• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

wooferkist isoleren jha of nee?

jeroen88

Post weleens wat
forum members.

ik heb is beetje rond gevraagd en gezocht maar kan niet echt, duidelijk de verschillen te weten komen over je kist isoleren.

je zit weleens dat ze hun woofer kist beplakken met dat noppenschuim.

maar wat is het echte doel daarvan?

kan alleen maar lezen overal je krijgt een warme bas ofzo iets.

kan iemand mij dat is uitleggen.

gr jeroen:D

Door het beplakken of vullen met isolatie krijgt je woover het idee dat hij een een grotere kast met meer lucht zit.

Dit komt omdat het geluid niet direct word terug gekaatst maar ook gedeeltelijk wordt geabsorbeerd door de isolatie.

Daardoor krijg je een wat vollere bass. Zorg er wel voor dat je niet de hele kast volpropt met isolatie want dan gebeurd er juist niks meer :D

Door het beplakken of vullen met isolatie krijgt je woover het idee dat hij een een grotere kast met meer lucht zit.

Dit komt omdat het geluid niet direct word terug gekaatst maar ook gedeeltelijk wordt geabsorbeerd door de isolatie.

Daardoor krijg je een wat vollere bass. Zorg er wel voor dat je niet de hele kast volpropt met isolatie want dan gebeurd er juist niks meer :D

isolatie is niet meer

mijn neefje zit in da spul en die doen het niet meer.

hij spuit er een of ander spul op

isolatie is niet meer

mijn neefje zit in da spul en die doen het niet meer.

hij spuit er een of ander spul op

Ik deed altijd 2 lagen filter van een afzuigkap in en kisten dat werkte prima...Maar noppenschuim werkt ook goed

Wel zorgen dat je kist lucht dicht is alle naden dichtkitten!

Kameraad van me heeft een car audiozaak;)

Ik deed altijd 2 lagen filter van een afzuigkap in en kisten dat werkte prima...Maar noppenschuim werkt ook goed

Wel zorgen dat je kist lucht dicht is alle naden dichtkitten!

Kameraad van me heeft een car audiozaak;)

jha hij is verlijmd ,geschroeft en de naden zijn afgerond en afgekit.

maar ik twijfel of ik hem doe isoleren.

speel namelijk met 2 x 600 rms

maar wat zijn dan de voor en tegens ervan?

gr

jha hij is verlijmd ,geschroeft en de naden zijn afgerond en afgekit.

maar ik twijfel of ik hem doe isoleren.

speel namelijk met 2 x 600 rms

maar wat zijn dan de voor en tegens ervan?

gr

dempen word veelal het meeste gedaan om ruimte te winnen.

zoals al eerder gezegd,de woofer "denkt" dat hij een grotere ruimte heeft.

dus in feite kun je dan je kist kleiner maken.

ook zal er minder vibratie in je kist komen,lees trilling enz.

dus het ligt helemaal aan jezelf wat je wilt.hier is moeilijk een voor en tegen op te plakken.

dempen word veelal het meeste gedaan om ruimte te winnen.

zoals al eerder gezegd,de woofer "denkt" dat hij een grotere ruimte heeft.

dus in feite kun je dan je kist kleiner maken.

ook zal er minder vibratie in je kist komen,lees trilling enz.

dus het ligt helemaal aan jezelf wat je wilt.hier is moeilijk een voor en tegen op te plakken.

maar scheelt het dan ook nog in decibels? of je hem geisoleerd of niet?

want kan daar weinig tot niks over vinden.

maar scheelt het dan ook nog in decibels? of je hem geisoleerd of niet?

want kan daar weinig tot niks over vinden.

Dempingsmateriaal is om reflecties en resonanties te dempen en inderdaad bij een reflex kast om de response te laten lijken op dat van een wat grotere inhoud. Dat laatste geldt alleen niet voor een gesloten kast omdat daar de veerkracht van de lucht een vast gegeven is. Daar is demping uitsluitend om reflecties in de kast te elimineren. Reflecties geven namelijk vertroebeling en vervorming van het geluid. Bij middentonen gaat het zelfs letterlijk hol klinken als een badkamer.

Noppenfoam is een uitstekend dempingsmateriaal een tegenwoordig goedkoop bij de bouwmarkt te koop. Het beste bekleed je de zijwanden en achterwand, MAAR NIET DE VOOR WAND! En het beste kun je het verlijmen met het paneel, anders is de werking over het algemeen slechter.

Dempingsmateriaal is om reflecties en resonanties te dempen en inderdaad bij een reflex kast om de response te laten lijken op dat van een wat grotere inhoud. Dat laatste geldt alleen niet voor een gesloten kast omdat daar de veerkracht van de lucht een vast gegeven is. Daar is demping uitsluitend om reflecties in de kast te elimineren. Reflecties geven namelijk vertroebeling en vervorming van het geluid. Bij middentonen gaat het zelfs letterlijk hol klinken als een badkamer.

Noppenfoam is een uitstekend dempingsmateriaal een tegenwoordig goedkoop bij de bouwmarkt te koop. Het beste bekleed je de zijwanden en achterwand, MAAR NIET DE VOOR WAND! En het beste kun je het verlijmen met het paneel, anders is de werking over het algemeen slechter.

Als je de kist gewoon bouwt volgens de specificaties van de woofer heb je geen schuim nodig, heeft geen voordeel.

Qua decibels is het ook niet beter, gewoon lekker leeg laten die kist :P

Als je de kist gewoon bouwt volgens de specificaties van de woofer heb je geen schuim nodig, heeft geen voordeel.

Qua decibels is het ook niet beter, gewoon lekker leeg laten die kist :P

jha me kist is helemaal berekend en goed inelkaar gezet.

gelijmt,geschroeft,afgekit en de hoeken afgerond.

oke dan laat ik hem lkkr leeg.

bedankt voor de reacties.

zal binnekort is een topic openen dan kunnen jullie meekijken wat er allemaal gaat gebeuren.

gr:D

jha me kist is helemaal berekend en goed inelkaar gezet.

gelijmt,geschroeft,afgekit en de hoeken afgerond.

oke dan laat ik hem lkkr leeg.

bedankt voor de reacties.

zal binnekort is een topic openen dan kunnen jullie meekijken wat er allemaal gaat gebeuren.

gr:D

[rquote=1831430&tid=139596&author=Vec Station]Als je de kist gewoon bouwt volgens de specificaties van de woofer heb je geen schuim nodig, heeft geen voordeel.

Qua decibels is het ook niet beter, gewoon lekker leeg laten die kist :P[/rquote]

Zeker als de inhoud klopt en alleen maar laag weergegeven wordt is dat geen probleem.

Terug
Naar boven