• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Winterbanden - Beperkingen

Diameter verschil tussen 215/50/17 en 225/45/17 is 1,26cm,

daarom snap ik niet dat 215/50 niet mag en 225/45 wel mag, het gaat over 1,26 cm...

Waar hebben we over??? :wtf Over 12,6 mm ruimte in de wielkast...

225/45R17 is wel toegestaan, maar dan mag je geen kettingen gebruiken.

215/50R17 pas wel, maar mag niet.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat het iets met de ruimte in de wielkast te maken heeft. Misschien dat sneeuw niet goed afgevoerd kan worden.

In NL zal je weinig problemen krijgen, maar duitsers zijn niet verzekerd als ze met banden rondrijden die niet vrijgegeven zijn voor een bepaalde auto.

Maar goed, lichtmetaal zou ik in de winter niet onder mijn auto zetten. Lichtmetaal kan niet goed tegen zout.

origineel gepost door Niko

daarom snap ik niet dat 215/50 niet mag en 225/45 wel mag, het gaat over 1,26 cm...

En dan nog delen door 2:hmmz

Jan

gaat me er ook niet om hoe het er uit ziet :P

ik werk in ploegendiensten en wanneer ik naar en uit mijn werk ga en kom , is de weg naar mijn huis nog niet gestrooid . Kortom het gaat mij puur om de grip en niet om mooiheid ;)

normaal reed ik met mijn A corsa , maar aangezien die vorig jaar zo'n klap kwa rotterij van dat k*t zout gekregen heeft staat het ouwe beesie nu lekker op stal en rijd ik de winter door met de vectra .

maar als 15"past dan ga ik de velgjes ophalen en dan op zoek naar passende bandjes :thumbup

ieder eigen smaak en mening, alle respect...

Ik probeerde alleen achter te komen waarom een maat wel en ander niet als verschil zo klein is...

En dan nog delen door 2:hmmz

Jan

Ik probeerde alleen achter te komen waarom een maat wel en ander niet als verschil zo klein is...

Misschien heb ik het gemist maar als ik het goed begrijp wil jij winterbanden op je huidige velgen leggen of niet?

Jan

gaat me er ook niet om hoe het er uit ziet :P

ik werk in ploegendiensten en wanneer ik naar en uit mijn werk ga en kom , is de weg naar mijn huis nog niet gestrooid . Kortom het gaat mij puur om de grip en niet om mooiheid ;)

normaal reed ik met mijn A corsa , maar aangezien die vorig jaar zo'n klap kwa rotterij van dat k*t zout gekregen heeft staat het ouwe beesie nu lekker op stal en rijd ik de winter door met de vectra .

maar als 15"past dan ga ik de velgjes ophalen en dan op zoek naar passende bandjes :thumbup

Misschien heb ik het gemist maar als ik het goed begrijp wil jij winterbanden op je huidige velgen leggen of niet?

Jan

17 inch is het probleem niet, de breedte wel.

Het gaat helemaal om de druk die je wiel per vierkante centimeter contactoppervlakte uitoefent.

Meer is beter, zeg maar (tot op zekere hoogte that is), en er moet voldoende flex in zitten om het profiel z'n werk goed te laten doen.

Hele platte bandjes zijn veel te stijf als winterband. Het is super voor de zomer, maar in de winter, nah.

Lees ook hier even: http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=137148

dat klopt, Jan

Er zijn zoveel setjes winterbanden te op marktplaats in de maat 205x55x16 met staal of alu velgen dat is toch veel handiger, en dan in de zomer je 17ers er weer onderleggen.

Jan

17 inch is het probleem niet, de breedte wel.

Het gaat helemaal om de druk die je wiel per vierkante centimeter contactoppervlakte uitoefent.

Meer is beter, zeg maar (tot op zekere hoogte that is), en er moet voldoende flex in zitten om het profiel z'n werk goed te laten doen.

Hele platte bandjes zijn veel te stijf als winterband. Het is super voor de zomer, maar in de winter, nah.

Lees ook hier even: http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=137148

Ja, Jan... maar ik heb 9 stuk 17" GTS origineel velgen, daarom.

Ja dan zit je in een vervelende positie (eigenlijk een luxe positie)

Je kan ook nog 205x55x17 nemen maar daar is niet zoveel keus in volgens mij en ik weet niet of die buiten de velg uitkomt.

Jan

dat klopt, Jan

Er zijn zoveel setjes winterbanden te op marktplaats in de maat 205x55x16 met staal of alu velgen dat is toch veel handiger, en dan in de zomer je 17ers er weer onderleggen.

Jan

Heb winterbanden in de maat 215/50/17 om de originele gts velgen zitten,zie het probleem niet:wtf

Gr. Gts32v6

Terug
Naar boven