pomp dat van zijn nooit never niet.
info van GSE geleend