• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Vraagje over de achterste stabilisator stang

lemmuh

Post vaak
Hoi,

Ik ben benieuwd hoe dik de achterste stabilisator-stang is van een omega.

Dit omdat de achteras van een A Vectra 4x4 turbo hetzelfde is als van een Omega, en ik opzoek ben naar de dikste stabilisator-stang.

Volgens het lijstje van powerflex moet er een 18mm stang zijn, die nu op de Vectra zit is 15mm.

Wellicht dat deze dan op de Omega te vinden is omdat dit een achterwiel aangedreven auto is.

Jeroen

kan een stabilisator stang wel opmeten voor je van de omega, diezijn volgens mij wel dikker, maar ook langer omdat de achteras ook langer is als die van de vectra. kan bij mijn vectra 4x4 en omega wel ff vergelijken als dat makkelijk is voor je.

gr,martijn

@lemmuh wrote:Wellicht dat deze dan op de Omega te vinden is omdat dit een achterwiel aangedreven auto is.

Lemmuh, stabilisator stangen worden gebruikt om het overhellen van auto's tegen te gaan.

Om nu zoveel mogelijk tractie te realiseren voor de aangedreven wielen moet die as zo vrij mogelijk aan de auto bevestigd worden en

daarom zul je zien dat bij voorwielaangedreven auto's de zwaarste/sterkste stabilisatorstang áchter is gemonteerd.

Bij achterwielaangedreven auto's is de sterkste stabilisatorstang vóór gemonteerd.

Een Omega is een achterwielaangedreven auto en die heeft derhalve achter een redelijk slappe stabilisatorstang.

Om dus meer tractie op de achterwielen te Creëren, en dat weer om dat achter de meeste tractie te vinden is, en dat weer omdat de achterkant op de weg geduwd word bij accelereren.

Willem

Duidelijk, nu ik er fatsoenlijk over nadenk klopt het ook wel... was eigenlijk een beetje een impulsieve gedachte, groter is beter...

Maar inderdaad voor zal die altijd dikker zijn ivm de gewichtsverdeling... Maar dan hou ik gewoon de originele 15mm stabilisator aan achter. Wilde dit namelijk nog even vlug weten omdat er deze maand (November) -15% op powerflex rubbers zit bij Speedequipment.

@roger rabbit, voor zit er toch echt een 24mm stabilisator-stang onder.

Jeroen

Terug
Naar boven