• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

weet iemand een oplossing !!!

Hallo ,

mijn opel Kadett E remt achter links niet :cry

zit net een nieuw rempompje op vanachter

en krijgt remolie

kan ik dat regelen de rem achter , of wat moet ik doen ???

oplossingen , laat maar komen want weet het niet

is hij goed afgesteld?

laat anders iemand op de remtrappen en kijk jij of de remcilinder beweegt weet je in ieder geval of dat goed is.

Trommels neem ik aan? Geen ABS?

Regelen is er meestal niet bij, de remschoen stelt automatisch bij met het verloop van slijtage. Afregelen zou namelijk ook heel vaak neer komen op ontregelen...;)

Zoals Testdrive al zegt eerst eens kijken of de cylinder goed naar buiten komt, maar pas erg goed op dat je de zuigertjes er niet uit blaast!!! Je hebt namelijk wat verschillend geconstrueerde cylinders. Ik heb zelf twee jar geleden nieuwe op een kadett geplaatst en de oude waren dieper liggende zuigertjes die een cylindertje naar buiten persten. Dat type kun je niet zo snel eruit blazen, maar de nieuwere die ik installeerde (die je ook veel op Astra's tegen komt) daarbij zijn de zuigertjes er zo met de hand uit te trekken en dan komt de vloeistof er met een hele sloot tegelijk uit!!!

Dit risico is groot op het moment dat alle remmen nog in mekaar zitten en je alléén bij deze de trommel er af hebt liggen. Bijkomend nadeeltje is dat de remschoenen dus gelijk zichzelf ver naar buiten stellen en dan moet je die schroef weer indraaien voordat de trommel er weer op kan...

Je probleem kan hem dus ook zeer goed in dit mechaniekje zitten. Als het draadeindje daarvan bijvoorbeeld vastgerot zit dan raken de remschoenen de trommel nauwelijks...

Hier een engels documentje met plaatjes van dit "self adjuster" mechaniekje...

Let ook effe heel goed op stof! Asbest gevaar!!

zit volgens mij al jaren geen asbest meer in remschoenen, ok je moet t nooit inademen maar asbast zal er niet meer in zitten

origineel gepost door jermir

zit volgens mij al jaren geen asbest meer in remschoenen, ok je moet t nooit inademen maar asbast zal er niet meer in zitten

Het wordt al jaren niet meer in de productie toegepast, maar je weet maar nooit of je nog eens een oud setje tegenkomt... Beter het zekere voor het onzekere nemen...:vertag

Die automatische steller werk vaak niet meer zoals hoort.

Wat je dan moet doen is de trommel er af halen, en de steller met een schroevendraaier opdraaien.

Net zo lang dat je de trommel er stroef over heen moet schuiven.

Als je weet waar die steller zit kan het ook met de trommel er op....

Tis maar net wat jij makkelijk vind ;)

Inderdaad die stellers dus...:vertag

Beetje kopervet op het draad van de steller kan een hoop schelen... Maar goed dit soort tips en trucjes staan dus al heel mooi beschreven (in het Engels) in die link die ik eerder al poste...

Voor de duidelijkheid:

achterremmenzelfregelend.jpg

achterremmenafstellen.jpg

Ik heb de hele uitleg van Opel met foto's liggen, zijn wel 8 blz;

Grtz, John

Das leuk maar 9 van de 10 keer werkt die automatische steller niet meer....ook niet na 150 keer trappen ;)

Ding zou je zelf op moeten draaien, zo dat de trommel er net wat strak over gaat. Desnoods de slijtrand van de trommel laten afdraaien.

of ff de slijptol er doorheen halen met een flex afbraamschijf. scheeld weer kosten om t uit te laten draaien.

denk dat wanneer je alles goed heb afgesteld (incl je handremkabel) en goed ontlucht dat alles weer naar behoren functioneerd.

let ook op het remverschil met het opstellen. als je ze afgesteld heb trommels erop en dan met 3 klikjes de handrem omhoog trekken en dan kijken of ze links en rechts even vast zitten.

[ afgesteld heb trommels erop en dan met 3 klikjes de handrem omhoog

het is tussen de 3 en de 5 klikjes

en als je hem onlucht komt er gewoon remvloeistof uit ?

zakt de remvloeistof in het potje ook dan ?

en anders is het gewoon afstelen de voering zorg wel er voor dat de handrem in de 0 stand staat en niet aan getroken licht

Ik haal die trommels er alle jaren eens af om te ontstoffen, drupje olie op de steller, en even met een rond vijltje het randje eraf vijlen , en je hebt er nooit geen problemen mee ! Regelmatig preventief onderhoud is allles !!

Grtz, John

Terug
Naar boven