• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

X18XE1 schakelt steeds terug naar benzine

Okay, het verhaal wordt vreemder:

Heb zelf uren gezocht, de VOD ook 1,5 uur....kijk ik gisteravond nog eens onder de kap, is het expansievaatje van de koelvloeistof leeg. Half litertje erbij om weer netjes op niveau te komen en vanmorgen was het probleem weg!

Vanmiddag nog eens proberen, maar ik denk dat het weg is....hoe kan dat halve litertje nu zo'n verschil maken?

Nu nog onderzoeken waar de koelvloeistof blijft....zelf verdenk ik m'n klepdekselpakking...

Vanmiddag ook niets...het lijkt er dus op dat het probleem een te kort aan koelvloeistof was....maar ik kan het niet beredeneren...

dit komt doordat de verdamper erg hoog gemonteerd zit t.o.v de motor lucht zoekt het hoogste punt op verdamper bevriest door te weinig water tijdens rijden wat betreft je lekkage kijk een onder je thermostaat huis daar zal je waarschijnlijk een koelvloeistof spoor vinden even nieuwe pakking of klein beetje kit er tussen

groetjes

Ja, dat was mijn eerste gedachte ook, maar het expansievaatje zit hoger en zelfs die was niet helemaal leeg...dus vandaar dat ik het niet helemaal kan plaatsen.

De verdamper zal inderdaad terug hebben geschakeld op het moment dat deze dreigde te bevriezen (dit was vaak bij vermogen vragen, maar soms ook gewoon stilstaand voor het stoplicht). Lekkage opzoeken wordt het volgende klusje :)

Was het koelwater op 17-01-12 nog wel goed dan ?

Toen stelde ik je de vraag of de verdamper goed warm werd.

Daarop antwoorde je op dat het inderdaad het geval was op 1 slang na.

Zou er iets verstopt zijn wat nu los geschoten is door de "lage waterstand" ?

Rik :)

Dat weet ik niet zeker meer, ik weet wel dat de auto sinds afgelopen zomer een heel klein beetje koelwater "verbruikt" per 1000 km. Ik denk een half litertje per 5000 km als ik het zou moeten schatten. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het koelwaterniveau al een paar 1000 km niet heb gecontroleerd, dus ik ga er vanuit dat het op 17-1 ook al te laag stond.

Dus binnenkort even zoeken naar lekkagesporen....

@camper wrote:zeer goed aderes ben er geweest

bij jou is de lamdasonde voor de kat

kapot opzeker

meerdere malen het zelfde probleem gehad

hij schakelt naar gas paar kilometer schakelt terug naar benzine

mits een coltec of necam installatie hebt

als je de schakelaar er uihaalt zit er een loose grijsedraad

daar kan je de gasinstalaatie uitlezen

kabeltje aan de massa en aan de grijzekabel

contact aan

als de schakelaar 3 langzaam knippert en dan 4snel

is dat code 34

de codes staan op internet groetjes kees

Ben je niet heel toevallig de eigenaar van Verdampere.nl?

Ik heb met dit bedrijf een hele slechte ervaring.

Het woord klantvriendelijkheid komt niet in zijn vocabulair voor.

Hij doet zich voor als iemand die zeer kundig is maar dat blijkt helaas niet zo te zijn!

Volgens hem was bij mijn auto zeker de verdamper kapot, na de lpg installatie eerst aan de computer gehangen te hebben.

Deze is toen dus vervangen.

Maar het probleem was daarna nog precies even erg als voorheen, € 175,- weggegooid!

Wat het nog aparter maakt is dat hij zei dat andere gasboeren zomaar onderdelen gaan vervangen en je deze dan toch laten betalen, dat zou hij niet doen.

Maar hij wil me op geen enkele manier tegemoetkomen!

Toen ik nog een keer terug ging zei hij wel dat de klachtbeschrijving niet past bij een kapotte verdamper, in eerste instantie wilde hij toen helemaal niet meer verder kijken, pas na lang aandringen. Onder het mom van je hebt alleen garantie op de verdamper, dus zoek het maar uit.

Wat me ook is opgevallen is dat hij in zijn advertenties op marktplaats 2 jaar garantie geeft op gereviseerde verdampers en mij gaf hij maar een jaar garantie.

Hoi Risl

Heb je het probleem inmiddels opgelost? De mijne (z18xe) heeft het probleem de laatste week ook. Toevallig moet ik morgen wel effe naar de garage om hem uit te laten lezen wegens een brandend motormanagementslampje. Ik heb de wagen pas 2 weken en volgens de behulpzame verkoper zou dit een geval "resetten zijn". Nu komt het terugschakelen naar benzine daar ook nog bij, misschien heeft het probleem wel met elkaar te maken, dus als ik al wat meer info heb zou me dat al een beetje op weg kunnen helpen.

Hey,

Sterker nog, mijn auto is reeds gesloopt ;)

Het terugschakelen van mijn wagen kwam uiteindelijk door een te laag koelvloeistofniveau (ik was zelf zo stom om dat maandenlang niet te controleren en vervolgens kon de garage het met '2 uur zoeken' ook niet vinden ;) ). Hierdoor bevroor bij bepaalde belasting de verdamper omdat deze niet warm genoeg werd. Het lage koelvloeistofniveau werd voornamelijk veroorzaakt door een lekke driewegklep. Deze is vervangen door een gemodificeerde driewegklep. Hierna was het probleem weg.

Helaas bleef het niet bij die ene koelvloeistoflekkage, maar heb ik ook nog de koppakking er tussen uitgeblazen, waarna de motor over verhit is geraakt. Na een korte inspectie bleek toen dat de hele motor ongeveer in puin lag.

Mocht je nog meer informatie willen, vraag maar raak, inmiddels ben ik wel achter de logica van het LPG-systeem dat geleverd is in onze Opels.

Vandaag even uit laten lezen, blijkt dat hij o.a. soms geen ontsteking krijgt in de eerste cilinder. Weet iemand wat daarvan de oorzaak zou kunnen zijn..............

in die richting dachten we het idd te moeten zoeken. Volgens mij zit er bij deze motor een bobine brug over de cilinders. Het schijnt dat er voor het benzine en gasgedeelte een aparte computer zit? Maar ik moet hem donderdag bij de garage hebben en duiken dan dieper in de materie. Gelukkig is de garage (Auto Euro Volkel) erg behulpzaam bij het oplossen van het probleem.

Zit inderdaad een bobinebrug.

Aparte computer? Dat weet ik niet....ik weet wel dat er een hoop extra bedrading in mijn motorruimte lag...

Terug
Naar boven