• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Y22DTR lust turbo's rauw

Pastra

Post veel
Hallo mede-vectrarijders!

Ik rijd nu al 1,5 jaar met een Vectra B2 sport station met daarin een heerlijk rijdende Y22DTR.

Een erg fijne motor in een heel fijne, bijna full-options, Vectra!

Al vanaf het begin heb ik problemen met turbo's.

Laat ik bij het begin beginnen, en dus de eerste turbo.

Wanneer ik bij een stoplicht volgas de snelweg op reed kwam bij de 3de versnelling de noodloop om de hoek kijken.

Auto uit, auto aan en weer doorrijden.

Dit probleem loste zichzelf op, doordat opeens de turbo begon te fluiten.

In november 2012 brak een aandrijfas, de bak was aan gort en nog wel meer in de aandrijflijn.

CarloAstra heeft dit toen allemaal keurig netjes vervangen voor me. Carlo heeft toen een andere turbo, welke gereviseerd zou zijn, gemonteerd.

De oude turbo had een kromme klep van de variabele inlaatklepjes waardoor de turbo steeds vol stond te drukken(Vectra reed wel fijn zo, constant veel vermogen beschikbaar).

Het ging een tijdje goed met deze turbo. Totdat ik tijdens het normaal optrekken weer een geluid constateerde. Het geluid van afblazen.

Hier baalde ik dus weer enorm van! Een paar weken geleden maar eens goed gaan kijken bij een Chiptuner waar het geluid vandaan kwam alvorens de auto op de bank zou gaan.

Er blijkt dus een lekkage te zijn tussen het turbinehuis van de uitlaatzijde en het turbohuis.

Hier blaast de turbo bij een te hoge druk dus zelf af, en mis ik dus vermogen.

Na contact met een turboreviseur gehad te hebben wist ik het helemaal niet meer.

Deze vertelde me dat de katalysator wel eens verstopt zou kunnen zitten en daardoor de turbo zijn druk niet kwijt zou kunnen...

Ik rijd normaal vrij rustig. Eens in de +/-1000km trek ik bij een goede warme motor even lekker door, en houd de toeren hoog voor een paar kilometer met het idee om de uitlaat even 'schoon' te blazen.

Maar wat zou in Opelsnaam de oorzaak kunnen zijn van het slijten van de turbo's?

Gr.

Pastra

Terug
Naar boven