• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

x16xel of c20ne

[rquote=1847019&tid=140917&author=DeMeistah]x16xel zijn de 16 kleppers he?

heb ik idd veel gezeik over gehoord dat dat een beetje mislukt was bij opel.

hoeveel km's staan er op het calibra blok?[/rquote]

Valt wel mee hoor, lusten alleen een druppie olie doordat de klepsteelrubbers minder worden. En voor alle 16 kleppers geld dat je er met iets mee beleid mee om moet gaan, fijnere oliekanalen dus de smering komt later pas goed op gang, dus rustig warmrijden dan heb je ook aan de 16 kleppers hele fijne goede motoren.

Persoonlijk zou ik het niet doen, als ie nog goed is. En je krijgt wel iets meer pk's maar je hebt me er ook niet een pens werk aan om het allemaal goed te krijgen.

Heb zelf in mijn Vectra A een C20NE gehad. Ik moet zeggen dat het een heerlijk motortje is, pakt lekker op bij zo'n 2300 toeren. Lekker schakellui rijden dus.... En nog eens ijzersterk ook:)

Heb zelf in mijn Vectra A een C20NE gehad. Ik moet zeggen dat het een heerlijk motortje is, pakt lekker op bij zo'n 2300 toeren. Lekker schakellui rijden dus.... En nog eens ijzersterk ook:)

Opzich zijn de 16kleppers niet slecht.

Het meeste gezeik met deze motoren ontstaat door de eigenaren / bestuurders zelf.

- achterstallig onderhoud

- niet rustig warm laten worden.

- niet rustig af laten koelen de laatst kms van een snelle rit.

- verkeerde olie gebruiken

- Carterventilatie vergeten in de gaten te houden.

Zowel Mijn C16XE 109pk als X16XE 106pk (standaard/origineel/nu iets meer) hebben bijde in een Combo-B (vierkant blok op wielen) 195km/u gehaald.

Willem

Opzich zijn de 16kleppers niet slecht.

Het meeste gezeik met deze motoren ontstaat door de eigenaren / bestuurders zelf.

- achterstallig onderhoud

- niet rustig warm laten worden.

- niet rustig af laten koelen de laatst kms van een snelle rit.

- verkeerde olie gebruiken

- Carterventilatie vergeten in de gaten te houden.

Zowel Mijn C16XE 109pk als X16XE 106pk (standaard/origineel/nu iets meer) hebben bijde in een Combo-B (vierkant blok op wielen) 195km/u gehaald.

Willem

Zo'n vermoeden had ik al. Tijd dat hij over 2 weken een oliewissel krijgt.

Is dat nog merkbaar met rijden dergelijk verkeerde olie?

Zo'n vermoeden had ik al. Tijd dat hij over 2 weken een oliewissel krijgt.

Is dat nog merkbaar met rijden dergelijk verkeerde olie?

Heb van de zomer mijn x16szr eruit gegooit en een x16xel ingebouwd in mn astra G..

Geen racemonster maar trekt vrij pittig op, loopt netjes en gebruikt absoluut geen olie.

Gebruik de 5W30 van total. En ververs om de 10K.

Heb van de zomer mijn x16szr eruit gegooit en een x16xel ingebouwd in mn astra G..

Geen racemonster maar trekt vrij pittig op, loopt netjes en gebruikt absoluut geen olie.

Gebruik de 5W30 van total. En ververs om de 10K.

[rquote=1847993&tid=140917&author=joop1970]Zo'n vermoeden had ik al. Tijd dat hij over 2 weken een oliewissel krijgt.

Is dat nog merkbaar met rijden dergelijk verkeerde olie?[/rquote]

Niet echt, warm is de olie net zo dik. Maar koud(dus ca. de eerste 30 km) kan het motorschade opleveren...

[rquote=1847993&tid=140917&author=joop1970]Zo'n vermoeden had ik al. Tijd dat hij over 2 weken een oliewissel krijgt.

Is dat nog merkbaar met rijden dergelijk verkeerde olie?[/rquote]

Niet echt, warm is de olie net zo dik. Maar koud(dus ca. de eerste 30 km) kan het motorschade opleveren...

daar verschillen mening over, :P

laatst nog gelezen dat een ex diricteur van een grote olie maatschapij het ook dikke onzin vond, en zelf al 500.000 km op dezelfde olie reed en niks aan de hand :)

daar verschillen mening over, :P

laatst nog gelezen dat een ex diricteur van een grote olie maatschapij het ook dikke onzin vond, en zelf al 500.000 km op dezelfde olie reed en niks aan de hand :)

[rquote=1848052&tid=140917&author=sebastiaankadettcabriogsi]daar verschillen mening over, :P

laatst nog gelezen dat een ex diricteur van een grote olie maatschapij het ook dikke onzin vond, en zelf al 500.000 km op dezelfde olie reed en niks aan de hand :)[/rquote]

Klopt ook gehoord maar toch geloof ik er niet zo in. Bepaalde dingen kunnen gevoelig zijn wat ik ook wel is over distributiekettingen hoor, dat door slechte olie het dan weer kapot gaat etc. Of die kerel had zo'n oliezuiper dat die altijd maar iets bijvulde:jerry

Terug
Naar boven