• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

welke nokkenas

origineel gepost door rallyfilip

origineel gepost door mr-turbo

bestaan er meerdere rallyfilips in belgië ?

Bij mijn weten niet!

Ik ken nogwel een Filip in België die enorm veel met rally bezig is. En ook nogal actief op het web (onderdelen verkopen e.d.)

origineel gepost door Protech

origineel gepost door rallyfilip

bestaan er meerdere rallyfilips in belgië ?

Bij mijn weten niet!

Ik ken nogwel een Filip in België die enorm veel met rally bezig is. En ook nogal actief op het web (onderdelen verkopen e.d.)

ja die met ook wat subaru spul

dus toch 2 ?

Yes that one!

ontopic, moet ook nog een fatsoenlijke as voor mijn blok hebben, aangezien deze voor straatgebruik is en ik nu een 308 graden nokkenas heb.

mijn setup:

- 2.4 CIH

- 2.0 kop gevlakt

- 5 bak

- spaghetti spruitstuk + groep A

- 40mm webers (wordt nog 45mm)

- nu nog een nokkenas van 308 graden, merk Enem

ik rij veel kleine stukjes, dus ook veel met een koude motor, wil dus geen trapblok hebben.

wie weet raad?

zijn die van een 20E en 19E hetzelfde of verschillend van elkaar? hoeveel graden en wat voor stoters heb ik dan nodig? heb er nu mechanische in zitten.

origineel gepost door Christian-tsx

ontopic, moet ook nog een fatsoenlijke as voor mijn blok hebben, aangezien deze voor straatgebruik is en ik nu een 308 graden nokkenas heb.

mijn setup:

- 2.4 CIH

- 2.0 kop gevlakt

- 5 bak

- spaghetti spruitstuk + groep A

- 40mm webers (wordt nog 45mm)

- nu nog een nokkenas van 308 graden, merk Enem

ik rij veel kleine stukjes, dus ook veel met een koude motor, wil dus geen trapblok hebben.

wie weet raad?

Levert dat veel verschil op van 40 naar 45 mm webers?

voor straatgebruik schijnt het met 40mm wel te kunnen, maar voor race en rally etc schijnt het wat krap te zijn met 40mm. deze zijn dan net wat aan de kleine kant en dan gaat het met 45mm aardig beter.

dat hebben ze mij verteld, of het klopt weet ik niet. heb het verschil zelf nog niet ervaren, maar dat gaat ongetwijfeld nog gebeuren.

En vanwaar de 2.0E kop?

Henk adviseert een 2.0E nokkenas, dus misschien is het interessant bij in gebruik name van een 2.4 voor 'sportief straat' gebruik een complete 2.0E kop te monteren?

die 2.0 kop die ik erop heb zitten zat er al op toen ik het complete blok incl. webers enzo kocht.

das altijd al een discussie geweest volgens mij,

- 2.0 kop: meer compressie maar kleinere kleppen

- 2.4 kop: minder compressie maar grotere kleppen.

ik denk dat het elkaar weinig doet.

aangezien het blok van de kadett 400r nu in de manta ligt moet ik er nog 1 bij hebben. ik ga denk ik op zoek naar een 2.4 met 2.4 kop. kan ik mooi het verschil zelf bekijken i.p.v. altijd maar naar anderen te luisteren.

origineel gepost door Christian-tsx

die 2.0 kop die ik erop heb zitten zat er al op toen ik het complete blok incl. webers enzo kocht.

das altijd al een discussie geweest volgens mij,

- 2.0 kop: meer compressie maar kleinere kleppen

- 2.4 kop: minder compressie maar grotere kleppen.

ik denk dat het elkaar weinig doet.

aangezien het blok van de kadett 400r nu in de manta ligt moet ik er nog 1 bij hebben. ik ga denk ik op zoek naar een 2.4 met 2.4 kop. kan ik mooi het verschil zelf bekijken i.p.v. altijd maar naar anderen te luisteren.

Interessant experiment king:

origineel gepost door Keesjr

Voor op straat? De OP244 geeft vermogen van zowat stationnair tot dik 6000 toeren.

Rij zelf met een zelfde motor als jij hebt met een OP264 nokkenas, maar die is voor straatgebruik net wat te wild vind ik persoonlijk.

wat zijn de gegevens/kenmerken van zon OP244?

De 1.9E nokkenas is eigenlijk dezelfde als eentje in een 2.0EH motor en levert iets meer vermogen dan de 2.0E, deze is trouwens geschikt voor hydro's, de andere voor mechanische stoters.

Waarom 1 van deze, ervaring leert dat het verkeer niet altijd vlot is en koud willen de "fellere" types wel eens moeilijk doen, met deze heb je dat eigenlijk niet.

Voor op straat kan 40 zat, zeker als je een 2.0 kop gaat gebruiken, ook omdat je bij de (onbewerkte)2.0 kop geen hoge toeren kan draaien met de 2.4, rond de 5000-5500 zit hij tegen een limit aan van doorstroomsnelheid.

En daarbij: je rijd (korte stukjes) van A naar B en wil dit zonder al te veel ellende doen.

Dus waarom onnodig groot doen terwijl het ook anders kan.

2.0E kop heeft eigenlijk niet veel meer compressie (mocht dat al zo zijn) dan een 2.4i kop, zuigers zijn van een 2.4i hol en van een 2.0E niet, als je het exact wil weten moet je bij beide een compressietest doen en kijken wat op zo'n 2.4 het verschil is.

Duidelijk verhaal. Dus meest interessant combinatie van'standaard' onderdelen is dus een 1.9E nokkenas in de 2.4i kop, en anders een 2.0E nokkenas.

1.9E nokkenas, welke auto's heeft dat ingezeten? Ik kan mij alleen de Kadett GT/E voor de geest halen. Volgens mij niet in een Ascona/Manta.... ??

OP244 gaat prima op straat, zeker met carburateurs een mooie stationairloop en overal vermogen zeker in een 2400, vanaf stationair tot over de 6000 toeren.

Veel meer toeren wil je zo'n ouwe gietijzeren kachel toch niet aandoen :cry

Nog wildere nokkenassen gaan wel in een straatauto, maar kom er niet mee in de file of druk stadsverkeer terecht, da's niet fijn.

En echt heel veel winst zit er ook niet meer in het vermogen met een hele ruige nokkenas, of je moet echt hele grote carburateurs gaan monteren bv 48 mm of zelfs 50 mm!

Terug
Naar boven