• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Warmtewisselaar OEM of externe?

Bij wat zoekwerk lees ik dat de warmtewisselaar van de V6 een zwak punt is waardoor deze kan gaan lekken met alle gevolgen van dien. Als oplossing heb ik gelezen dat je hem kan afdoppen en een externe oliekoeler kan plaatsen.

1. Is de afdichting van de warmtewisselaar ook een zwak punt?

2. Is het aan te raden dit te doen?

3. Kan je hiervoor de oliekoeler van een C20XE gebruiken of liever een grotere?

4. Heeft iemand hier voorbeelden van?

ik had ook olielekkage bij de ww vandaan, dit was wel minimaal maar wilde gewoon dat het goed was.

ik ben toen eens wezen kijken en kwam er toen al gauw achter dat de afdichting ook niet helemaal meer dicht was.

deze afdichting is een vloeibare pakking en heb deze vernieuwd of dit echt een vaker voorkomt weet ik niet.

wat betreft de olie bleek er een ringetje van de olieleiding waarscheinlijk lekt te zijn, heb deze vervangen en toen was dat probleem ook verholpen.

opzich is dit werkje wel te doen maar dan heb ik dus ook de oliekoeler zelf erniet uitgehad, dit kan nog een probleempje geven omdat dan misschien je leidingen in de weg zitten.

maar ik las in het vectra gedeeldte dat er overal olie vandaan komt, maar is het niet zo dat als de oliekoeler zelf lek is de olie in je koelsysteem komt?

of net als bij mij een ringetje of een leidingkie, dan is het werkje dus wel tedoen.

ik had ook olielekkage bij de ww vandaan, dit was wel minimaal maar wilde gewoon dat het goed was.

ik ben toen eens wezen kijken en kwam er toen al gauw achter dat de afdichting ook niet helemaal meer dicht was.

deze afdichting is een vloeibare pakking en heb deze vernieuwd of dit echt een vaker voorkomt weet ik niet.

wat betreft de olie bleek er een ringetje van de olieleiding waarscheinlijk lekt te zijn, heb deze vervangen en toen was dat probleem ook verholpen.

opzich is dit werkje wel te doen maar dan heb ik dus ook de oliekoeler zelf erniet uitgehad, dit kan nog een probleempje geven omdat dan misschien je leidingen in de weg zitten.

maar ik las in het vectra gedeeldte dat er overal olie vandaan komt, maar is het niet zo dat als de oliekoeler zelf lek is de olie in je koelsysteem komt?

of net als bij mij een ringetje of een leidingkie, dan is het werkje dus wel tedoen.

Zou je de vloeibare pakking niet kunnen voor een "gewone" pakking? :hmmz

Er is toch spul te koop zodat je zelf pakkingen kan snijden op maat, net als vroeger.

Zou je de vloeibare pakking niet kunnen voor een "gewone" pakking? :hmmz

Er is toch spul te koop zodat je zelf pakkingen kan snijden op maat, net als vroeger.

( loctite ) is geweldig spul om het deksel dicht te maken ! De oppervlakken goed ontvetten, met aceton !!!

De bouten op moment aandraaien, en het deksel is probleemloos dicht.

Ga effe kijken wat voor nummer loctite je daarvoor nodig bent

De banjo bouten, voorzien van nieuwe ringen en ook aandraaien op het juiste moment.

Je kan de WW niet verwijderen, samen met het alu deksel, dan moet er een cylinder kop af ..

Als je de WW losdraaid van het alu dekse, l is de kans groot dat de schroefdraad van de WW er afvreet door de stalen moer .....

( loctite ) is geweldig spul om het deksel dicht te maken ! De oppervlakken goed ontvetten, met aceton !!!

Ga effe kijken wat voor nummer loctite je daarvoor nodig bent

De banjo bouten, voorzien van nieuwe ringen en ook aandraaien op het juiste moment.

Je kan de WW niet verwijderen, samen met het alu deksel, dan moet er een cylinder kop af ..

Als je de WW losdraaid van het alu dekse, l is de kans groot dat de schroefdraad van de WW er afvreet door de stalen moer .....

de WW is een mooi systeem, dat je motor olie snel op temp brengt doormiddel van koelvloeistof wat snel op temp is ! bij een koude motor

mocht je het vermoeden hebben dat de WW lekt, dan 1 kant afdoppen, de andere aansluiting maken een paar tiende bar lucht er op zetten, manometer er tussen, kraantje afsluiten .. en wachten dat de druk afneemt ! dan is ie lek .. je hoeft met deze manier je WW niet los te halen ! en de kans lopen dat je alu schroefdraad opvreet .. dan kan ie gelijk in de kliko .. een nieuwe kost bij de Opel dealer snel rond 500 euro

de WW is een mooi systeem, dat je motor olie snel op temp brengt doormiddel van koelvloeistof wat snel op temp is ! bij een koude motor

mocht je het vermoeden hebben dat de WW lekt, dan 1 kant afdoppen, de andere aansluiting maken een paar tiende bar lucht er op zetten, manometer er tussen, kraantje afsluiten .. en wachten dat de druk afneemt ! dan is ie lek .. je hoeft met deze manier je WW niet los te halen ! en de kans lopen dat je alu schroefdraad opvreet .. dan kan ie gelijk in de kliko .. een nieuwe kost bij de Opel dealer snel rond 500 euro

[rquote=1867141&tid=142568&author=ANJO TOL] ( loctite ) is geweldig spul om het deksel dicht te maken ! De oppervlakken goed ontvetten, met aceton !!!

[/rquote]

De cilinderkop hoeft er niet vanaf, heb jet al gedaan zonder de kop te lossen.

Banjo bouten heb je speciale ringen met rubber voor nodig.

Tevens kun je een V6 niet zonder ww laten lopen. dit systeem is op elkaar afgestemt.

Gr Jack

[rquote=1867141&tid=142568&author=ANJO TOL] ( loctite ) is geweldig spul om het deksel dicht te maken ! De oppervlakken goed ontvetten, met aceton !!!

[/rquote]

De cilinderkop hoeft er niet vanaf, heb jet al gedaan zonder de kop te lossen.

Banjo bouten heb je speciale ringen met rubber voor nodig.

Tevens kun je een V6 niet zonder ww laten lopen. dit systeem is op elkaar afgestemt.

Gr Jack

De V6 kan gewoon lopen zonder de ww.

Paar jongens hier met een V6 in de Kadett hebben het systeem omgebouwd en er een externe olie koeler aangehangen.

Zie bijna onder aan pagina.

De V6 kan gewoon lopen zonder de ww.

Paar jongens hier met een V6 in de Kadett hebben het systeem omgebouwd en er een externe olie koeler aangehangen.

Zie bijna onder aan pagina.

Ik heb een aluminium blindplaat zitten op de plek waar de originele warmtewisselaar zat, geplaatst met vloeibare pakking. Ik heb nu een externe Mocal oliekoeler met een thermostaat geplaatst. De olie blijft zo mooi op temperatuur.

Ik heb een aluminium blindplaat zitten op de plek waar de originele warmtewisselaar zat, geplaatst met vloeibare pakking. Ik heb nu een externe Mocal oliekoeler met een thermostaat geplaatst. De olie blijft zo mooi op temperatuur.

[rquote=1867182&tid=142568&author=Calibrainpower]Ik heb een aluminium blindplaat zitten op de plek waar de originele warmtewisselaar zat, geplaatst met vloeibare pakking. Ik heb nu een externe Mocal oliekoeler met een thermostaat geplaatst. De olie blijft zo mooi op temperatuur.[/rquote]Als je ze hebt zou je hier eens foto's van willen plaatsen/maken?

Hoe groot is die oliekoeler?

[rquote=1867182&tid=142568&author=Calibrainpower]Ik heb een aluminium blindplaat zitten op de plek waar de originele warmtewisselaar zat, geplaatst met vloeibare pakking. Ik heb nu een externe Mocal oliekoeler met een thermostaat geplaatst. De olie blijft zo mooi op temperatuur.[/rquote]Als je ze hebt zou je hier eens foto's van willen plaatsen/maken?

Hoe groot is die oliekoeler?

Dit is de plaat:

img_0016_small_159.jpg

Hier zit ie gemonteerd:

img_0018_small_108.jpg

En dit is de koeler:

dscn3459_small_208.jpg

En hier zit ie gemonteerd:

img_0025_small_136.jpg

@ Jack-omegax3,0xe

de WW, aan het alu deksel, hoe je het ook probeert, is samen niet te verwijderen tussen de twee cylinderbanken .. je zal de WW los moeten draaien van het alu deksel, dan gaat het wel .. met kans dan dat de schroefdraad er af vreet, bij vermoeden dat ie lekt, mijn bovenstaande tip toepassen

De koelwaterbrug (banjobouten) worden voorzien van ringen met rubberrandje

De banjo bouten van de WW voorzien van nieuwe alu ringen en de juiste NM meende van 30 nm 45 graden en 15 graden .. komt er geen druppel olie meer door !!

En zo als Jack-Omega ook zegt de WW hoort in het blok .. hoe sneller de olie op bedrijfs temp, hoe minder slijtage !!

Wat een heerlijke motor die 3,0 V6 in de Calibra hihi

Terug
Naar boven