• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Weer een noodloop

Allereerst zal ik me even kort voorstellen.

Mijn naam is Richard en ik lees dit forum al een tijdje, alleen nooit de moeite genomen om me te registreren.

Ik rijd een vectra 2.2 dti (automaat) uit 2004.

De auto is me tot nu altijd erg goed bevallen.

Alleen de laatste tijd :swear

Mijn auto viel op een gegeven moment continue in een noodloop, zonder te kunnen zeggen wanneer precies. Auto van contact en probleem was weer even weg.

Auto naar de dealer, niets kunnen vinden.

Op een gegeven moment rookte de auto als een gek, maar weer naar de dealer.

Turboslangen vervangen, probleem met de noodloop zou hier ook wel door komen werd mij gezegd.

Na een maand of 2 wederom geregeld noodloop, was alleen uit te komen door de auto van het contact te halen.

Ja hoor, dealer.....

Nu was de LMM defect, dus maar vervangen.

Een maand zonder problemen gereden, en daar gaan we weer --> noodloop.

Bleek de lmm die vervangen was weer defect. Gevalletje garantie.

Nu 3 maanden later, :swear alweer problemen. Nog steeds af en toe noodloop. Het is nu niet zo vaak als voorheen, maar toch.

Moet van de zomer wel naar Spanje rijden.

Verschil met de vorige keren is, dat ik nu niet de auto helemaal uit hoef te zetten om eruit te komen.

Even snelheid verlagen naar een km of 30 is voldoende om er uit te komen.

Heb de auto nu al meerdere malen laten uitlezen, maar geen fouten.

Ik kan nu niet de auto uitlezen, terwijl hij in noodloop is.

Iemand nog ideeen, voordat ik hem afschrijf ?

BVD.

controleer alle vacuum-slangetjes eens of ze goed in de rubbertjes zitten. Mijn vorige vec had daar wel eens last van.

Hij ging in nood-loop en na opnieuw starten ging reed ie weer even goed. Maar tijdens optrekken schoot ie weer in nood-loop.

Geen foutcode bij het uitlezen en de dealer kon het ook niet vinden .. toen zelf maar eens alle slangetjes uit hun rubber getrokken en en er weer stevig ingedrukt.... en weg probleem.. nooit meer last van gehad !

Is het proberen waard,toch?

controleer alle vacuum-slangetjes eens of ze goed in de rubbertjes zitten. Mijn vorige vec had daar wel eens last van.

Hij ging in nood-loop en na opnieuw starten ging reed ie weer even goed. Maar tijdens optrekken schoot ie weer in nood-loop.

Geen foutcode bij het uitlezen en de dealer kon het ook niet vinden .. toen zelf maar eens alle slangetjes uit hun rubber getrokken en en er weer stevig ingedrukt.... en weg probleem.. nooit meer last van gehad !

Is het proberen waard,toch?

Speaker,

Ben niet zo'n monteur :D

Hoeveel van die vacuumslangetjes heb je het over, en waar lopen die ongeveer ?

Gevonden via google..

w06lc2.jpg

Zal er morgen eens naar kijken, beetje donker buiten nu.

Speaker,

Ben niet zo'n monteur :D

Hoeveel van die vacuumslangetjes heb je het over, en waar lopen die ongeveer ?

Gevonden via google..

w06lc2.jpg

Zal er morgen eens naar kijken, beetje donker buiten nu.

@speaker wrote:Op de foto zijn ze rood.

Origineel zijn ze zwart.

Ik heb gister al even gekeken, had ik al gezien.

Foto komt van een engelse site, waar ze alle slangetjes hebben vervangen.

Maakt het in ieder geval wel duidelijk voor mij.

@speaker wrote:Op de foto zijn ze rood.

Origineel zijn ze zwart.

Ik heb gister al even gekeken, had ik al gezien.

Foto komt van een engelse site, waar ze alle slangetjes hebben vervangen.

Maakt het in ieder geval wel duidelijk voor mij.

Vanmorgen onderweg naar mijn werk, weer noodloop. Alleen deze bleef actief, ook als ik was gestopt.

Laat ik nu toevallig mijn laptop en OPCOM bij me hebben...

De volgende fouten staat er nu in :

Source Address: ECM

Source Address: 0x000007E0

Identifier: 0x0413

System name: Y22DTR

VIN: W0L0ZCF6941135403

Hardware number:1401

Part Number:55352862

Software version number: VJCAS030_S

System description: BOSCH0100

Type approval number: B02010

System description: 0x00004006

Alpha code:

Number of stored fault codes: 2

P1105 - Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure

(FA) - Not present

P0105 - Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure

(FA) - Not present

Source Address: IPC

Source Address: 0x00000255

Identifier: 0x0502

Part Number:13165960

Software version number: 8.39 16/03

System description: VDO 0400

Alpha code: MG

Manufacturing date: 040609

Number of stored fault codes: 1

U2105 - CAN-Bus No Communication with ECM (Engine Control Module)

(7F) - Not present

Wat me opviel is dat ik het (volgens mij) nu kan reproduceren.

Als ik kom aanrijden met een snelheid van zeg 60km/h, en zie dat het verkeerslicht op rood is, dan laat ik mijn gas los.

Zodra mijn snelheid zakt onder de 30km/h, valt de auto in noodloop.

Ik heb dit nu 4 keer geprobeerd, en alle keren noodloop.

Vanmorgen onderweg naar mijn werk, weer noodloop. Alleen deze bleef actief, ook als ik was gestopt.

Laat ik nu toevallig mijn laptop en OPCOM bij me hebben...

De volgende fouten staat er nu in :

Source Address: ECM

Source Address: 0x000007E0

Identifier: 0x0413

System name: Y22DTR

Hardware number:1401

Part Number:55352862

Software version number: VJCAS030_S

System description: BOSCH0100

Type approval number: B02010

System description: 0x00004006

Alpha code:

Number of stored fault codes: 2

P1105 - Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure

(FA) - Not present

P0105 - Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure

(FA) - Not present

Source Address: IPC

Source Address: 0x00000255

Identifier: 0x0502

Part Number:13165960

Software version number: 8.39 16/03

System description: VDO 0400

Alpha code: MG

Manufacturing date: 040609

Number of stored fault codes: 1

U2105 - CAN-Bus No Communication with ECM (Engine Control Module)

(7F) - Not present

Wat me opviel is dat ik het (volgens mij) nu kan reproduceren.

Als ik kom aanrijden met een snelheid van zeg 60km/h, en zie dat het verkeerslicht op rood is, dan laat ik mijn gas los.

Zodra mijn snelheid zakt onder de 30km/h, valt de auto in noodloop.

Ik heb dit nu 4 keer geprobeerd, en alle keren noodloop.

HUmmm ook weer een EGR probleempje???

Het probleem wat je omschrijft komt mij bekend voor. Echter rij ik rond met een V6 CDTI

Dealer wilde deze klep meteen vervangen, heb ik niet laten doen. Heb klep wel zelf schoongemaakt, daarna probleem van noodloop niet meer gehad.

even off topic, waar heb jij je opcom vandaan??

Groetjes

Marcel

HUmmm ook weer een EGR probleempje???

Het probleem wat je omschrijft komt mij bekend voor. Echter rij ik rond met een V6 CDTI

Dealer wilde deze klep meteen vervangen, heb ik niet laten doen. Heb klep wel zelf schoongemaakt, daarna probleem van noodloop niet meer gehad.

even off topic, waar heb jij je opcom vandaan??

Groetjes

Marcel

EGR zat ik al aan te denken, die ga ik van het weekend maar eens een keertje reinigen.

Ben in het verleden hiervoor een keer een howto tegen gekomen, maar kan deze niet meer vinden.

Iemand nog ergens een linkje ?

OPCOM komt ergens uit China, heb ik een jaar geleden via EBay besteld.

EGR zat ik al aan te denken, die ga ik van het weekend maar eens een keertje reinigen.

Ben in het verleden hiervoor een keer een howto tegen gekomen, maar kan deze niet meer vinden.

Snap helemaal wat of je bedoeld ik had het ook helaas was ik op weg naar italie en gebeurde het net over de grens in duitsland,

in eerste instantie zij de opeldealer dat het de egr klep was, 700 euro armer en niks opgelost, nogmaals in italie er naar gekeken maar daar is het ook niet opgelost,eenmaal terug in nederland na veel zoeken uiteindelijk een vacuumklepje vervangen en dit bleek wel het probleem te zijn.

Ik heb dezelfde moter als jij maar dan in een zafira, als ik je storing lees krijg ik alweer buikpijn.

zoek naar een kunstof grijs potje waar aan de ene kant 1 slangetje opzit en aan de ander kant 2 slangetjes, het is een electronisch geregeld potje dus er zit ook een stekker op.

uitleg volgens garage leerde mij dat de turbo druk/ vacuumdruk niet goed kon worden opgebouwd waardoor de auto in mijn geval zo rond de 2500 toeren in noodloop ging even rustig aan rijden en het lampje ging weer uit.

koste toen volgens mij ong 200 euro maar het onderdeel zelf kan je makkelijk zelf vervangen mits je een schroevendraaier kan vast houden en slangetjes ergens af kan trekken en weer opnieuw plaatsen.

ik neem aan dat je ondertussen wel even goed je vacuum slangen en aansluitingen heb gecontroleerd want daar kan ook veel mis me gaan.

succes en als je het gevonden heb horen we het graag

btw het artikelnr van het onderdeel wat bij mij is vervangen is 9128022 en ze noemen het een valve

kan je het niet vinden dan maak ik een foto voor je

gr sonny

Snap helemaal wat of je bedoeld ik had het ook helaas was ik op weg naar italie en gebeurde het net over de grens in duitsland,

in eerste instantie zij de opeldealer dat het de egr klep was, 700 euro armer en niks opgelost, nogmaals in italie er naar gekeken maar daar is het ook niet opgelost,eenmaal terug in nederland na veel zoeken uiteindelijk een vacuumklepje vervangen en dit bleek wel het probleem te zijn.

Ik heb dezelfde moter als jij maar dan in een zafira, als ik je storing lees krijg ik alweer buikpijn.

zoek naar een kunstof grijs potje waar aan de ene kant 1 slangetje opzit en aan de ander kant 2 slangetjes, het is een electronisch geregeld potje dus er zit ook een stekker op.

uitleg volgens garage leerde mij dat de turbo druk/ vacuumdruk niet goed kon worden opgebouwd waardoor de auto in mijn geval zo rond de 2500 toeren in noodloop ging even rustig aan rijden en het lampje ging weer uit.

koste toen volgens mij ong 200 euro maar het onderdeel zelf kan je makkelijk zelf vervangen mits je een schroevendraaier kan vast houden en slangetjes ergens af kan trekken en weer opnieuw plaatsen.

ik neem aan dat je ondertussen wel even goed je vacuum slangen en aansluitingen heb gecontroleerd want daar kan ook veel mis me gaan.

succes en als je het gevonden heb horen we het graag

btw het artikelnr van het onderdeel wat bij mij is vervangen is 9128022 en ze noemen het een valve

kan je het niet vinden dan maak ik een foto voor je

gr sonny

@RicoHere wrote:EGR zat ik al aan te denken, die ga ik van het weekend maar eens een keertje reinigen.

viewtopic.php?f=6&t=147690

hierbij het linkje naar een prachtige set foto's van willem

@RicoHere wrote:EGR zat ik al aan te denken, die ga ik van het weekend maar eens een keertje reinigen.

viewtopic.php?f=6&t=147690

hierbij het linkje naar een prachtige set foto's van willem

Zelfde probleem gehad met een Zafira 2.0DTi Y20DTH (basis is gelijk aan jouw motor).

Bij deze zat heel het inlaat dicht gekoekt met roet (daarom rookte deze behoorlijk).

en de storing zelf werd veroorzaakt door vastzittende schoepen verstelling van de Turbo.

Ik heb hierbij het inlaat schoongemaakt, en EGR gereinigd, en de man die kort erna op wintersport ging (en zijn vriendin) even gemeld dat ie m GOED moest VLOEREN in duitsland.

hij heeft op de heenweg in Duitsland nog 2keer deze storing gehad, en daarna tot op heden niet meer terug gekomen.

Pure roet vervuiling was de enige oorzaak van deze storing.

in nederland komen we vrijweinig momenten tegen dat je de auto even goed schoon kan rijden (120km/u rijden helpt hiertegen niet tot nauwelijks.

en als je daarbij nog regelmatig ritten in de stad maakt is het dichtroeten een nog groter probleem voor elke moderne diesel.

ik heb nog wat foto's van de reiniging van dit inlaat.

Het motortje in de Zafira:

Y20DTHZafira-AAstra-G.jpg

Dit was nog enkel bij de wervelkleppen, inlaat zelf zat ook voor zeker 45% dicht:

100_2688.jpg

hier is goed te zien dat de wervelkleppen niet meer konden bewegen zoals dat moest:

100_2686.jpg

Zo de motor kan weer ademen:

100_2690.jpg

oja, maak deze sensor ook even schoon met remmenreiniger, dit is de turbodruksensor:

100_2698.jpg

100_2697.jpg

Willem

Terug
Naar boven