Heren, danku danku
Dat heb ik gedaan met Motip Enginepaint.
Enorm kut spul om mee te werken, maar had het hitteschild al gedaan dus kon ook niet echt meer uitwijken tenzij ik het hitteschild opnieuw zou gaan doen.
Anyway, het is erg dun/vloeibaar en de spuitbus zit behoorlijk druk achter, dus je spuit het heel snel dik en dan krijg je zakkers.
Daarbij moet het materiaal wat je spuit echt spotless clean zijn en mag eigenlijk niets anders dan ijzer of aluminium zijn. Het hecht bijvoorbeeld niet op koper. Het catch tankje was eerst verchroomd, en als je dat wel eens geschuurd hebt, weet je wel dat er een laagje nikkel en koper onder zit (chroom hecht niet direct op alu/ijzer). Ik ben op 2 plekjes door de nikkel coating gegaan en heb dus ook twee plekjes waar de verf niet echt lekker wou hechten.
Ook als er vlekken op het metaal zitten hecht het niet lekker. Zelfs als je geen vlekken ziet, kan het nog zijn dat de verf niet wil hechten. Dan zit er blijkbaar toch nog iets.
Tijdens het spuiten trekt de verf letterlijk weg van de betreffende plek. Alsof dat plekje water afstotend is. Echt enorm wazig.
Wat helpt is om het onderdeel warm te stoken met een elektrische verfbrander. Je kan ook verf spuiten en direct je verfbrander er op richten. Dan hard de verf ietsjes uit en trekt het niet weg.
Het uitharden duurt trouwens ook erg lang. Er staat 24uur op de bus en dat mag het ook echt wel hebben.
Na een uurtje of 8 is het wel aanraakdroog trouwens, dus je kan er voor kiezen om dan direct te monteren. Daarna start je de motor en stookt het onderdeel op die manier warm. Dan wordt het eerst nog weer wat zacht en dan droogt het knetterhard op.
Edit: als je dit wil doen met een 1.4 8v, zorg dan dus wel dat je een metalen kleppendeksel er op zet ipv een kunststof deksel. Kunststof kan je niet lakken met deze verf. Dat pakt gewoon niet.
Kapje in het midden en de oliedop heb ik ff schoongemaakt en ingesmeerd met Smartwax SmartGel (kunststof/rubber restore prut).
Dat lijkt nu ook een stuk beter en vuil hecht minder.