• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Winterbanden Zafira B

Ik ben op zoek naar winterbanden en kijk hiervoor op mp.

Ik kom nu een set van 4 tegen die de volgende kenmerken hebben:

16 inch x 6,5J

steek 5 x 110

et 49

ze zaten onder een Zafira A. Volgens steekmaat zouden deze ook onder een Zafira B (1800) moeten passen. Het enige wat ik aan verschil zie is de ET waarde.

Deze hebben een waarde van 49, volgens de norm zou dit 37 moeten zijn maar mag je daar max 5 van afwijken.

De vraag passen deze veilig of niet onder mijn zafira b?

Ik heb wel eens Zafira A velgen op een B gezien alleen waren dit wel de 17 inch OPC velgen deze zijn 7,5jx17 ET 47.

Misschien kun je ze passen?

Het moet denk ik net kunnen.

Passen doet het wel, Wel komen de wielen in totaal bijna 2;5 cm meer naar binnen of buiten te staan t.o.v. van je huidige wielen. dit zou ook effect hebben op de druk op je wiellagers. In de praktijk zie je veel mensen hier mee rondrijden. Ik zou het niet zo snel doen aangezien 12 wel heel veel afwijkt van het max van 5.

Helemaal eens met pieterrademakers. Wij hebben destijd nieuwe gebruikte velgen gescoord en die voor de A los verkocht. Beter even doorzoeken tot je de goede hebt.

@pieterrademakers wrote:Passen doet het wel, Wel komen de wielen in totaal bijna 2;5 cm meer naar binnen of buiten te staan t.o.v. van je huidige wielen. dit zou ook effect hebben op de druk op je wiellagers. In de praktijk zie je veel mensen hier mee rondrijden. Ik zou het niet zo snel doen aangezien 12 wel heel veel afwijkt van het max van 5.

Om het makkelijk te houden is de ET waarde in mm ipv inch!

De wielen komen dus 1,2 cm naar binnen :thumb

Dit geldt uiteraard alleen als de breedte van de velgen hetzelfde is :D

Allen, bedankt voor de info!

Heb het setje dat ik eerder noemde niet gekocht. Heb sinds vrijdag 16 inch setje gekocht die ook onder een Zafira b hebben gezeten. Op de velg stond H2 en de et waarde 37 en dat heb ik nu ook.

Vrijwel nieuw dus moet nog even mee kunnen. Nu nog kijken of ik ergens velgdoppen kan ritselen, zwart staal is ook maar zo zo.

Niet doen. Ha, lees dat je ze als hebt.

Heb hiervoor een Zafira A gehad en opel dealer opperde ook dat de ET waarde niet overeenkomt.

Terug
Naar boven