• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Welk merk raden jullie aan?

Seth

Post veel
Hoi,

Ik zit met een Opel Vectra B1 sedan waar nu momenteel een MTX 271 versterker en een Magnat 530 subwoofer insteken. Dit is wel goed voor een kleine 275 Watt RMS en 750 Watt peak vermogen voor de papa maar ik zou graag meer en beter willen.

Ik ga dus een open kist maken in mijn koffer maar zou graag willen weten welk merk jullie aanraden van woofer en met welke versterker erbij. Het zou gaan om een open subwooferkist. Het zou voornamelijk dienen voor het afspelen van hardcore en techno maar dit sluit niet uit dat er ook andere genres in worden gespeeld. Ik zou graag ongeveer iets van een 1500 Watt RMS willen hebben (dus 2x 750).

Hebben jullie nog vragen mogen ze gerust gesteld worden want uiteraard vergeet ik sowiso nog wel iets te vermelden.

Grtz Seth

ik raad je aan om een condensator weg te laten en voor een 2e accu te gaan is veel beter, maar waarom 2x 50mm 1 van voor naar achter is al genoeg en dan vanaf de 2e accu naar je versterker toe en vergeet vanvoor geen extra dikke massa te steken vanaf je accu naar je carroserie.

ik raad je aan om een condensator weg te laten en voor een 2e accu te gaan is veel beter, maar waarom 2x 50mm 1 van voor naar achter is al genoeg en dan vanaf de 2e accu naar je versterker toe en vergeet vanvoor geen extra dikke massa te steken vanaf je accu naar je carroserie.

Voor hardcore is een kleinere woofer leuk...

DUs een 10 inch ipv een 12.

Die kunnen veel sneller de snellere bassen doorbeuken.

Een 12 inch is leuk voor alle genres.

En dan in een gesloten kist ipv een open.

met een open kist blaas je je woofer(S) sneller op als je hem verkeerd afsteld, je kan minder goed horen dat je hem op het randje afsteld.

Hoewel een open kist wel veel harder zal gaan.

Heb zelf 2x een 12inch mtx klaar staan in gesloten kist (afzonderlijk gesloten)

Met een grote monoblock van lanzar (de echte oldskool shizzle) Welke meer rms leverd dan mn woofers nodig gaan hebben (altijd fijn!)

Deze combi hebben we een tijd geleden getest, op een te dunne accukabel.

Dit ging al wel heel erg te keer.

Eerder deed ik een versterker die de woofer net aankon, nu dus overpowerd...VEEL BETER imo.

Voor hardcore is een kleinere woofer leuk...

DUs een 10 inch ipv een 12.

Die kunnen veel sneller de snellere bassen doorbeuken.

Een 12 inch is leuk voor alle genres.

En dan in een gesloten kist ipv een open.

met een open kist blaas je je woofer(S) sneller op als je hem verkeerd afsteld, je kan minder goed horen dat je hem op het randje afsteld.

Hoewel een open kist wel veel harder zal gaan.

Heb zelf 2x een 12inch mtx klaar staan in gesloten kist (afzonderlijk gesloten)

Met een grote monoblock van lanzar (de echte oldskool shizzle) Welke meer rms leverd dan mn woofers nodig gaan hebben (altijd fijn!)

Deze combi hebben we een tijd geleden getest, op een te dunne accukabel.

Dit ging al wel heel erg te keer.

Eerder deed ik een versterker die de woofer net aankon, nu dus overpowerd...VEEL BETER imo.

Mja wil sowiso toch voor een open kist gaan hoor. Voor het geluid is dit toch het beste als je met een sedan zit. Zelf was ik ook eerst aan het twijfelen tussen 10" of 12" maar omdat ik meerdere genres speel kan ik beter voor 12" gaan omdat deze bass toch wat zwaarder is.

Heb de Hifonics Olympus Woofer OLM1612 zien staan wat ik eigenlijk wel een geil beestje vind. Is wel geen 2 x 750 watt maar 2 x 1600 watt is ook niet mis hé :jerry Maar ik vind geen 2kanaals versterker om hem erop aan te sluiten dus dat zal dan waarschijnlijk een dubbele monoblok worden. Hier heeft de Hifonics Brutus B3 BXi-6000D een beetje naar mij staan roepen. Van accukabel zal ik waarschijnlijk genoodzaakt zijn om 2x een 35mm² kabel te moeten gebruiken. En dan van condensator een Hifonics CAP HF2.2 (2.2 Farad).

Dus kort samengevat:

- Woofer: 2x Olympus OLM1612

- Versterker: 2x Brutus B3 BXi-6000D

- Condensator: 2x CAP HF2.2

- Accukabel: 2x 35mm²

Wat vinden jullie van die configuratie?

Grtz Seth

Mja wil sowiso toch voor een open kist gaan hoor. Voor het geluid is dit toch het beste als je met een sedan zit. Zelf was ik ook eerst aan het twijfelen tussen 10" of 12" maar omdat ik meerdere genres speel kan ik beter voor 12" gaan omdat deze bass toch wat zwaarder is.

Heb de Hifonics Olympus Woofer OLM1612 zien staan wat ik eigenlijk wel een geil beestje vind. Is wel geen 2 x 750 watt maar 2 x 1600 watt is ook niet mis hé :jerry Maar ik vind geen 2kanaals versterker om hem erop aan te sluiten dus dat zal dan waarschijnlijk een dubbele monoblok worden. Hier heeft de Hifonics Brutus B3 BXi-6000D een beetje naar mij staan roepen. Van accukabel zal ik waarschijnlijk genoodzaakt zijn om 2x een 35mm² kabel te moeten gebruiken. En dan van condensator een Hifonics CAP HF2.2 (2.2 Farad).

Dus kort samengevat:

- Woofer: 2x Olympus OLM1612

- Versterker: 2x Brutus B3 BXi-6000D

- Condensator: 2x CAP HF2.2

- Accukabel: 2x 35mm²

Wat vinden jullie van die configuratie?

Grtz Seth

Bij specificaties staat er:

Hifonics Olympus Woofer OLM1612

12 (30 cm) Subwoofer, 1600/3200 Watt, 2 + 2 Ohm

Inbouwdiepte 182 mm, Inbouwopening 285 mm

Is dit dan 2 Ohm of 4 Ohm?

Bij specificaties staat er:

Hifonics Olympus Woofer OLM1612

12 (30 cm) Subwoofer, 1600/3200 Watt, 2 + 2 Ohm

Inbouwdiepte 182 mm, Inbouwopening 285 mm

Is dit dan 2 Ohm of 4 Ohm?

Dat is dan 1ohm parralel of 4ohm serieel omdat hij DVC (dual voice coil) is.

zou je dus twee van die woofers kopen kun je op 2 of 8 ohm stabiel spelen.

Dan kom je dus in een monobloc!

Ik heb meerdere monoblocs gehad en vondt die van Audison het prettigst spelen (op 1 ohm)

Voor techno en hardcore zou ik toch echt voor een gesloten behuizing gaan,

als je straks verveeld raakt aan het hoge volume en meer op de kwaliteit gaat letten

ga je je aan de trage bassen storen, dat had ik wel.

Ik luister nu veel naar nederhop, DnB en breakbeat dan is een gepoorte kist wel erg leuk.

Dan kom je dus in een monobloc!

Ik heb meerdere monoblocs gehad en vondt die van Audison het prettigst spelen (op 1 ohm)

Voor techno en hardcore zou ik toch echt voor een gesloten behuizing gaan,

als je straks verveeld raakt aan het hoge volume en meer op de kwaliteit gaat letten

ga je je aan de trage bassen storen, dat had ik wel.

Ik luister nu veel naar nederhop, DnB en breakbeat dan is een gepoorte kist wel erg leuk.

Sorry hoor maar ik denk dat ik nog NET te groen ben voor dit :wtf Welke versterker(s) raad je aan op zo'n woofer(s)?

Ik moet zeggen dat ik Audison totaal niet ken maar bijvoorbeeld wel Kicker, Fusion, Hifonics, Soundstream, MTX, ... heb horen spelen en dat Hifonics toch een van de betere vond qua geluid en bass. En ik zou toch denken dat een bepaald merk het beste speelt met zijn eigen merk of is dit ook maar een fabeltje?

Dus jij zou meer voor een gesloten behuizing gaan i.p.v. een open kist. En maakt het iets uit of ik 12" of 10" woofers neem? Ze zeggen dat ik beter een 10" zou nemen voor krachtige snelle bassen zoals HC en Techno en een 12" voor trage, diepe bassen zoals RnB, Pop, Rave, ...

Ik kan ze moeilijk allebei steken, dan is het ook geen zicht :puke

Sorry voor de lastige/stomme vragen maar alles wat ik nu leer kan ik al niet meer verkeerd doen. :mrgreen:

Grtz Seth

Sorry hoor maar ik denk dat ik nog NET te groen ben voor dit :wtf Welke versterker(s) raad je aan op zo'n woofer(s)?

Ik moet zeggen dat ik Audison totaal niet ken maar bijvoorbeeld wel Kicker, Fusion, Hifonics, Soundstream, MTX, ... heb horen spelen en dat Hifonics toch een van de betere vond qua geluid en bass. En ik zou toch denken dat een bepaald merk het beste speelt met zijn eigen merk of is dit ook maar een fabeltje?

Dus jij zou meer voor een gesloten behuizing gaan i.p.v. een open kist. En maakt het iets uit of ik 12" of 10" woofers neem? Ze zeggen dat ik beter een 10" zou nemen voor krachtige snelle bassen zoals HC en Techno en een 12" voor trage, diepe bassen zoals RnB, Pop, Rave, ...

Ik kan ze moeilijk allebei steken, dan is het ook geen zicht :puke

Sorry voor de lastige/stomme vragen maar alles wat ik nu leer kan ik al niet meer verkeerd doen. :mrgreen:

Grtz Seth

Heb al een goede site gevonden voor mijn vraag van Ohm :thumb

Zal even de link geven voor de mensen die net als ik de Hulk zijn in dit soort dingen

http://www.the12volt.com/caraudio/woofer_configurations.asp~Q~2~I~22" onclick="window.open(this.href);return false;

Bovenaan die site kan je je aantal speakers en je impedance wijzigen ;)

Dus ik zou dan per woofer met een 2+2 Ohm zitten en dan met een monoblok vastzetten op 1 Ohm. Ga elke woofer apart aansluiten op een eigen versterker. Dit is het simpelste.

Dan denk ik dat ik het beste voor een Hifonics Brutus B3 BXi-3000D zou gaan om mijn woofer dan niet te beschadigen als ik die Hifonics Olympus Woofer OLM1612 zou nemen.

En van inch zou ik gewoon denken allebei: 2 van 10" (2x500w RMS) en 1 van 12" (1x1600w RMS) en ze #10" - 12" - 10"# inbouwen.

Hoop dat jullie nog volgen :wtf

Grtz Seth

Heb al een goede site gevonden voor mijn vraag van Ohm :thumb

Zal even de link geven voor de mensen die net als ik de Hulk zijn in dit soort dingen

http://www.the12volt.com/caraudio/woofer_configurations.asp~Q~2~I~22" onclick="window.open(this.href);return false;

Bovenaan die site kan je je aantal speakers en je impedance wijzigen ;)

Dus ik zou dan per woofer met een 2+2 Ohm zitten en dan met een monoblok vastzetten op 1 Ohm. Ga elke woofer apart aansluiten op een eigen versterker. Dit is het simpelste.

Dan denk ik dat ik het beste voor een Hifonics Brutus B3 BXi-3000D zou gaan om mijn woofer dan niet te beschadigen als ik die Hifonics Olympus Woofer OLM1612 zou nemen.

En van inch zou ik gewoon denken allebei: 2 van 10" (2x500w RMS) en 1 van 12" (1x1600w RMS) en ze #10" - 12" - 10"# inbouwen.

Hoop dat jullie nog volgen :wtf

Grtz Seth

10" subs zijn idd het beste als je alleen maar Hardcore, Hardstyle en andere muziek met snelle basslijnen speelt.

15" is juist weer lekker met RnB, Rap, Hip Hop e.d.

Ik zou voor 2x 12" gaan, in een gesloten kist.

Dan kun je eigelijk vanalles spelen.

Je kunt voor de aansluiting ook kijken op http://www.12vhifi.nl

Hieronder ff een idee wat je zou kunnen doen.

dvcps2.gif

Die 2 woofers geven dalijk samen 3200w rms @ 2ohm.

Dus je zult best wel eens naar een 50mm kabelset kunnen gaan kijken.

Extra accu achterin en een zwaardere dynamo erop.

Want ik denk dat je accu dat zo niet gaat trekken.

Je kunt ook kijken naar de volgende versterker:

http://www.hifonics.com/Hifonics_Colossus_Amplifiers.html

Deze geeft 1x 3200w @ 2ohm rms.

Terug
Naar boven