• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Welke kenmerken voorzien kapot gaan M32 versnellingsbak ?

Ik ga maandag binnen bij revisiebedrijf Van Loon met mijn Astra H.

Er wordt tijdens de revisie van de versnellingsbak een gemodificeerde lagerset gemonteerd met een nieuw tandwiel en extra lager die de axiaal speling voorkomt.

Weet niet of dit al gepost is maar deze Duitse website heeft een grote lijst met exact wat voor type M32 bak er in heel veel verschillende Opels zitten. Ook met krachten die de bak per versnelling aankan. Grofweg twee typen 1e versnelling en verschillende 6e versnellingen in de bakken:

http://www.opel-infos.de/getriebe/m32.html

Mijn bak is al 15dkm aan het sterven. Gewoon een versleten lager die een woooooshh geluid maakt bij het uit laten lopen. Ik heb mischien nog geen halve cm speling en hij schakelt heel soms na de 5 moeilijk. Ik ben van plan om nog minstens 50dkm mee door te rijden voordat ik er mee bezig ga. Is dit verstandig of zou ik er eerder mee bezig gaan? Gr

Als het een 1.9 is, ga ik er van uit dat je die 50dkm niet gaat maken, en al helemaal niet als die moeilijk in z'n 5 gaat, die lagers zullen gegarandeerd in stukken breken, of je moet een leven lijden met veel geluk. Ik had het niet gedaan, het is een keuze die je moet maken en dit is geen verstandige keus in mijn oog.

@iquick wrote:Als het een 1.9 is, ga ik er van uit dat je die 50dkm niet gaat maken, en al helemaal niet als die moeilijk in z'n 5 gaat, die lagers zullen gegarandeerd in stukken breken, of je moet een leven lijden met veel geluk. Ik had het niet gedaan, het is een keuze die je moet maken en dit is geen verstandige keus in mijn oog.

het is een 1.3, en de ene keer dat hij naar de 5 moeilijk schakelt is als ik lang in de 4 heb gereden. hij maakt verder geen geluid of trilling, het voelt dan meer alsof hij er net ietjes naast zit.

Dan zou het wel eens de kabel kunnen zijn. Soms willen de kabels ook stuk gaan of uitstrekken. Dit las ik ergens op de engels forum kan het zo even niet vinden. Dit is wat ik mij nog goed kan herinneren.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Vandaag is m'n M32 versnellingsbak gedemonteerd, gereviseerd en opnieuw gemonteerd + uitgelijnd bij Van Loon.

Er waren een 3-tal lagers beschadigd, maar nog niet dramatisch slecht (had erger verwacht na 42k km met geluiden).

Er zat ook speling op de as, wat zou moeten opgelost zijn door toevoeging van een klein lager, waarbij het hoofdtandwiel zeer lichtjes wordt ingefreesd.

Na de revisie: geen bijgeluiden meer, en het schakelen gaat messcherp, eindelijk!

Wel 1x vlak na het vertrek bij "plankgas" een moment gehad waarbij de koppeling precies even niet meewilde (hoger toerental en minder tractie, vlak daarna gevolgd door 500 toeren minder en volledige tractie). Dit echter niet meer voorgehad.

mooi man die van mij gaat in januari bij Dealer van Mill in Dordrecht, ook ik heb hele lichte bijgeluiden maar kon volgens hun nog gewoon rijden en het laten doen icm onderhoudsbeurt begin volgend jaar

@BlackbirdA wrote: Vandaag is m'n M32 versnellingsbak gedemonteerd, gereviseerd en opnieuw gemonteerd + uitgelijnd bij Van Loon.

Er waren een 3-tal lagers beschadigd, maar nog niet dramatisch slecht (had erger verwacht na 42k km met geluiden).

Er zat ook speling op de as, wat zou moeten opgelost zijn door toevoeging van een klein lager, waarbij het hoofdtandwiel zeer lichtjes wordt ingefreesd.

Na de revisie: geen bijgeluiden meer, en het schakelen gaat messcherp, eindelijk!

mag ik vragen wat je ongeveer kwijt was voor de revisie ?

@mauricee93 wrote:@BlackbirdA wrote: Vandaag is m'n M32 versnellingsbak gedemonteerd, gereviseerd en opnieuw gemonteerd + uitgelijnd bij Van Loon.

mag ik vragen wat je ongeveer kwijt was voor de revisie ?

1025 €: bestaand uit

- de- en hermontage versnellingsbak

- volledige revisie versnellingsbak met olie

- volledige uitlijning 4 wielen (bleek noodzakelijk na hermontage bak)

- huurauto voor 1 dag; 's morgens binnen en 's avonds halen (ze rekenen 2 dagen, als het meezit kan het op 1 dag)

pff dat is niet mis hoop het met mijn z19dth waarscchijnlijk ook de m32 bak niet mee te maken.

nu 233000 op de teller maar geen bijgeluiden de auto schakelt gelukkig nog perfect.

Afgelopen week ook de M32 bak van mij Astra J laten reviseren bij Opel zelf. Auto is nu 3 jaar en 1 maand oud en heeft 60.000 km gelopen.

Ik had vanaf 45 a 50 km/h een irritant zingend geluid van onder de motorkap dat steeds erger werd. Met name goed te horen als je in de 6e versnelling op de snelweg reed.

Opel heeft een coulance regeling tot 4 jaar oud en 100.000 km max.

Ik was uiteindelijk alleen voor de revisie €375 kwijt na aftrek coulance.

Het geluid is weer helemaal weg! Nu pas merk je hoe irritant dat eigenlijk was nu het weg is.

Dan had Dirk Jan t een keer over jullie denk ik. Mijn vorige Astra had ik daar aangeschaft, topzaakje!

Dat weet ik niet haha. Ik weet wel dat ik er interesse in heb. Ik zou voorstellen om of een aparte topic of in ieder geval iets te ondernemen, om dit te achtehalen!

ik vraag me af of mijn zafira 1.8 easytronic ook zon m32 bak heeft.

en hebben de nieuwe benzine 1.4t -1.6t automaten ook zon m32 bak of kan je die met een gerust hart kopen ?

Dag Leden,

Ik heb heel dit topic al doorgelezen, en hoop dat ik door hierop te reageren wat bekender wordt met dit spelende probleem.

Ik zit dus met het volgende:

Vorige week naar de garage geweest voor het weghalen van de accukap of iets dergelijks (heb hier een bericht van ontvangen) bij mijn Astra J 1.4T 2010.

Nu nam de monteur mijn auto mee en gaf aan dat mijn versnellingspook in de 1ste versnelling slaat, (dus bij het op laten komen van de koppeling en bij het loslaten weer terug schiet) dit speelt overigens alleen in de eerste versnelling, de vrouw gaf aan dat dit te maken heeft met de lagen in je versnellingsbak en dat die vervangen/gereviseerd moeten worden, een duur geintje kwam ik achter.

ze vertelde me dit heel rustig en niet op een manier dat dit met spoed gedaan moest worden, het probleem wat sommige hier hebben (het fluiten of gezoem in de 6de versnelling heb ik niet, en ook een trillende versnellingspook in een bepaald toerental ontbreekt bij mij ook)

Ook las ik dat na het reviseren sommige astra's nog die slaande beweging maken, ik heb ook meerdere Astra J modellen gereden bij een leasemaatschappij waar ik werkte, en kan me herinneren dat ik dit vaker heb gemerkt.

Had ook wat kleine problemen (toetsen die soms niet reageren/telefoon wordt niet ondersteunt terwijl die het wel altijd heeft gedaan) met het CD500 systeem dat in mijn auto zat, en daar gaf ze heel makkelijk als oplossing voor dat het systeem vervangen moet worden, dus volgens mij was de instelling meer om zo veel mogelijk te vervangen wat weer geld oplevert.

Dit is mijn eerste auto en heb hem nu ongeveer 5maanden in mijn bezit, aangeschaft bij ongeveer 104.000 op de teller er staat inmiddels 110.000 op, zou ik me hier dus zorgen over moeten maken of is dit normaal bij dit model?

Alvast bedankt.

Als die speling in de bak meer dan een cm is dan kan het je lager zijn, maar, het kan ook de kabel zijn. Zolang die geen geluid maakt is je bak gewoon in orde. Ik heb het vermoeden dat de dealer waar jij langs bent geweest jou kaal wilt plukken. Ga voor een second opinion naar een ander dealer.

Mijn pook slaat ook in de 1e versnelling. Verder komen er geen gekke geluiden onder de motorkap vandaan.

Schakelen gaat ook nog zeer soepel. Mijn Astra J is uit 2010 en heeft nu 68k op de teller staan.

Lees inderdaad de gekste verhalen hier op het forum over de M32 bak. Ik kijk het gewoon aan. Als hij echt heel gek gaat doen dan laat ik hem wel reviseren. Maar zeker niet bij de Opel dealer. Ik ga ze niet lopen sponsoren. Moeten ze maar kwaliteit leveren. Of een redelijke oplossing (tegemoetkoming) aanbieden.

@gtcz19dth wrote:pff dat is niet mis hoop het met mijn z19dth waarscchijnlijk ook de m32 bak niet mee te maken.

nu 233000 op de teller maar geen bijgeluiden de auto schakelt gelukkig nog perfect.

inderdaad ook een M32WR, maar tot nu toe lees je de verhalen alleen van de M32WR in een Astra J

Hier ook met de Meriva B 1.4Turbo 140Pk..

Bij 54.000Km gereviseerd

Tevens modificatie toe laten passen voor betere smering van de lagers ! (Trucje van mijn dealer)

Terug
Naar boven