• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Werking/functies turbo-'randapparatuur' z20LET ?

RacesconaB204

Post vaak
Vooraf: Bij mijn motor is het niet de bedoeling om het originele spruitstuk en originele ECU/kabelboom te gebruiken. Het is de bedoeling om 'm op DTA Pro-S40 te laten draaien met throttle bodies. M.a.w. alles wat er niet echt aan hoeft komt er ook niet weer aan (ik houd dus heel wat over). Van een paar standaard onderdelen ken ik de functie niet exact / weet ik het niet zeker.

Daarom volgende vragen:

1. Op deze foto is een ventiel met drie slangen te zien en dat is volgens mij het laaddruk regelventiel. Stuurt de waste gate klep in de uitlaat open bij een bepaalde laaddruk. Maar hoe werkt deze klep nu exact? Wanneer wordt dit klepje aangestuurd? heeft 3 aansluitingen: 1x in de zuigzijde, 1x in het turbinehuis (perszijde?) en 1x aan de actuator van de waste gate (die de by-pass klep in de uitlaatkant echt open-/dicht stuurt).

IMG_3236.jpg

2. Het zwarte ronde kunststof deksel met slangpilaartje zit volgens mij de interne dump valve achter. Hoe/wanneer via welk signaal wordt deze bediend? Deze klep wordt volgens mij door een veer dichtgehouden en naar mate er vacuum op komt gaat ie open (Wanneer je het gas loslaat, zodat de turbo dan toch lekker doordraaien kan?)

IMG_3241.jpg

3. Op bovenstaande foto is een 'vacuum-tankje' te zien dat normaal onderaan het inlaatspruitstuk gemonteerd is. Wat is de functie van dit ding nu eigenlijk? Het dunne slangetje heeft een aftakking (dus twee aansluitingen): 1x aan het inlaatspruitstuk (waar het vacuum vandaan komt) en 1x aan de brandstofdrukregelaar (hoe meer vacuum hoe lager de brandstofdruk) en de wat dikkere gaat volgens mij via een 3-wegventiel (?)naar de interne dump valve (foto daarboven). Ik weet niet of het zo is, maar ik zou me voor kunnen stellen dat dit 3-wegklepje bediend wordt vanuit de ECU op het moment dat je gas loslaat en vauum uit het buffertankje meteen beschikbaar is; dus dat het tankje een vacuum-'buffertje' is (hoeft niet opgebouwd te worden), maar of dit ook echt zo bedoeld is weet ik niet?

Dan nog weer een ventiel met een terugslagklep in de leiding (?)

IMG_3243.jpg

IMG_3244.jpg

4. Waar is deze voor? Zit aan 1 kant aan het inlaatspruitstuk. Gaat deze misschien naar de rembekrachtiger?

Hier nog een paar plaatjes zoals ik de motor ontvangen heb. Hier is wel het e.e.a. uit af te leiden.

IMG_2726-1.jpg

IMG_2727-1.jpg

IMG_2725-2.jpg

en nog wat losse aanbouwdelen. Ik zag dat de MAP-sensor (laaddruk meting) boven in de intercooler gemonteerd is. De luchtmassameter heb ik ook nog (staat er hier niet bij op).

IMG_2723-1.jpg

Terug
Naar boven