• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

welke, en wat?

beste opel-forum leden.

ik ben sinds enkele weken waar aan het neuzen voor een auto. (heb een jaar geleden mijn corsatje weggedaan omdat ik krap bij kas zat).

ik heb maar weinig geld (wegens omstandigheden doe ik het van een uitkering), maar hoop wel een goed autootje te kunnen krijgen voor dit geld.

nou is mijn smaak gevallen op een corsa of een tigra.

ik weet dat ze qua interieur erg veel op elkaar lijken.

het grote punt is eigenlijk, welke zouden jullie aanraden?

is de corsa misschien betrouwbaarder?

is de tigra juist beter gebouwd?

zijn er meer goede corsa's, of juist net tigra's?

belangrijke punten voor mij zijn:

kosten van het onderhoud,

kosten om te blijven rijden (verzekering, benzine, wegenbelasting, apk),

en zoals ik al zei; de kwaliteit.

ik heb maar weinig geld, maar hoop toch dat ik voor dit geld een goede en betrouwbare wagen kan vinden.

hopelijk vergroot ik mijn kansen met jullie hulp.

alvast bedankt voor het lezen.

groeten, supervinnie40.

edit:

ik ben op zoek naar een corsa B en/of een tigra A.

dit omdat deze modellen vaak het goedkoopste zijn, en ik de corsa A niet zo mooi vind.

Tigra is wel het meest onbetrouwbaar van de 2 denk ik. en je vind maar zelden nog een goeie.

Corsa heb ik geen ervaring mee

Tigra is wel het meest onbetrouwbaar van de 2 denk ik. en je vind maar zelden nog een goeie.

Corsa heb ik geen ervaring mee

ik betaal btw iets van 60 (?) wegenbelasting per kwartaal voor mn tigra 1.6

38 per maand voor een WA+ verzekering. hij zuipt veel maar komt omdat ik veel korte stukjes rij ivm dicht bij huis werken.

normaal zal het verbruik op ongeveer 1 op 13 liggen ik rij er nu 1 op 8 mee meestal.

ik betaal btw iets van 60 (?) wegenbelasting per kwartaal voor mn tigra 1.6

38 per maand voor een WA+ verzekering. hij zuipt veel maar komt omdat ik veel korte stukjes rij ivm dicht bij huis werken.

normaal zal het verbruik op ongeveer 1 op 13 liggen ik rij er nu 1 op 8 mee meestal.

hmm, ik zou de indruk krijgen dat een corsa dan economischer is.

1 omdat het risico misschien lager ligt.

2 misschien zijn zuiniger (??)

even kijken wat er nog meer wordt gezegd.

hmm, ik zou de indruk krijgen dat een corsa dan economischer is.

1 omdat het risico misschien lager ligt.

2 misschien zijn zuiniger (??)

even kijken wat er nog meer wordt gezegd.

als je al zegt dat je niet veel te besteden hebt, kan je beter een corsa b uit zoeken, want : je hebt ze in 1.0. 1.2.i 1.4.8v of 16v en 1.6. 16v uit voeringen, denk als je een 1.2.i pakt ook lager in de wegenbelasting zit en er is meer van te vinden aan onderdelen, tevens lekker zuinig, en over de aanschaf denk ik dat je kwa prijs goedkoper weg bent met een corsa dan een tigra want die zijn alleen maar geleverd in 1.4. 16v en 1.6.16v

als je al zegt dat je niet veel te besteden hebt, kan je beter een corsa b uit zoeken, want : je hebt ze in 1.0. 1.2.i 1.4.8v of 16v en 1.6. 16v uit voeringen, denk als je een 1.2.i pakt ook lager in de wegenbelasting zit en er is meer van te vinden aan onderdelen, tevens lekker zuinig, en over de aanschaf denk ik dat je kwa prijs goedkoper weg bent met een corsa dan een tigra want die zijn alleen maar geleverd in 1.4. 16v en 1.6.16v

Kijk dan maar voor een Corsa..

Tigra's hebben van die fijne motortjes waarbij het storingslampje iets te vaak gaat branden. Dat kost weer geld en veel reperaties als het echt foute boel is.

Kijk dan naar een simpel corsatje 8v die fatsoenlijk onderhouden is. Dan heb je tenminste een goedkoop karretje.

Kijk dan maar voor een Corsa..

Tigra's hebben van die fijne motortjes waarbij het storingslampje iets te vaak gaat branden. Dat kost weer geld en veel reperaties als het echt foute boel is.

Kijk dan naar een simpel corsatje 8v die fatsoenlijk onderhouden is. Dan heb je tenminste een goedkoop karretje.

de keus is dus makkelijk gemaakt; een corsa.

kan iemand mij iets meer uitleg geven over het fundamentele verschil tussen de 1.4 en de 1.2?

ik heb in het verleden een 1.4i joy gehad, en ik merkte dat die op de snelweg toch behoorlijk toeren moest maken om de 120 te halen.

nou lijkt me dat ook wel logisch met een 1.4 motor.

maar zou het dan niet logisch zijn dat een 1.2 motorblok nog meer toeren moet maken om de 120 te halen?

ik rijdt neit vaak op de snelweg, maar ik kan me voorstellen dat de 1.2 voor deze reden ook minder zuinig is dan de 1.4.

een 1.6 lijkt me weer een stuk zwaarder en dus ook weer iets duurder (maar misschien is deze wel zuiniger, gebaseerd op mijn theorie hierboven).

of denk ik nu helemaal verkeerd?

de keus is dus makkelijk gemaakt; een corsa.

kan iemand mij iets meer uitleg geven over het fundamentele verschil tussen de 1.4 en de 1.2?

ik heb in het verleden een 1.4i joy gehad, en ik merkte dat die op de snelweg toch behoorlijk toeren moest maken om de 120 te halen.

maar zou het dan niet logisch zijn dat een 1.2 motorblok nog meer toeren moet maken om de 120 te halen?

ik rijdt neit vaak op de snelweg, maar ik kan me voorstellen dat de 1.2 voor deze reden ook minder zuinig is dan de 1.4.

een 1.6 lijkt me weer een stuk zwaarder en dus ook weer iets duurder (maar misschien is deze wel zuiniger, gebaseerd op mijn theorie hierboven).

of denk ik nu helemaal verkeerd?

[rquote=1845174&tid=140772&author=supervinnie40]de keus is dus makkelijk gemaakt; een corsa.

of denk ik nu helemaal verkeerd?[/rquote]

Onderling gewichtverschil is minimaal.

Zowel de 1.4 als de 1.2 hebben dezelfde versnellingsbak, en volgens mij de 1.6 ook, tenzij het een GSi is.

De versnellingsbak maakt dat je X aantal toeren moet draaien om Y kmh te behalen.

Het enige fundamentele verschil is dus dat de acceleratie iets minder zal zijn en eventueel de top ook iets lager omdat je aan het einde gewoon te weinig vermogen hebt om bijvoorbeeld de 170 van de 1.4i te halen en dus blijft steken op 160, en dat de 1.6i 180 zou kunnen halen.

Verschil in verbruik is daarom ook minimaal. 1.2i zal iets meer moeite hebben en daarom ietjes meer moeten inspuiten, maar de motorinhoud is ook kleiner dus het verschil is verwaarloosbaar.

[rquote=1845174&tid=140772&author=supervinnie40]de keus is dus makkelijk gemaakt; een corsa.

of denk ik nu helemaal verkeerd?[/rquote]

Onderling gewichtverschil is minimaal.

Zowel de 1.4 als de 1.2 hebben dezelfde versnellingsbak, en volgens mij de 1.6 ook, tenzij het een GSi is.

De versnellingsbak maakt dat je X aantal toeren moet draaien om Y kmh te behalen.

Het enige fundamentele verschil is dus dat de acceleratie iets minder zal zijn en eventueel de top ook iets lager omdat je aan het einde gewoon te weinig vermogen hebt om bijvoorbeeld de 170 van de 1.4i te halen en dus blijft steken op 160, en dat de 1.6i 180 zou kunnen halen.

Verschil in verbruik is daarom ook minimaal. 1.2i zal iets meer moeite hebben en daarom ietjes meer moeten inspuiten, maar de motorinhoud is ook kleiner dus het verschil is verwaarloosbaar.

@DeMeistah; tja... daar heb je wel gelijk in... niet echt aan gedacht.

@mckammos; dus als ik het goed begrijp is er eigenlijk praktisch geen merkbaar verschil tussen de 1.4i en de 1.2i?

(afgezien van het langzamer optrekken en lagere top).

snel optrekken en hoge top is niet belangrijk voor mij.

goedkoop, betrouwbaar en betaalbaar is wel heel erg belangrijk.

dus om even samen te vatten wat ik tot nu toe geleerd heb van jullie.

een corsa is in mijn situatie beter dan een tigra.

er zit vrijwel geen verschil tussen de 1.2i en de 1.4i (afgezien van het optrekken en de topsnelheid).

een corsa B zou de slimste optie zijn.

ik denk dat ik nu wel iets meer weet om marktplaats op te gaan.

@DeMeistah; tja... daar heb je wel gelijk in... niet echt aan gedacht.

@mckammos; dus als ik het goed begrijp is er eigenlijk praktisch geen merkbaar verschil tussen de 1.4i en de 1.2i?

(afgezien van het langzamer optrekken en lagere top).

snel optrekken en hoge top is niet belangrijk voor mij.

goedkoop, betrouwbaar en betaalbaar is wel heel erg belangrijk.

dus om even samen te vatten wat ik tot nu toe geleerd heb van jullie.

een corsa is in mijn situatie beter dan een tigra.

er zit vrijwel geen verschil tussen de 1.2i en de 1.4i (afgezien van het optrekken en de topsnelheid).

een corsa B zou de slimste optie zijn.

ik denk dat ik nu wel iets meer weet om marktplaats op te gaan.

bedenk er ook bij dat een tigra een beetje een speelgoed autotje is. zien er leuk uit je kan er ongelooflijk veel pech mee hebben, ik gelukkig nog niet tot op heden.

tigras zijn 2+2 wat wil zeggen 2 volwassenen en evt. 2 kinderen. ga maar niet probereren een volwassene met zijn nek schuin tegen de achter ruit te drukken :jerry

veel succes met het zoeken naar een corsa :D

Terug
Naar boven