Okay, topic titel veranderd, ben in gesprek geraakt met wat 'experts' op het gebied van onderstellen en zit te denken aan wat wijzigingen. Ben inmiddels aardig op de hoogte van welke wijzigingen zorgen voor wat voor veranderingen in weggedrag en wat belangrijk is om te weten, niet iedereen wil het zelfde!!
Zo zijn de overwegingen voor een race auto heel anders dan voor een wegauto, en dan nog is het maar net wat een coureur belangrijk vind en wat voor voorkeur iemand heeft. Daarnaast nog de altijd verschillende omstandigheden maakt het behoorlijk ingewikkelde materie om één filosofie op na te houden.
Waar menigeen het over eens is dat de Kadett een aantal tekortkomingen heeft in de geometrie van vooral de voorkant. Kleine bewijzen daar van zijn zo terug te vinden. Kijk maar eens naar de stuurstangen, wat overduidelijk is dat die naar de stuurkogels toe omhoog staan. Bij een verlaagde auto is dat zelfs nog erger dan origineel! Hierdoor ontstaat een verschijnsel wat in het Engels 'Bump-Steer' heet, wat betekent dat als er een hobbel in de weg zit en de vering ingeduwd wordt de stuurstang nog verder omhoog gaat en zich onder de nog scherpere hoek waar hij in komt verkort, de stuur-armen aan de veerpoten aantrekt waardoor uit-spoor ontstaat. Zit je dan net in een bocht dan kan dat wel eens einde grip betekenen in het grensbereik.
Daarnaast is bij de Kadett de Caster hoek (Fuseelangshelling) zeer minimaal, de pootjes staan vrij recht op. Zouden de veerpoten wat meer achterover staan ontstaat er een stuk meer grip in bochten, met als nadeel dat het zwaarder gaat sturen. Deze hoek is destijds dan ook gekozen omdat stuurbekrachtiging nog nauwelijks standaard was. Er zijn in de handel concentrische toplagers te koop, die werken eigenlijk alleen goed samen met een dure schroefset.
Om mijn Kadett beter op mijn rijgedrag en wensen te laten aansluiten, zonder al te veel aan de originaliteit te verliezen zie ik af van het volledige subframe er onder te zetten. In plaats daar van ga ik wat kleine wijzigingen doorvoeren aan de veerpoten en de positie, verder bouw ik het onderste schutbord er op zoals origineel, alleen maak ik er wel een dwarsverbinding op die ik uit het subframe haal zodat ook de achterste motorsteun van een Astra er op gezet kan worden. Hierop komt een Calibra turbo demper rubber. Dit heeft veel voordelen, stijver chassis en minder geluid, en de motor is er stukke makkelijker in te hangen.
De wijzigingen aan de veerpoten zijn:
1. Stuurarmen inkorten en verlagen.
2. Meer caster
Dat eerste (verlagen) om de bumpsteer te verhelpen het inkorten om het sturen sneller te maken (zoals bij een Quaiffe quick steering rack) zodat er een directer stuurgedrag ontstaat. Hierbij moet wel de slag in het stuurhuis beperkt worden met twee nokjes op het binnenwerk, anders zouden de homokineten bij volledig sturen stuk kunnen gaan.
Dat tweede, meer caster ga ik uitvoeren door de veerkuipen op het chassis los te halen en iets naar achter er op te lassen. Die kuipen moeten er toch af omdat ik roest tussen de puntlasnaden heb, nog lang niet door, maar moet even behandeld worden met inox. Aangezien ik ook nieuwe draagarmen heb en die dus los komen las ik ook op het chassis aan de voorkant een dunne M14 carrosseriering/plaatje zodat met het naar achter zetten van de bovenkant van de veerpoten de positie van de wiellagers ongewijzigd blijft om problemen te voorkomen met de homokineten.
De wijzigingen zijn door diverse mensen al zo uitgevoerd en als je je in de materie verdiept zul je zien dat het uitvoerbaar is. De Ackerman hoek zal ook niet wijzigen. Als je naar de geometrie kijkt dan zul je zien dat het naar achter plaatsen van de toplagers en het inkorten van de stuurarmen dit zal compenseren. Daardoor blijven ook de stuurstangen vrij lopen van het stuurhuis, want die zitten er immers origineel al best dicht op.
Deze wijzigingen zullen dus resulteren in een veel directer stuurgedrag, betere wegligging in bochten en dat zonder de wegligging, banden slijtage en verbruik recht uit te veranderen!
En voor wie zich zorgen maakt hier een leuk topic hoe het op z'n janboerefluitjes kan:
http://retrorides.proboards.com/ind...p;action=display&thread=132772&page=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn ombouw idee is gebaseerd op zo veel mogelijk behoud van originele delen, met hier en daar aanpassingen. Hierdoor bespaart het kosten en is het vervangen van delen ook in de toekomst betaalbaar en relatief makkelijk.