• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

wilwood dynalite *ervaringen?

larsjeG40

Post vaak
ik zit eraan te denken om mijn remwerk op me ascona te vervangen door een setje van wilwood

het gaat dan om de forged dynalite 4 pots remklauw

heeft iemand hier ervaring mee?

ik las op een subaru forum dat mensen er niet echt over te spreken waren. aangezien ze te veel uit zetten bij het warm worden en daardoor remkracht verliezen maar die theorie snap ik niet hellemaal:hmmz

alle allu remklauwen worden toch warm en zetten allemaal hetzelfde uit? waarom verliest hij dan remkracht?

Uitezettingscoefficient is afhankelijk van de gebruikte metaal legering.

Legering == mix van metalen. Aluminium is het hoofdcomponent, maar meestal zit er iets doorheen gemixt om te zorgen dat het wat meer positieve eigenschappen heeft. Uiteraard kan dat ook andere, minder wenselijke eigenschappen geven als bijwerking.

Als voorbeeld:

Goed gereedschap is gemaakt van Chroom Vanadium staal. Dat is heel erg taai en in zekere mate flexibel, in tegenstelling tot gewoon staal wat relatief broos en niet zo flexibel is. En dan zijn de percentages chroom en vanadium ook nog belangrijk om de mate van taaiheid en flexibiliteit te bepalen.

Verder geen ervaring met die klauwen, maar ik wou even illustreren dat aluminium niet altijd puur aluminium is, en er dus verschil kan zitten tussen alu en alu ;)

Edit: Een overzichtje van veelgebruikte aluminium legeringen:

Bedoelen ze (Subaru-boys) niet dat de remvloeistof in de klauw te heet wordt en dan verlies je ook je remmen.

Dus als dat zo is dan is de warmteafvoer het probleem voor ze met deze klauw.

Misschien te lichte klauw/schijf combo voor een te zware auto of omstandigheid.

Ik ben zelf goed bekend met amerikaanse perf. producten en moet zeggen dat Wilwood niet slecht is

maar dan vergelijk ik het met remmen van amerikaanse "muscle cars" (jaren 60-70)

Ik weet niet of ze ook prijstechnisch goed liggen tegenover de bekende europese merken.

groeten Marcel

Terug
Naar boven