• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

X16SZR is dit een Vrijloop motor.

Ja, ik ga die van mezelf komend weekend ook polijsten. Zijn helemaal verweerd en kwam er maar net mee door de apk afgelopen jaar.

om even terug op de vraag te komen

de x16szr is een vrij oud type blok

mijn astra f uit '94 had de langzamere versie -5pk, de x16sz

naar mijn weten zijn juist bijna alle 8v motoren vrijloop

kan het van het weekend met zekerheid zeggen

blok ligt bij moeders in de schuur

Gr. Mario

@Haasje17 wrote:@Astraman wrote:Bij mijn weten is Opel altijd om de 60k of na 5 jr al. Kunnen uitzonderingen zijn hoor maar als hij aan de 64k zit dan zou ik er niet al te lang meer mee wachten.

Bij de Astra G dient de distributie bij de 8v om de 120.000 km vervangen te worden

bij de 16v motoren om de 60.000 of 90.000 km afhankelijk van het bouwjaar van de auto.

ALLE X16SZR motoren 90.000km of 6jaar riem vervangen incl looprol, thermosstaat en waterpomp

en ja, het is een vrijloop motor, net als bijna alle 8kleppers

uitzondering zijn ALLE 1.4 8kleppers en de C12NZ X12SZ

willem

@Astraman wrote:@DMLB ceo wrote:@RISL

Precies! Bedankt voor je antwoord! Dan wacht ik er idd nog even mee.

king: Komt mooi uit dan kunnen de koplampen vervangen worden en al het overige onderhoudt.

Dit topic draait overigens wel lekker zie ik aan alles wat jullie bespreken.

Heren super bedankt weer!!!

Enjoy this cold day,

Wil je andere lampen of zijn ze verweerd, want dat laatste kun je zelf goed verhelpen, bepaar je nog meer. :thumbup

Ze zijn inmiddels zwaar verweerd!

Wil eigenlijk al een tijdje deze koplampen :angel

sjokkie%202.jpg

Kost alleen wel wat vandaar.

Me vader had me ook al aangeraden om ze even onderhanden te nemen.

Maar het oog wil ook wat zeg ik dan maar :D zal leuk staan met de zwarte velgen die ik ga ophalen.

Bedankt voor alle toelichtingen!

Greetz D'Angelo

Zoals winmv6 als zegt, vrijloop motor, volgens het boekje was het 120.000km, tijdens de economische crisis een paar jaar geleden vertelde de garage ineens dat het teruggezet was naar 90.000km, dus of dit komt door te weinig werk of slechte distrubutieriemen ?

Wel meteen de waterpomp en thermostaat mee vervangen want als je dat niet doet is ineens de waterpomp kapot en moet je vroegtijdig ook de disturbutieriem vervangen (zoals bij ons gebeurde).

Mark

www.astratuningclub.nl

Als ik in tis kijk, van (laatst geupdate in 2010)

Staat er toch echt dat de 16v/60.000 en 8v/120.000 inclusief rollen, spanrol en waterpomp

Klopt, door OPEL ZELF is dit jaren terug al op 90,000 teruggesteld, en kunnen de 16V motoren vanaf 2002 ook prima om de 90.000km of 6 jaar vervangen worden...

Willem

C16SE kan wel vrijlopen alleen loopt die wel de kans om kleppen te raken bij een hoger toerental...

Willem

maar dan is het dus geen vrijloper, want die kan ten alle tijden de kleppen niet raken. En volgenmsij geld dat verhaaltje tevens voor de andere 1.6 8v.

Nope de SZR heeft een iets lagere Compressie waarden en andere zuigers dan de SE waardoor deze dus volledig zal vrijlopen..

Willem

Maar als dat zo is dan zou opel toch ook zoals jullie zeggen niet naar 90.000 zijn gegaan. Want het aantal incidenten levert enkel een gebroken riem op, en geen kapotte motor.

jup alleen is het voor de meeste klanten niet prettig om met een gebroken riem langs de weg te staan....

Dat is de rede dat het terug gesteld is..

Grootste oorzaak tot kapot lopen van de riem is de looprol.

Willem

Ik denk dat 120k wat haasje zegt info van Opel zelf is, en dat de 90k van de importeur afkomt. Ik veronderstel dat dat de oorzaak zou kunnen zijn waarom het in TIS anders staat dan de dealer (onder hoede van importeur) verteld.

Terug
Naar boven