• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

W nummers km teller manta B

@jethro wrote:Bijna goed, de W staat voor............WEGDREHZAHL. ;)

:jerry :jerry :thumb

Haha, ja, 't is ook al ff geleden dat ik dat hoorde, en volgens mij was ik niet geheel nuchter meer. Excuses :thumb

@Ghanz wrote:tja, als men zich verveeld, ga je vreemde dingen opzoeken op het wereldwijdeweb haha

:thumb

En welke vreemde dingen zoek jij dan wel niet op het WWW? ;)

:kewlpics :jerry

vond een discussie over het W nummer wel maf genoeg. king:

maar jij wil liever zien dat er hier (een heel ernstig vies woord ) staat zeker

:jerry :jerry :jerry :jerry :jerry :jerry :jerry :jerry :jerry :jerry :jerry

Die discussie over het W nummer is informatief, en niet vreemd zo als jij het noemde. ;)

En als jij je hart wilt luchten over zoeken op het internet, waar een heel ernstig vies woord in voor komt, tja......

Een woord kan niet vies zijn, de betekenis daar van weer wel. ;)

:jerry :jerry

OK, en nu BACK ON TOPIC!!

Ook al heb je de verhouding van je bandenmaat (wiel omtrek), achteras overbrenging, kmteller tandwiel en wormwiel en het W getal goed, dan kan het nog zijn dat de getoonde snelheid flink afwijkt.

Dit komt door de manier waarop de snelheids aanwijzing tot stand komt in je kmteller. De kmtellerkabel drijft namelijk een kortsluitanker (magneet in een niet magnetisch huis) aan en het uitgaande asje wordt tegengehouden door een spiraalveertje. De kracht die opgewekt wordt in het kortsluitanker wordt tegen gegaan door het spiraalveertje zodat het uitgaande asje een bepaalde hoekverdraaing aanneemt. Op dit asje zit, jawel, de wijzer van de snelheidsmeter. Door nou het magnetisme van het kortsluitanker te verhogen of verlagen geeft je snelheidsmeter meer of minder aan. Zo worden/werden de snelheidsmeters van bv politieauto's gekalibreerd, volgens mij bij bepaalde Bosch servicestations.

Wat dus wel juist aan zou moeten geven is je kmteller, ofwel de afgelegde weg, aangetoond met de draaiende cijferrolletjes. Die worden namelijk weer aangedreven door dezelfde ingaandeas waar de magneet van het kortsluitanker op zit in combinatie met een bepaalde tandwielverhouding in je kmteller.

hier dat van mij

195/40/17

5 bak geel wormwiel

w743

3.67

gereden snelheid 80 gemeten snelheid 78 op de tomtom

en de snelheidsborden geven 80 aan als ik 80 rij

dus zit er niet heel ver naast met me oude velgen 15 inch

scheelde het ook 10km/h dus 80 op de teller 70 op tomtom

W is wegdraaigetal in het nederlans, het aantal omwenteling wat je tellerkabel maakt over een bepaalde afstand .

Terug
Naar boven