• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Vreemd probleem zafira z18xe 2002

Kan inderdaad bobine blok zijn, maar sluit ook een gare ECU niet uit, mag er vandaag weer een vervangen van een Z18XE in een zafira

@bart-gsi wrote:mijn advies.. houdt alleen origineel aan.. imitatie meuk gaat of snel kapot of geeft storingen....

http://www.fsrs-opelwebshop.nl/bobine-opel-astra-corsa-meriva-signum-tigra-b-vec.html" onclick="window.open(this.href);return false;

voor die paar 10tjes meer heb je een origineel product

Ok thx, ik ga zeker dan voor origineel, zag het originele ergens anders voor 130 euro ofzo. Dit is al een veel schappelijker bedrag. Dat word overigens pas in de zomer, heb er nu helemaal geen tijd en zin voor. Auto rijd prima en we rijden geen lange stukken.

@ZakhooiTM wrote:Kan inderdaad bobine blok zijn, maar sluit ook een gare ECU niet uit, mag er vandaag weer een vervangen van een Z18XE in een zafira

Wat zijn de symptomen van een gare ECU? Kan dit uitgelezen worden? En kan de ECU gerepareerd worden of moet die vervangen worden?

Ik heb 4 nieuwe NGK-BKR5EK bougies gekocht en derop gezet.

Probleem lijkt vooralsnog opgelost. Het probleem was dat wanneer je lange tijd met langzaam verkeer reed (met warm weer en airco aan) en je vanuit lage toeren veel gas gaf de auto begon te hikken, en wanneer die hik hard genoeg was dat de motorstoringslampje + traction control lampje aanging. (hik was er wel maar lang niet altijd gaf het een storing!) En als je ging uitlezen cilinderoverslag cilinder 2. En na het wissen van de storing bleef de auto goed rijden, totdat je vanuit lage toeren weer veel gas gaf: weer dezelfde storing. Pas wanneer de motor koud is gaat het probleem weg maar het hikje onder de 2000 toeren blijft.

De auto rijd vooralsnog hikloos, heb effe expres een lange ommetje gedaan (van 10km ofzo) en geen hikje oid gevoeld onder de 2000 toeren.

Voor de duidelijkheid: met ijskoude motor heb je ook onder de 2000 toeren een hik. Alleen gaat er dan nooit een motorstoring lampje aan. Dat gebeurd alleen met warm/hete motor.

Er zit een origineel GM bobine in (no way dat die origineel af fabriek is, die is zeker recent vervangen) en de bougies lijken me rond de 30-40-50k oud (ook origineel GM). Ik denk dat de bobine max 2 jaar oud is, hij ziet er nog echt goed uit. Rubbers waren ook lekker zacht en flexibel zonder scheuren en zagen er niet verweerd of verrot uit.

Overigens, mijn Zafira heeft geen EGR klep. Of het is later eraf gehaald, of nooit geleverd. Weet ik niet. (er zit een afdekplaatje op waar de EGR hoort, EGR zit aan de kant van de stekker van de bobine, beetje eronder zeg maar). Auto heeft ook electronische gasklep (weet niet of alle Z18XE dat hebben, maar ik vermeld het maar toch even).

Terug
Naar boven