• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Wegligging Vectra C SW

jraaf

Post veel
Hoi,

Dus net terug van vakantie in Italie alwaar ik toch wel weer erg onder de indruk was van het onderstuur (zo heet dat toch als je in een bocht over de voorwielen weg glijdt?)in het bochtige Italie. Berg op had ik er bij een beetje doortrekken al flink last van. Vrouwtje natuurlijk tegen het plavond :???: Nu rijd ik met een Eibach/B4 combinatie, zijn er nog tips en tricks om dit weggedrag te verbeteren of blijft het zo als in het testritje van Clarckson in een OPC in Topgear?

Zou een Domstrebe (wiechers) verbetering geven en bijvoorbeeld een upgrade naar een B6 of B8 set? Of is dit gewoon niet anders door de (slechte) gewichts verdeling van de auto en de langere wielbasis?

Safe driving Jurgen.

misschien eens proberen met andere banden of dat scheelt.

rijd eens een rondje op je winterbanden in de zomer, kijk eens of je dat een verbetering vind.

ik weet van horen zeggen dat de vectra c idd last van onderstuur heeft, maar in hoeverre je dat helemaal weg kan krijgen weet ik niet.

misschien door er een tussenbak-aandrijfas-cardan/achteras van een insignia onder te schroeven :wors

misschien eens proberen met andere banden of dat scheelt.

rijd eens een rondje op je winterbanden in de zomer, kijk eens of je dat een verbetering vind.

ik weet van horen zeggen dat de vectra c idd last van onderstuur heeft, maar in hoeverre je dat helemaal weg kan krijgen weet ik niet.

misschien door er een tussenbak-aandrijfas-cardan/achteras van een insignia onder te schroeven :wors

Ik heb het zelfde probleem. Hij wil een beetje rechtdoor als je in een bocht zit. Dit ondanks de eibach set.

Ik denk echt dat het aan mijn/jouw banden ligt. Het lijkt alsof er te weinig gewicht op de voorkant drukt, al is die meer dan zat !!

Ik heb het zelfde probleem. Hij wil een beetje rechtdoor als je in een bocht zit. Dit ondanks de eibach set.

Ik denk echt dat het aan mijn/jouw banden ligt. Het lijkt alsof er te weinig gewicht op de voorkant drukt, al is die meer dan zat !!

Schijnt een beetje bij de Vec C te horen helaas. Met mijn vorige setje banden was het helemaal dramatisch, dat waren Vredestein banden, dramatisch weggedrag met die troep uit Enschede. Nooit weer..

Schijnt een beetje bij de Vec C te horen helaas. Met mijn vorige setje banden was het helemaal dramatisch, dat waren Vredestein banden, dramatisch weggedrag met die troep uit Enschede. Nooit weer..

ik ben nu met de Vectra c2 sw in zwitserland en heb tot nu toe geen last gehad van onderstuur,ik heb er pas Pirelli cinturato`s opgezet.

Mischien liggen deze banden wat beter op de weg?

Wel vind ik het onderstel wat rumoerig, als ik op zoab rij is ie wel weer fluister stil.

Mvg,

Martijn

ik ben nu met de Vectra c2 sw in zwitserland en heb tot nu toe geen last gehad van onderstuur,ik heb er pas Pirelli cinturato`s opgezet.

Mischien liggen deze banden wat beter op de weg?

Wel vind ik het onderstel wat rumoerig, als ik op zoab rij is ie wel weer fluister stil.

Mvg,

Martijn

:hmmz Ik rijd met Pirelli P Zero's rond met een snelheidsindex van boven de 250 KM en ze zijn praktisch nieuw. Vraag me dan af de P Nero nog enig verschil gaat geven... En gewicht aan de voorkant heeft mijn VEC niet over te klagen: Diesel met volautomatische airco, 18 inch velgen en de grootste klauwen en schijven set die er op past. Zwikkie weegt in totaal z'n 4 en een halve kilo meer dan de gewone set. Maar ik dacht dus juist hoe meer gewicht voor de as hoe meer onderstuur. Iets met centraal krachten etc. Vandaar dat een midden motor etc gebruikt wordt voor het tegen gaan van de middel vlieende zwaarte kracht. M'n stabi rubbers zijn ook nieuw :vertag

Safe driving Jurgen.

:hmmz Ik rijd met Pirelli P Zero's rond met een snelheidsindex van boven de 250 KM en ze zijn praktisch nieuw. Vraag me dan af de P Nero nog enig verschil gaat geven... En gewicht aan de voorkant heeft mijn VEC niet over te klagen: Diesel met volautomatische airco, 18 inch velgen en de grootste klauwen en schijven set die er op past. Zwikkie weegt in totaal z'n 4 en een halve kilo meer dan de gewone set. Maar ik dacht dus juist hoe meer gewicht voor de as hoe meer onderstuur. Iets met centraal krachten etc. Vandaar dat een midden motor etc gebruikt wordt voor het tegen gaan van de middel vlieende zwaarte kracht. M'n stabi rubbers zijn ook nieuw :vertag

Safe driving Jurgen.

Slicks eronder op de voorkant en het probleem is over ;)

M'n ouders hebben een Vec-C, liggen Bridgestone Potenza's onder en dat rijdt prima.

En inderdaad, hoe meer gewicht op de voortrein, hoe meer last je hebt van onderstuur. De zwaardere motoren in de Vec-C geven dan ook meer onderstuur (zoals de 3.2 V6, 3.0 V6 diesel, enz.).

Wat je ook kunt doen, is meer camber geven (dan slijten je banden wel harder) of achter smallere banden monteren. Dan hebben die wat minder grip waardoor de auto minder zal ondersturen en meer zal oversturen.

Slicks eronder op de voorkant en het probleem is over ;)

M'n ouders hebben een Vec-C, liggen Bridgestone Potenza's onder en dat rijdt prima.

En inderdaad, hoe meer gewicht op de voortrein, hoe meer last je hebt van onderstuur. De zwaardere motoren in de Vec-C geven dan ook meer onderstuur (zoals de 3.2 V6, 3.0 V6 diesel, enz.).

Wat je ook kunt doen, is meer camber geven (dan slijten je banden wel harder) of achter smallere banden monteren. Dan hebben die wat minder grip waardoor de auto minder zal ondersturen en meer zal oversturen.

Ik heb er Bridgestone Potenza's onderuit laten halen ,PURE TROEP ,NOOIT MEER,zeker bij nat weer dan zocht ie compleet zijn eigen weg 1 en al aquaplanning ,vooral op de voorwielen.

Dus je ziet wel iedereen heeft verschillende ervaringen ,met diverse merken banden :hmmz :hmmz

Ik heb er Bridgestone Potenza's onderuit laten halen ,PURE TROEP ,NOOIT MEER,zeker bij nat weer dan zocht ie compleet zijn eigen weg 1 en al aquaplanning ,vooral op de voorwielen.

Dus je ziet wel iedereen heeft verschillende ervaringen ,met diverse merken banden :hmmz :hmmz

Ik heb een CDTI en 205 banden (merk ff onbekend) en eerlijk gezegd heb ik nog geen last van onderstuur gehad.

Wellicht omdat ik achter in de wagen al die tijd wel wat gewicht heb vervoerd?

Ik heb een CDTI en 205 banden (merk ff onbekend) en eerlijk gezegd heb ik nog geen last van onderstuur gehad.

Wellicht omdat ik achter in de wagen al die tijd wel wat gewicht heb vervoerd?

Ja, gewicht achterin verminderd het onderstuur. Maar het kan ook zijn dat je niet genoeg op het gas trapte in de bocht ;), want het onderstuur bij de Vec-C is best flink aanwezig.

Hier is trouwens dat filmpje over de Vec-C OPC met dat onderstuur. Nu is dit wel een beetje in scene gezet natuurlijk. Want niemand gaat zo boven op het gas staan als de wieluitslag maximaal is. En niemand gaat extra sturen als er al onderstuur optreedt.

[youtube:23q3grd6]

Ja, gewicht achterin verminderd het onderstuur. Maar het kan ook zijn dat je niet genoeg op het gas trapte in de bocht ;), want het onderstuur bij de Vec-C is best flink aanwezig.

Hier is trouwens dat filmpje over de Vec-C OPC met dat onderstuur. Nu is dit wel een beetje in scene gezet natuurlijk. Want niemand gaat zo boven op het gas staan als de wieluitslag maximaal is. En niemand gaat extra sturen als er al onderstuur optreedt.

[youtube:23q3grd6]

@jraaf wrote:Dus net terug van vakantie in Italie alwaar ik toch wel weer erg onder de indruk was van het onderstuur (zo heet dat toch als je in een bocht over de voorwielen weg glijdt?)in het bochtige Italie. Berg op had ik er bij een beetje doortrekken al flink last van. Vrouwtje natuurlijk tegen het plavond :???: Nu rijd ik met een Eibach/B4 combinatie, zijn er nog tips en tricks om dit weggedrag te verbeteren of blijft het zo als in het testritje van Clarckson in een OPC in Topgear?

Zou een Domstrebe (wiechers) verbetering geven en bijvoorbeeld een upgrade naar een B6 of B8 set? Of is dit gewoon niet anders door de (slechte) gewichts verdeling van de auto en de langere wielbasis?

Bergop is het vrij logisch dat je onderstuur hebt, het zwaartepunt schuift naar achter waardoor er minder gewicht op de aangedreven wielen ligt. Je wielen banden moeten 2 soorten krachten gelijktijdig verwerken terwijl ze minder druk hebben.

Wat kan je hier aan doen:

1. Je achterkant lichter maken, dus niet te veel bagage mee.

2. Je voorkant zwaarder maken (de oude zak cement truc)

3. Voor wielen uitlijnen met meer toespoor, hierdoor zullen de wielen meer de bocht in willen. (verhoogt slijtage)

4. Na aanpassing van punt 3 zou je meer camber kunnen geven om slijtage gelijkmatig te houden.

5. Uitlijning achter kan je aanpassen, door minder grip te geven krijg je minder onderstuur, maar glij je over alle wielen.

6. Achterwiel aandrijving monteren, lost meteen al je problemen bergop op. (beter nog zou 4 wiel aandrijving zijn) :thumb

Kortom, hier is weinig aan te doen, bergop blijf je altijd dit probleem houden met een voorwiel aangedreven auto.

Terug
Naar boven