• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

wat haal je uit 2liter 8klepper

TonSR

Post veel
halo lui wat is de bedoeling,zou graag wat meer vermogen

willen hebben gaat niet om hoge snelheid.

heb 2 liter 8 klepper wat gaat deze doen met webers

buiten meer verbruik aan brandstof,wat win ik

daar naast groep a ofzo voor wat sound

als het om webers gaat welke dan,heeft dat zin

zonder scherpe nokken as

dus al met al wat valt er te winnen uit dit blokje

motorwissel wil ik niet want blokje is goed.

vgr tonsr.

bijna niets daar je 8 kleppen heb. je maakt de carburatie wel groter maar de doorlaat naar de cilinders niet oftewel de kleppen.

solution: inlaat laten flowen heb je meer aan. heb zelf een calibra 8 klepper gehad. ik heb deze laten flowen en je merkt gelijk dat er iets veranderd is.

Originally posted by Jerremy

Wellicht een SEH kop erop zetten.

Dit is nu een NE toch. ?

Koppen zijn identiek afgezien van de nokkenas, de zuigers zijn anders. De SEH heeft een hogere compressie.

Maar jongens.... waarvoor.... begin er niet aan, die paar pk maakt je echt niet vrolijker hoor na de kosten en moeite die je ervoor gedaan hebt.

Tip: koop een andere auto met een sterkere motor of zie ervan af.

op zich is het vermogen wel merkbaar.. maar:

1: is het inderdaad de prijs waard,

- snelle nok 299 euro

- lexmaul/irmscher inlaat 350 euro

- spaghettie spruitstuk 199 euro

tenzij je het 2e hands op de kop kan tikken scheelt het wellicht iets in de kosten.

daarbij ook de vraag wat weegt je auto (welke auto moet het blok in)

8v zijn sterke blokken... en op zich relatief vrij makkelijk up te graden naar rond de 140 pk.

wil je echter meer als dat dan moet je gewoon kijken naar een 16v.

Hou er ook rekening mee dat vanaf bouwjaar 1996 de katalysator en lambdasonde aanwezig moeten zijn en je auto een viergas test moet doorstaan tijdens de APK keuring.

Ik denk ook dat als je iets meer vermogen wil je de 8 klepper beter met rust kunt laten en bijvoorbeeld een frisse 2.0 16v gaat zoeken.

Is gewoon in de omega geleverd dus de inbouw is goed te doen en het omkeuren bij het RDW kost ook geen vermogen.

ok jongens ,zie dat de meningen verschillen

wat betreft andere auto kopen:D heb deze pas.

is omega uit 1995.

mijn a omi is voorzien van 6 cil dual ram deze staat geschorst

ivb slechte dorpels en balken waar dus laswerk aan zit

daar ik niet kan lassen is dat het probleem.

en de tech kennis om dit blok over te hangen heb ik ook niet

de 2 liter 8 klepper in deze omi doet het wel goed daar niet van

maar mis gewoon wat,ben verwend met mijn dual blok denk ik

toch bedankt voor jullie reactie,s op mijn vraag

moet er dan toch maar mee doen denk ik,daar de winst wat berijkbaar

is voor dit blokje ,naar wat ik lees uit jullie reactie te verwaarlozen is

vgr tonsr.

origineel gepost door manus

Hou er ook rekening mee dat vanaf bouwjaar 1996 de katalysator en lambdasonde aanwezig moeten zijn en je auto een viergas test moet doorstaan tijdens de APK keuring.

Ik denk ook dat als je iets meer vermogen wil je de 8 klepper beter met rust kunt laten en bijvoorbeeld een frisse 2.0 16v gaat zoeken.

Is gewoon in de omega geleverd dus de inbouw is goed te doen en het omkeuren bij het RDW kost ook geen vermogen.

manus, als ik van 2l 8klepper naar 2 liter 16 klepper gaat moet er dan ook worden omgekeurd

blijf toch 4 cil,of heeft dat met vermogen te maken.

vgr tonsr.

origineel gepost door opelkadetje

kat moet er vanaf 93 onder.. niet vanaf 96

Regels zijn veranderd :vertag

origineel gepost door TonSR

manus, als ik van 2l 8klepper naar 2 liter 16 klepper gaat moet er dan ook worden omgekeurd

vgr tonsr.

In principe moet iedere technische wijziging aan een auto door het RDW gekeurd worden.

Maar omdat de omega met een 16v geleverd is stelt die keuring niet veel voor en kost ook niet zoveel.

Je moet dan wel de 16v hebben die standaard in de omega is geleverd en die heeft ik geloof 135 pk,

don't shoot me if i'm wrong.

origineel gepost door manus

origineel gepost door TonSR

vgr tonsr.

In principe moet iedere technische wijziging aan een auto door het RDW gekeurd worden.

Maar omdat de omega met een 16v geleverd is stelt die keuring niet veel voor en kost ook niet zoveel.

Je moet dan wel de 16v hebben die standaard in de omega is geleverd en die heeft ik geloof 135 pk,

don't shoot me if i'm wrong.

Hij heeft 1 pony meer, maar dat maakt niet veel uit. ;)

Het gaat dan om de x20xev.

Een 2.0 16V gaat als een speer ! ik ben met Jacco enige tijd terug naar Duitsland geweest om een set velgen op te halen, hier even het bewijs dat een 2 liter ook best vlot is !!

Groet,

Sjors

Deze omega zou zelfs probleemloos voorzien kunnen worden van bijvoorbeeld een 3.0 V6. deze zijn ook geleverd in de omega-B, en keuring bij nette inbouw is ook geen probleem.

+/- 50 euro voor het keuren.

bij het upgraden naar een flink grotere motor zou je wel de remmen moeten aanpassen, het is tenslotte wel de veiligheid.

Als je dus toch bezig ben zou de keuze voor mij makkelijk zijn..

Meer vermogen uit de 2liter, als je er serieus wat uit wil halen ben je duurder uit als een motorwissel.

Willem

De 2.6 DR heb je niet meer.

Die is van mij en heeft al een ander doel gevonden:angel

Maar waarom zou je meer vermogen willen hebben?

De 2ltr is goed, loopt netjes en is kurk droog.

Een 16v zou wel kunnen, deze zijn rap en zuinig.

Maar dan wel een 16v uit bv de Cali of Kadett.

En dan idd omkeuren bij RDW, kost niet veel meer....

Maar waarom zou je dit op je hals gaan nemen allemaal?????

OK, wbt verbruik kan ik het me wel voorstellen, de 16v is wel wat zuiniger.

Maar met het aantal km's dat je rijdt????

Zou gewoon lekker laten zoals ze is.

En Webers moet je helemaal niet over na denken...

Denk maar terug aan mijn groene wat betreft verbruik:D

Een 16 v uit een kadett of calibra zijn weer niet in de omega geleverd,dat zou weer voor een uitgebreidere RDW keuring en dus meer keuringskosten kunnen zorgen.

auto is van voor '98 dus tegenwoordig met de nieuwe regels voor RDW keuring geen probleem.

Word alleen een technische keuring wegen en aslasten wegen en geluid meten aan de uitlaat.

Willem

Terug
Naar boven