• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

wat heb je vandaag gedaan aan je Corsa ?

Afgelopen weekend de frontbalk en radiateur vervangen.

1969250_10152215323026306_1101283153_n.jpg

1932229_10152215437071306_569515579_n.jpg

1897732_10152215323281306_505868365_n.jpg

156996_10152215322816306_1153803017_n.jpg

1689497_10152215322501306_2097307394_n.jpg

1900042_10152215437146306_2141615031_n.jpg

1890360_10152220212786306_1690849766_o.jpg

1888948_10152220212861306_337110336_o.jpg

Vanavond de verlaging-set gemonteerd :angel :thumbup

Zeau, waterpompje vervangen in de Corsa. (oh, ja ik heb geen GSi meer, nu een X12XE)

Werdt een beetje bemoeilijkt door een gebrek aan een ratel die tussen koker en motorsteun in kon, maar uiteindelijk met wat creativiteit en de aanschaf wat een paar stukjes extra gereedschap toch gelukt :)

De meuk die uit t koelsysteem kwam zetten... Volgens mij heeft een of andere oelewapper er gewoon kraanwater in gedonderd :X Roestbruin water en kalk ophoping in de slangen....

16kdhxe.jpg

Motorsteun en pomp er af....

fddi1d.jpg

Pomp en motorsteun er weer op :)

14llm3n.jpg

En m'n custom KVS-Tank borstel :P Kan ik tenminste weer door de zijkant zien hoeveel KVS er in zit.

1zbgniw.jpg

Dankuwel, heren :)

Soms moet je ff creatief zijn. Had nog bij de automaterialen zaak gevraagd naar n nieuwe KVS tank. Hadden ze zo niet in t assortiment, dus toen maar besloten deze schoon te maken.

Latex handschoen in stukjes geknipt om de slang aansluitingen dicht te maken, scheutje schoonmaak azijn er in, en een omgebogen tandenborstel er in voor t poetsen.

Kan nu iig weer de mooie blauwe kleur van KVS door de zijkant zien :)

En zostraks even een mini-schuimspaan gefabriekt.

Bij het ontluchten kwam er weer rotzooi in de KVS tank drijven. Stuk staaldraaid, stukje oude lap, tie-wrap... Tadaa! Schuimspaan die door de KVS dop kan.

Er zal nog wel meer meuk los gaan komen uit het blok, dus ik ga zo maar even een universeel benzinefilter halen en die in de retourleiding zetten. Kan die mooi de troep opvangen.

14sfrco.jpg

@McKaamos wrote:Kan nu iig weer de mooie blauwe kleur van KVS door de zijkant zien :)

De voorgeschreven koelvloeistof voor de Corsa B is rood/roze van kleur. De blauwe tast het aluminium aan. Wellicht dat je daardoor nu zo'n zooi uit je blok haalt.

Uhm, nee, G11 (blauw) is juist de goeie voor dit blok.

Heb het nog nagekeken in de werkplaatshandleiding, het boekje van de auto en gecheckt bij Kroon Oil op de website.

G12 (de rode/oranje) zit pas in Opels na zo'n beetje 2005. Zelfs de Astra G 2.2DTI (2004) van m'n pa heeft het standaard niet eens er in zitten.

Plus, het etiket van de koelvloeistof zegt ook dat het geschikt is voor Aluminium en blokken die gemaakt zijn uit gemengde onderdelen (zoals een X12XE. Alu kop, gietijzer onderblok, diverse messing aansluitingen en bussen/pijpen)

Daarbij was het vorige spul hoogstwaarschijnlijk kraanwater. Van KVS krijg je geen kalk afzetting en het voelt vettig aan en ruikt zoet. Wat er uit kwam was alles behalve vettig en rook naar dood water.

Wat nog zou kunnen is dat er G10 (groen) in gezeten heeft, maar eveneens, kalk krijg je daar niet van.

G10 is wel ongeschikt voor aluminium, dus in dat opzicht...

@joop1970 wrote:Een verfroller met een sponsje erop ty wrappen werkt ook heel goed ;)

Ohh hee, das ook een goeie ja :)

Waar kan je nu het beste het koelwater aftappen bij een corsa b met airco zonder een heleboel te moeten demonteren ?

Bij de astra g zat een aftap plug maar die heb ik bij de corsa nog niet gezien :(

Thx :thumb

valt toch wel mee? zit een makkelijk te demonteren klem op. alleen 't is idd wel zo dat je niet het volledige koelvloeistof er uitkrijgt...

Sja, als je die slang los maakt stroomt de KVS over de balk er onder en drupt t overal en nergens, behalve in je emmer...

Ik pak altijd een leeg melk-pak met schroefdop (b.v. die van Milsani, vande Aldi)

Bodem snij je 3 kanten van los, behalve de kant die aan de dop-kant zit.

Dan snij je zijkanten in waar dat nodig is zodat je het melkpak als opvangtrechter kan gebruiken voor je specifieke toepassing.

Like this:

35hh4wh.jpg

of dit:

260x2jp.jpg

Tja, dat is een goede tip want de kvs loopt meestal overal behalve in je opvangbak :(

Maar ik zie op de foto;s heel veel ruimte om dit soort dingen te doen.

Bij zit er nog een airco compressor en ik ben al blij dat ik m;n vingers daar kan tussen friemelen :(

Maar bij mij gaat het ff om de onderste slang los te halen......

De motor steun moet ook nog los en m;n eerste poging heb ik gestaakt vanwege dat de ratel er niet tussen kon en niet direct een oplossing had.

Heb je misschien nog een tip ?

Thx!

@juruca wrote:Tja, dat is een goede tip want de kvs loopt meestal overal behalve in je opvangbak :(

Maar ik zie op de foto;s heel veel ruimte om dit soort dingen te doen.

Bij zit er nog een airco compressor en ik ben al blij dat ik m;n vingers daar kan tussen friemelen :(

Maar bij mij gaat het ff om de onderste slang los te halen......

De motor steun moet ook nog los en m;n eerste poging heb ik gestaakt vanwege dat de ratel er niet tussen kon en niet direct een oplossing had.

Heb je misschien nog een tip ?

Thx!

Ja het is soms wel ff knoeien. Ik heb geen airco, dus iets meer ruimte idd. Maargoed, het is wel te doen. Je zal er waarschijnlijk gewoon even van onderaf bij moeten, dat werkt het handigste. Alssie nog op standaard hoogte staat kan je er zo met je kop onderdoor.

De motorsteun is ook ff klote ja, want je zit inderdaad met de dikte van je ratel.

De achterste en de onderste bout kon ik los krijgen met een 3/8ste inch ratel, de voorste heb je bijna geen ruimte en moet je vrij diep in het gat zitten om de bout te pakken te krijgen.

Dat heb ik opgelost met een T-Bar sleutel in 1/4de inch maat.

neo-tools-t-sleutel-460mm.jpg

Daar heb ik een verloopstukje van 1/4de naar 3/8ste op gezet en daar mijn E14 dop op gedaan. Dat valt goed er tussen te manouvreren. Eventueel kan je het schuifstaafje van de T-Bar sleutel helemaal naar 1 kant trekken en er een stuk pijp op zetten voor extra kracht.

@wim-v6 wrote:

Astra-G vanaf mj2001 heeft rood er in zitten.

Mijn Corsa-B 1999 zat en zit ook rood.

Mijn Vectra-B1 zat blauw, later rood ( en daar blijft je systeem knap schoner van zeg).

Mijn dealer onderhouden Vectra-b2 van 1999 zat en zit ook rood in.

In mijn Ascona komt ook rode in, nu zit daar groen in.

Rood is G12 bij de weg.

Willem

Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk

Er zit dus gewoon geen lijn in wat waar in gebruikt wordt.

En G11 is gewoon geschikt voor Alu en gemengde systemen, dus waar hebben we het eigenlijk over? :P

Als ik me goed herrinner kon bij mij de t-bar er ook niet tussen.

Mijn T-bar past gelijk op de E14 Dop zonder verloopje maar dan paste het nog niet.

Er was slechts 1 bout een probleem ik dacht de middelste die het minst verzonken zit.....

Wat was er trouwens met jouw waterpomp??

Terug
Naar boven