• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

X14XE of toch X16??

Klopper

Post weleens wat
Dag medeweggebruikers,

Vandaag heeft m'n motor z'n zegje gedaan door op nog maar 3 pootjes te gaan lopen. Volgens de garage is waarschijnlijk 1 van de koppen om zeep, en daarbij natuurlijk ook de bougie... Auto liep onregelmatig stationair, viel bijna uit bij 't wegrijden en had een ongewoon geluid...

Losstaand daarvan komt het erop neer dat ik waarschijnlijk rond de € 1000,- kwijt ben aan reparatie van de motor. Ook stelde de garage dat het waarschijnlijk goedkoper is om een andere motor erin te gooien.

Nu is dus het punt; moet ik er per se een andere X14XE in gooien, aangezien ik dan verder niet veel aan hoef te passen... Of kan ik er ook een X16XE in gooien zonder al teveel problemen wat betreft ECU en dergelijke?

EN heeft een van jullie toevallig nog een van deze motoren liggen, en dat je er vanaf wilt...

1400 eruit en 1600 erin.

Bij deze codes is alles identiek.

Voor het mooie wel onderste inlaatspruitstuk van de 1600 gebruiken.

euhm ik weet het niet hoor maar laat er ook eens een ander naar kijken.

Deze motoren heeft maar 1 kop en geen meerdere..

Is het niet gewoon een bougie of bougiekabel of je dis bobine...

Verder past een x16xe ook gewoon.

Maar goed, laat ze eerst eens een echte diagnose stellen.

Laat ze maar een compressie test en een cilinderlektest uitvoeren.

Dan pas gaan nadenken over motorswap en andere rare dingen

Originally posted by Corsa_GSi

1400 eruit en 1600 erin.

Bij deze codes is alles identiek.

Voor het mooie wel onderste inlaatspruitstuk van de 1600 gebruiken.

beetje kort door de bocht

lees mijn reactie hierboven

Kan het ook verkeerd begrepen hebben van die kop.

Compressie-test is uitgevoerd.

Cil 1; 16 bar

Cil 2; 15 bar

Cil 3; 15 bar

Cil 4; dood

Bougie was compleet naar de maan, hoogstwaarschijnlijk door de ontstane hitte.

Ja, maar dan ben je er nog niet... Hoge temperaturen in het blok kunnen waarschijnlijk nog wel meer schade hebben veroorzaakt...

Sorry, ik wil jullie niet tegenspreken, maar ik doelde meer in de richting van de koppakking en eventueel andere afdichting.

Ik dacht me trouwes te herinneren dat het met de kleppen te maken had ipv 'koppen' :P

een klep kost 20 euro per stuk.

aangezien de andere cilinders wel de een nette compressie hebben zou het maximaal 4 kleppen zijn die een probleem geven.

Maar ik vind dat een raar verhaal

Het is eerder je koppakking.

Een koppakkingset kost 150 euro, bij 150.000km gaan deze er wel vaker uit.

Is bijna standaard.

Nieuwe koppaking set en kopbouten, cilinderkop vlakken, frisse olie, nieuwe d-riem en waterpomp.

Ja kost je een paar centen, maar met een andere motor moet je 75% van deze kosten ook maken om geen risico te lopen + de aanschaf van zo'n motor.

Trek die kop er nou maar af, laat ze een echte diagnose stellen want iets vermoeden is leuk maar aan de hand van een compressie test zie je geen fuck.

Met een cilinderlektest kom je al een heel stuk verder.

M'n kilometerstand staat op 179k, dus dat moet dan niet al te lang geleden zijn. Heb helaas zo even niet het onderhoudsboekje bij de hand.

Distributieriem zit er ook net op, bij de 169k (apk vorig jaar). Weet niet hoe het zit met de waterpomp.

Volgens de garage ben ik rond de 250 a 300 kwijt aan onderdelen, de rest is manuren.

Het stellen van de diagnose lijkt me toch een koud kunstje voor zover jullie het vertellen. Kopbouten eraf, kop optillen, zuigers nakijken, kleppen nakijken; en klaar... (mocht het daar aan liggen natuurlijk)...

ze gaan niet allemaal bij 150k hé sommige ook pas bij 179 anderen pas bij 200k..

Gemiddeld is 150k.

Ik zou de kop eraf laten halen,

als zuigers en kleppen en cilinderkop ok is volgende toch vervangen:

koppakingset, kopbouten, kop vlakken, eventueel nieuwe waterpomp als deze niet is vervangen vorige d-riem beurt. De d-riem zelf (spanrollen kunnen het nog wel een keer hebben om op te spannen).. maar 700 euro aan manuren. Ik weet niet wat dat voor een bedrijf is.

Maar die verdienen er erg dik aan.

Originally posted by Klopper

12 manuren werken verwachten ze.

in die tijd doe ik in mijn eentje een motor swap naar c20xe, inclusief uitbouw oude motor, pauzes en bier drinken.

Ik zou een andere garage zoeken..

koppaking van die dingen vervang ik op een avondje in de garage...

als je het de eerste keer doet, kop los, 1.5 uur, nodige delen vervangen, kop erop eveneens 1,5 uur.

Willem

iemand toevallig TIS bij de hand.

Hierin staan de voorgeschreven uren vanuit de dealer...

In de daarin gestelde tijd moet de universele garage het ook met gemak kunnen doen

Ik heb wel een programma waar dat in staat. Zal even kijken...

Autodata heet dat volges mij

EDIT: Ik kom uit op 5,9 uur, maar denk niet dat ik dan alles gehad heb.

B1.0500 Bougies V/M :: 0,40 uren

A2.0700 Cilinderkop en pakking V/M :: 5,00 uren

A2.0100 Compressietest Kontr :: 0,50 uren (is eigenlijk al gedaan).

Meteen maar even een vraagje erbij...

Is het verstandig om een andere versnellingsbak aan m'n (op moment van schrijven nog niet gerepareerde) X14XE te hangen? Want ik heb het vermoeden dat deze motorschade komt door het hoog aantal toeren, en dan bedoel ik meer in de 5de versnelling @ 140 a 150 km/h...

nee heeft er niks mee te maken!!

heb zelf een x14xe gehad en die kreeg (na warm rijden) gruwelijk hard op zijn flikker en die draaide geregeld hoge toeren.... (en hoger dan origineel)

en als ik het me goed herinner draait die rond de 4000-4500 rpm bij 140/150 km/h

Terug
Naar boven