• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Xenon verlichting 6000k of 8000k?

kleinegee

Post weinig
Ik denk na om aftermarket Xenon verlichting aan te brengen in mijn vectra c.

Ik heb meerdere setjes op het oogt en moeten volgens de beschrijving allemaal geen problemen gaan geven met de Canbus. Maar wat is de meest gangbare kleur twijfel tussen 6000k of 8000k. wat raden jullie aan?

Grt gerard.

Nog even ter aanvulling:

(Ik moest het nog even nazoeken, omdat ik geen onzin wilde verkopen. Maar gelukkig heb ik toch goed opgelet op school.)

De biologische/anatomische kant van het verhaal: Je ogen zijn gevoeliger voor rood, dan voor blauw.

60% van je receptoren voor kleur zijn gevoelig rood, en maar 10% voor blauw. (ook weer omdat blauw in de natuur weinig voorkomt en dus minder belangrijk is)

supportBinaryFiles

Nog even ter aanvulling:

(Ik moest het nog even nazoeken, omdat ik geen onzin wilde verkopen. Maar gelukkig heb ik toch goed opgelet op school.)

De biologische/anatomische kant van het verhaal: Je ogen zijn gevoeliger voor rood, dan voor blauw.

60% van je receptoren voor kleur zijn gevoelig rood, en maar 10% voor blauw. (ook weer omdat blauw in de natuur weinig voorkomt en dus minder belangrijk is)

supportBinaryFiles

Een lager k-waarde bereikt de fabrikant door allerlei chemisch toevoegingen. Door deze toevoegingen gaat de lamp ook meer licht geven maar is hierdoor wel

iets geler van kleur (komt wat kleurtemperatuur in de buurt van halogeen)

Persoonlijk vind ik dit niet mooi. Heb zelf de Philips Ultimate van 5800k en deze geeft krijt wit licht.

Heb met het wisselen van 4300k naar deze Ultimate lampen heb ik wening verschil gezien in lichtopbrengst.

Philips heeft nu een nieuwe Xenon lamp uitgebracht die mooi (iets of wat blauw) licht geeft en net zoveel licht-output heeft als de 4300k :

http://www.lighting.philips.com/nl_...3467512&id=nl_nl_car_lighting&lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Zijn wel duur maar dan heb je ook wat.

Volgens de Philips specs geven de 4300k en de 6000k even veel licht, lichtsterkte bij beide 3200 lm: zie de specs hieronder van beide lampen

Allgemeine beschreibende Daten 4300k

ECE Kategorie / Fassung D2S

Sockel (Normbezeichnung) P32d-2

Model 85122+

Farbe in Kelvin 4300K

Technik - Elektrische Angaben

Nennspannung-Packgut 85 V

Nennleistung-Packgut 35 W

StVO

E1 Prüfzeichen Zugelassen

Technik - Lichttechnische Daten

Lichtstrom 3200±15% lm

Lebensdauer ca.3500St, oder 150tkm

Hergestellt Made in Germany

Allgemeine beschreibende Daten 6000k

Model 85122UB/85122UBC1

Farbe in Kelvin 6000K

StVO

Lichtstrom 3200±15% lm

Een lager k-waarde bereikt de fabrikant door allerlei chemisch toevoegingen. Door deze toevoegingen gaat de lamp ook meer licht geven maar is hierdoor wel

iets geler van kleur (komt wat kleurtemperatuur in de buurt van halogeen)

Persoonlijk vind ik dit niet mooi. Heb zelf de Philips Ultimate van 5800k en deze geeft krijt wit licht.

Heb met het wisselen van 4300k naar deze Ultimate lampen heb ik wening verschil gezien in lichtopbrengst.

Philips heeft nu een nieuwe Xenon lamp uitgebracht die mooi (iets of wat blauw) licht geeft en net zoveel licht-output heeft als de 4300k :

http://www.lighting.philips.com/nl_...3467512&id=nl_nl_car_lighting&lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Zijn wel duur maar dan heb je ook wat.

Volgens de Philips specs geven de 4300k en de 6000k even veel licht, lichtsterkte bij beide 3200 lm: zie de specs hieronder van beide lampen

Allgemeine beschreibende Daten 4300k

Model 85122+

Farbe in Kelvin 4300K

StVO

Lichtstrom 3200±15% lm

Allgemeine beschreibende Daten 6000k

Model 85122UB/85122UBC1

Farbe in Kelvin 6000K

StVO

Lichtstrom 3200±15% lm

6000k is wat meer ''fabrieks af look xenon''

8000k is met wat meer blauwe gloed erin.

smaken verschillen,dus je moet zelf pakken wat je zelf het mooiste vind :thumbup

http://www.tuning-gids.nl/xenon_lampen.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

blader maar naar beneden,komen ze allemaal voorbij tot 12.000k

maar 10/12.000k vind ik not done :puke

persoonlijk vind ik 8000k het mooist,want je wil toch laten zien dat je iets nieuws in je auto hebt ;) :D

6000k is wat meer ''fabrieks af look xenon''

8000k is met wat meer blauwe gloed erin.

smaken verschillen,dus je moet zelf pakken wat je zelf het mooiste vind :thumbup

http://www.tuning-gids.nl/xenon_lampen.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

blader maar naar beneden,komen ze allemaal voorbij tot 12.000k

maar 10/12.000k vind ik not done :puke

persoonlijk vind ik 8000k het mooist,want je wil toch laten zien dat je iets nieuws in je auto hebt ;) :D

Wat vindt je belangrijker, hoe je auto uitziet, of wat jij op de weg ziet.

4500 of 5000K is wat de OEM's monteren, en geeft het beste zicht.

Wat vindt je belangrijker, hoe je auto uitziet, of wat jij op de weg ziet.

4500 of 5000K is wat de OEM's monteren, en geeft het beste zicht.

Ik zou zelfs 4300k adviseren, dit is wat origineel in een vectra zit.

Sommige merken hebben ook 5000k, hier lees ik ook positieve ervaringen over.

Mijn oude vectra had er 6000k in toen ik hem kocht,de lichtopbrengst was echt super slecht.

Ik heb laatst xenon ingebouwd bij een focus (4300k)en dat gaf mooi helder wit licht.

Ik zou zelfs 4300k adviseren, dit is wat origineel in een vectra zit.

Sommige merken hebben ook 5000k, hier lees ik ook positieve ervaringen over.

Mijn oude vectra had er 6000k in toen ik hem kocht,de lichtopbrengst was echt super slecht.

Ik heb laatst xenon ingebouwd bij een focus (4300k)en dat gaf mooi helder wit licht.

@kleinegee wrote:ik wil het beste zicht hebben woon op het boere platteland en daar kennen ze geen straat verlichting wel bierketen

Dan zou ik zeker niet hoger gaan dan 5000k.

Bekijk ook onderstaand plaatje:

Color%20chart.jpg

@kleinegee wrote:ik wil het beste zicht hebben woon op het boere platteland en daar kennen ze geen straat verlichting wel bierketen

Dan zou ik zeker niet hoger gaan dan 5000k.

Bekijk ook onderstaand plaatje:

Color%20chart.jpg

Heb zelf 6000K er in en is prima licht !

Zeker in vergelijking met het beroerde licht van halogeen in de vectra c koplampen !

Terug
Naar boven