• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

X16SZR turbo

Ok mooi! Ik heb al veel info ingewonnen maar moet wel zeker van zijn dat het past, en bovendien iemand die zo handig is dat ie het er zonder problemen opzet, afsteld en inprogrammeerd of is dat zelf te doen?

@j.smits wrote:Nou weet ik dat mijn motorblok de benzine onder een hogere druk inspuit dan een SE en dat je voor je die suprrcharger plaatst moet zorgen dat je een mindere druk hebt maar is dat echt zo want audi en volkswagen gebruiken een mechanische compressor bij onder hoge druk ingespoten motoren! Of is dit bij mijn motor wel noodzakelijk omdat toch eerst te regelen en hoe?

hoe bedoel je dit precies?

alle moderne motoren spuiten toch in met 2,5 - 3 bar druk???

De druk van de injector heeft niets te maken of je wel of geen charger kunt plaatsen.

Je moet alleen kijken of de injectoren wel voldoende opbrengst hebben,

Als je een volledige kit hebt neem ik aan dat de aanpassingen in het brandstofsysteem er ook bij in zit..

Verder is een m62 echt niet te groot voor een 2liter of 2.2 liter

een m45 is eerder te krap.. kan wel op low boost maar daar houdt het op.

En op een stock motor zul je met een m62 ook echt low boost moeten blijven..

Hoge druk kost je je blok.. heb je wel minimaal 4 nieuwe asbakken :D

Ja dat van die lagere druk heb ik pas ook ergens gelezen! Maar wat bedoel je met low boost?

Ik heb al overal vanalles nagevraagd en toch is het iedrre keer weer anders jou verhaal klinkt overigens wel logisch!

Dus gewoon de eaton m62 superchargerkit halen met een laminova spruitstuk en erop sleutelen toch dat wil je toch zeggen? Kan ik da ding ook fatsoenlijk kwijt op mijn z22yh want daar moet ie dan geloof ik tussen het blok en radiateur in komen

@corsaboy wrote:@j.smits wrote:Nou weet ik dat mijn motorblok de benzine onder een hogere druk inspuit dan een SE en dat je voor je die suprrcharger plaatst moet zorgen dat je een mindere druk hebt maar is dat echt zo want audi en volkswagen gebruiken een mechanische compressor bij onder hoge druk ingespoten motoren! Of is dit bij mijn motor wel noodzakelijk omdat toch eerst te regelen en hoe?

hoe bedoel je dit precies?

alle moderne motoren spuiten toch in met 2,5 - 3 bar druk???

De druk van de injector heeft niets te maken of je wel of geen charger kunt plaatsen.

Je moet alleen kijken of de injectoren wel voldoende opbrengst hebben,

Als je een volledige kit hebt neem ik aan dat de aanpassingen in het brandstofsysteem er ook bij in zit..

Verder is een m62 echt niet te groot voor een 2liter of 2.2 liter

een m45 is eerder te krap.. kan wel op low boost maar daar houdt het op.

En op een stock motor zul je met een m62 ook echt low boost moeten blijven..

Hoge druk kost je je blok.. heb je wel minimaal 4 nieuwe asbakken :D

op een stock z22yh? denk niet dat het uitmaakt of je een m-45 of m-62 pakt

zoals je al zelf zegt zul je met bijde op low boost moeten blijven

ik weet zo gauw niet wat het verschil is tussen een y22 en een z22 motor? maar in america zijn de opel gt's(saturn sky oid. in de usa) standaart geleverd met een compressor. deze compressors zou je plug en play overkunnen bouwen op de europese 2.2's(astra,vectra,speedster,gt enz.). de compressorsetjes staan wel eens op ebay voor gunstige prijzen.

je kan dan je orginele ecu opsturen naar bv. courtney om een orginele opel map erop te laten zetten of je laat hem gelijk remappen. 260 pk is goed mogelijk met kleine aanpassingen. ik zou wel een complete set kopen met laminova enz. het spul is gewoon plug en play :thumb

op het speedsterforum staat er ook redelijk wat info over.

De eaton m62 supercharger met wastegate en mp sensor heb ik gezien voor 825 euro bij chargertech.nl eindhoven!

Nu nog de watergekoelde inlaatspruitstuk laminova kan ik nergens vinden weet ook niet hoe duur die zijn! En eventueel die zwaardere injectoren maar die zijn best prijzig die dingen tussen 500 en 700 ben je toch wel kwijt las ik! Pff flinke hobby zo,n koppel en pk project

tuning is nooit goedkoop..

maar ik hoor hier 260pk in het topic voorbij komen,

op een motor van orgineel 155 pk moet je dan met een charger al minimaal 0.8 bar gaan draaien.

dat is geen low boost... wat is de CV van deze motoren??

low boost is in mijn ogen max 0.5 tot 0.55 bar..

Ga je hoger moet je voor een betrouwbare motor normaal wel wat meer aanpassen..

Ik draai nu 1.0 - 1.1 bar en wil dit jaar richting de 1.4-1.5 bar gaan draaien..

@j.smits wrote:De eaton m62 supercharger met wastegate en mp sensor heb ik gezien voor 825 euro bij chargertech.nl eindhoven!

Nu nog de watergekoelde inlaatspruitstuk laminova kan ik nergens vinden weet ook niet hoe duur die zijn! En eventueel die zwaardere injectoren maar die zijn best prijzig die dingen tussen 500 en 700 ben je toch wel kwijt las ik! Pff flinke hobby zo,n koppel en pk project

Is het niet het handigst om een complete set in Amerika te bestellen?

corsaboy! ik hoef geen 260 pk maar 200/210/220 pk is genoeg daarmee ben ik tevreden dan kan ik de 2.0 tfsi van de audi en de 325i van de bmw lekker bijhouden en dat vermogen zou ook beter staan bij mijn origineel dubbele uitlaten

@corsaboy wrote:tuning is nooit goedkoop..

maar ik hoor hier 260pk in het topic voorbij komen,

op een motor van orgineel 155 pk moet je dan met een charger al minimaal 0.8 bar gaan draaien.

dat is geen low boost... wat is de CV van deze motoren??

low boost is in mijn ogen max 0.5 tot 0.55 bar..

Ga je hoger moet je voor een betrouwbare motor normaal wel wat meer aanpassen..

Ik draai nu 1.0 - 1.1 bar en wil dit jaar richting de 1.4-1.5 bar gaan draaien..

De Compressie verhouding is 9.5:1 deze motoren zijn in amerika met zelfde verhouding geleverd en men draaid hierop

een druk van 1.4 bar max. En zijn standaard 260pk. Onderblok is identiek. Het gaat hier dan om een Z22SE de Z22YH heeft namelijk een veel hogere compressie 12:1

Ja bij een cv van 9.5 durf ik ook wel wat hoger.

Maar zou er persoonlijk geen 1.4 bar opzetten. Maar goed das mijn mening.

Een Z22YH is een motor met directe benzine inspuiting. (Benzine rail onder hoge druk, zoals bij een moderne diesel).

De Z22SE (en varianten daarvan) hebben indirecte benzine inspuiting.

De onderblokken kunnen best gelijk zijn.

De koppen waarschijnlijk niet.

Inlaatspruitstukken sowieso niet.

Dus het standaard Courtenay Supercharger kitje gaat niet 1 op 1 passen.

Ik zou persoonlijk op een Z22YH niet verder gaan dan een ander uitlaatspruitstuk (spaghetti met ingebouwde kat), goede uitlaat, sportievere nokkenassen en dan een chip op maat.

ik heb ondertussen een szr motor in de schuur staan en ik wil eerdaags gaan beginnen met het uit elkaar halen van de motor en dan opnieuw opbouwen.

Nu zit ik een beetje te zoeken/kijken welke compressie verhouding het beste is voor deze motor met een turbo. zelf dacht ik aan 9:1. Is dit aan te raden of juist af te raden?

ik wil een decompressie plaat kopen bij HG-Motorsport.de maar ik weet dus nog niet in welke dikte. Is dit makkelijk te berekenen?

aangezien ik vandaag tijd had om wat te rommelen met de motor ben ik van start gegaan.

motor op de bok gezet

GroteFoto-P4BMIDPZ.jpg

uitlaat eraf, hier moet ie komen te hangen :D

GroteFoto-34CMVWOL.jpg

inlaat eraf

GroteFoto-7BY7UB8F.jpg

Nokkenashuis eraf om te stralen

GroteFoto-XDA8AUQY.jpg

Nu ben ik er alleen achter gekomen dat het onderblok van een Astra-f toch anders is dan die van een Astra-G. Ik moet kijken hoe ik de motorsteun distributiezijde pas ga maken.

Zie hier, er ontbreekt schroefdraad voor de motorsteun:

GroteFoto-WZOAUY7W.jpg

Nu ga ik de volgende onderdelen zoeken,

- ARP drijfstang bouten

- Aluminium carterpan (airco)

- Distributie kappen + motorsteun Astra-G

als iemand me kan helpen aan een van deze delen, geef maar een gil

Hoe meer druk je wil gaan draaien hoe lager de compressie moet, en dus hoe dikker de decompressieplaat moet zijn.

Terug
Naar boven