• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Xenon vragen

dennis121

Post vaak
Hey!

Aan het einde van de maand krijg ik een leuke financiele meezitter!! dus daar worden sowieso de winterbanden van betaald!

maar nu zat ik met de gedachte om misschien ook Xenon te kaufen!

Maar kan xenon in iedere koplampunit? en dan vooral in MIJN koplampunit??

Waar kan ik dit het beste aanschaffen/laten aansluiten?

en aan wat voor prijs moet ik denken?

BVD! :ugeek:

Mijn koplampen:

HPIM1438.jpg

Quote:
origineel gepost door dennis121

Xenon lampen zijn gewoon in iedere koplamp voor te krijgen h4 h1 h7 etc, prijzen zijn er heel breed, en ik heb het via ebay gekocht scheelde een hoop centjes, inbouwen zelf gedaan is super makkelijk.

Erwin

Wat moet ik me indenken bij het zelf inbouwen??

ben nogal niet technisch aangelegd helaas :S

Verder nog merk belangrijk??

Nou bij mij zat er een kabel die op de stekker van de (oude)lamp moest en dan op het kastje, en een kabel die van het kastje naar de xenon lamp moest, er zaten beugels bij om het kastje vast te maken.

ik was denk ik met 10 minuten klaar per kant. Wel van te voren even kijken wat plus en min is met de multimeter.

(Vectra-b)

Erwin

edit* zo moest het bij mijn set (zoals het plaatje)

Hmm okeej :S

Dus het is:

- oude lamp verwijderen

- xenon lamp erin

- gaatje maken voor kabels xenon

- ballast goed veilig/droog opbergen

- kables verbinden

en klaar?

En dan natuurlijk GOED af laten stellen ;)

Quote:
origineel gepost door dennis121

Xenon lampen zijn gewoon in iedere koplamp voor te krijgen h4 h1 h7 etc, prijzen zijn er heel breed, en ik heb het via ebay gekocht scheelde een hoop centjes, inbouwen zelf gedaan is super makkelijk.

Erwin

Wat moet ik me indenken bij het zelf inbouwen??

ben nogal niet technisch aangelegd helaas :S

Verder nog merk belangrijk??

Nou bij mij zat er een kabel die op de stekker van de (oude)lamp moest en dan op het kastje, en een kabel die van het kastje naar de xenon lamp moest, er zaten beugels bij om het kastje vast te maken.

ik was denk ik met 10 minuten klaar per kant. Wel van te voren even kijken wat plus en min is met de multimeter.

(Vectra-b)

Erwin

edit* zo moest het bij mijn set (zoals het plaatje)

Canbus is het digitale praatsysteem dat de computer van de auto gebruikt.

Op moderne Opels zit daar ook lampencontrole in. Doet de lamp het niet, dan krijg je een lampje op je dashboard dat aangeeft dat je de lampen moet controleren.

Xenon heeft een ander verbruiksprofiel, dus het kan zo zijn dat de computer denkt dat de lamp defect is terwijl die het prima doet. Daar zijn ook weer plug-n-play oplossingen voor. Klein extra kastje wat je over de stroom toevoer naar de ballast zet zodat computer de lamp goed herkent.

Wat lampen plaatsen betreft is je volgorde niet helemaal goed.

Als je H1 lampen hebt, is de voet van de lamp kleiner als de tule, dus je kan beter eerst een gat boren waar de lamp in past en dan checken of de tule past. De stekker is in de regel groter, dus je kan beter de lamp door het gat doen dan de lamp plaatsen en de stekker door het gat doen.

Ballasts zijn in de regel waterdicht, dus een 100% droge plek is niet vereist.

Moderne auto's zijn wel krap bemeten onder de motorkap, dus ik raad je aan om een paar tientjes meer uit te geven voor een set met slimline (dunne, compacte) ballasts.

Afstellen kan je ook zelf doen. Op de koplamp staat ergens een percentage vermeld.

Dat is de val waarde, ofwel hoeveel de lamp naar beneden gericht moet zijn.

Je hebt daarvoor stelschroeven op de koplamp unit zitten.

Om het uit te meten zet je de auto 1 meter van een muur of vlak voorwerp af. Zorg daarbij dat je auto netjes horizontaal staat. Meet dan hoe hoog het midden van de lampunit vanaf de vloer staat en trek daarvan het percentage af.

Stel, ze staan 1 meter van de grond, en het percentage is 15. Dan moet de bovenkant van de lichtbundel op 1 meter afstand van de auto 100cm - 15cm = 85cm hoog op de muur schijnen.

Trek daar een streep op de muur met een krijtje of een stuk tape en ga dan aan de stelschroeven draaien tot ze goed staan.

Hmm okeej :S

Dus het is:

- oude lamp verwijderen

- xenon lamp erin

- gaatje maken voor kabels xenon

- ballast goed veilig/droog opbergen

- kables verbinden

en klaar?

En dan natuurlijk GOED af laten stellen ;)

Hmm dan gok ik dat ik geen Canbus heb :O

aangezien mijn corsa nog redelijk basic is met opties!

Heb net ff op zo'n site gekeken (geen zin om naar buiten te gaan en kijken, veels te koud :P) en heb als het goed is inderdaad H1 lampen!

Nu is volgens mij mijn motorruimte opzich wel redelijk leegjes met veel ruimte!

Ik heb dan ook maar "slechts" een 1.2 tje !

Kleven er geen nadelen aan die micro ballasts?

Het scheelt inderdaad maar 2 tientjes op de site waar ik keek!

Dit is wat?

of is een ander setje van een eventuele andere site beter?

Canbus is het digitale praatsysteem dat de computer van de auto gebruikt.

Op moderne Opels zit daar ook lampencontrole in. Doet de lamp het niet, dan krijg je een lampje op je dashboard dat aangeeft dat je de lampen moet controleren.

Xenon heeft een ander verbruiksprofiel, dus het kan zo zijn dat de computer denkt dat de lamp defect is terwijl die het prima doet. Daar zijn ook weer plug-n-play oplossingen voor. Klein extra kastje wat je over de stroom toevoer naar de ballast zet zodat computer de lamp goed herkent.

Wat lampen plaatsen betreft is je volgorde niet helemaal goed.

Als je H1 lampen hebt, is de voet van de lamp kleiner als de tule, dus je kan beter eerst een gat boren waar de lamp in past en dan checken of de tule past. De stekker is in de regel groter, dus je kan beter de lamp door het gat doen dan de lamp plaatsen en de stekker door het gat doen.

Ballasts zijn in de regel waterdicht, dus een 100% droge plek is niet vereist.

Moderne auto's zijn wel krap bemeten onder de motorkap, dus ik raad je aan om een paar tientjes meer uit te geven voor een set met slimline (dunne, compacte) ballasts.

Afstellen kan je ook zelf doen. Op de koplamp staat ergens een percentage vermeld.

Dat is de val waarde, ofwel hoeveel de lamp naar beneden gericht moet zijn.

Je hebt daarvoor stelschroeven op de koplamp unit zitten.

Om het uit te meten zet je de auto 1 meter van een muur of vlak voorwerp af. Zorg daarbij dat je auto netjes horizontaal staat. Meet dan hoe hoog het midden van de lampunit vanaf de vloer staat en trek daarvan het percentage af.

Stel, ze staan 1 meter van de grond, en het percentage is 15. Dan moet de bovenkant van de lichtbundel op 1 meter afstand van de auto 100cm - 15cm = 85cm hoog op de muur schijnen.

Trek daar een streep op de muur met een krijtje of een stuk tape en ga dan aan de stelschroeven draaien tot ze goed staan.

Corsa's hebben volgens mij vanaf modeljaar 2004 canbus aansturing?

Waar ik wel zeker van ben... Xenon verlichting in standaard Corsa C koplampen is echt verschrikkelijk asociaal verblindend. Zelf heb je ineens heel goed zicht, maar je tegenliggers worden er niet blij van.

Hmm dan gok ik dat ik geen Canbus heb :O

aangezien mijn corsa nog redelijk basic is met opties!

Heb net ff op zo'n site gekeken (geen zin om naar buiten te gaan en kijken, veels te koud :P) en heb als het goed is inderdaad H1 lampen!

Nu is volgens mij mijn motorruimte opzich wel redelijk leegjes met veel ruimte!

Ik heb dan ook maar "slechts" een 1.2 tje !

Kleven er geen nadelen aan die micro ballasts?

Het scheelt inderdaad maar 2 tientjes op de site waar ik keek!

Dit is wat?

of is een ander setje van een eventuele andere site beter?

origineel gepost door Mijncorsa.nl

Waar ik wel zeker van ben... Xenon verlichting in standaard Corsa C koplampen is echt verschrikkelijk asociaal verblindend. Zelf heb je ineens heel goed zicht, maar je tegenliggers worden er niet blij van.

Klopt. Dit komt omdat de standaard Corsa C niet is uitgerust met lens koplampen.

Even opzoek naar 3d koplampen. Zitten bijvoorbeeld op een Njoy uitvoering. Deze hebben lenskoplampen waarmee je een mooier lichtbeeld krijgt en je tegenliggers niet verblind.

M'n ouders hebben het ook in hun Corsa. Lichtbeeld is een stuk beter, en het staat natuurlijk wat luxer.

Corsa's hebben volgens mij vanaf modeljaar 2004 canbus aansturing?

origineel gepost door Mijncorsa.nl

Klopt. Dit komt omdat de standaard Corsa C niet is uitgerust met lens koplampen.

Even opzoek naar 3d koplampen. Zitten bijvoorbeeld op een Njoy uitvoering. Deze hebben lenskoplampen waarmee je een mooier lichtbeeld krijgt en je tegenliggers niet verblind.

M'n ouders hebben het ook in hun Corsa. Lichtbeeld is een stuk beter, en het staat natuurlijk wat luxer.

Terug
Naar boven