Sinds een aantal weken heeft mijn Z1.8XE kuren bij het starten:
filmpje:
[youtube:3b5vyu19]
(tot aan 0:50 raak ik het gaspedaal niet aan)
- slecht lopen (klinkt als een opgefokte v8)
- 3 poten
- misfires
- schommelen toerental
Ongeveer sinds het weer koud en nat is geworden zijn deze klachten er, ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft.
Ook tijdens de eerste minuten rijden bokt en sputtert de motor.
Als hij eenmaal warm is, ontbreekt een stuk vermogen onder de 3000 RPM.
Ik heb de computer uitgelezen, en naast de gebruikelijke bak foutmeldingen was dit keer nieuw:
P0170-12 lean exhaust, en misfires op willekeurige cilinders.
Daar ik de auto hoofdzakelijk rijdt op LPG, heb ik er niet zo heel veel last mee, op LPG lijkt alles goed te zijn.
Ik zit nog 10.000 km van de grote beurt af, maar wil wel voor de tijd gaan onderzoeken wat het probleem is, om verergering of andere problemen te voorkomen.
Ondertussen heb ik achterhaald dat het aan de volgende zaken zou kunnen liggen:
- lambda sondes kapot of verouderd
- lekkage aan inlaatspruitstuk, of aansluiting rembekrachtiger
- vervuilde gasklep/inlaat spruitstuk/ carterventilatie
- vervuilde/defecte LMM/temp sensor
- ?
Om te beginnen wil ik eens wat van de componenten doormeten die mogelijk defect kunnen zijn
- beide lambda's
- lmm
Daarnaast eens met wat remmenreiniger kijken of er ergens een lek zit.
Ik heb de EGR klep zo'n 3 jaar geleden afgedopt met een geimproviseerde blindplaat en vloeibare pakking, misschien dat hier iets lek is. De EGR zit nog wel steeds aangesloten, anders levert dit een foutmelding op (volgens VOD konden ze de EGR niet weg programmeren
)
De volgende stap is het schoonmaken van het gasklephuis, en de slangetjes tussen het kleppendeksel en gasklephuis.
Door onbekende oorzaak is het elke weer best weer vies (elke 30.000). Ik verdenk dat het klepje in het kleppendeksel mogelijk kapot is, dat bij stationaar de carter ventilatie afsluit.
Mogelijk moeten we even het kleppendeksel liften om dit te achterhalen..
Ik zal hier de voortgang posten, eventuele tips of ervaringen zijn van harte welkom!
filmpje:
[youtube:3b5vyu19]
(tot aan 0:50 raak ik het gaspedaal niet aan)
- slecht lopen (klinkt als een opgefokte v8)
- 3 poten
- misfires
- schommelen toerental
Ongeveer sinds het weer koud en nat is geworden zijn deze klachten er, ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft.
Ook tijdens de eerste minuten rijden bokt en sputtert de motor.
Als hij eenmaal warm is, ontbreekt een stuk vermogen onder de 3000 RPM.
Ik heb de computer uitgelezen, en naast de gebruikelijke bak foutmeldingen was dit keer nieuw:
P0170-12 lean exhaust, en misfires op willekeurige cilinders.
Daar ik de auto hoofdzakelijk rijdt op LPG, heb ik er niet zo heel veel last mee, op LPG lijkt alles goed te zijn.
Ik zit nog 10.000 km van de grote beurt af, maar wil wel voor de tijd gaan onderzoeken wat het probleem is, om verergering of andere problemen te voorkomen.
Ondertussen heb ik achterhaald dat het aan de volgende zaken zou kunnen liggen:
- lambda sondes kapot of verouderd
- lekkage aan inlaatspruitstuk, of aansluiting rembekrachtiger
- vervuilde gasklep/inlaat spruitstuk/ carterventilatie
- vervuilde/defecte LMM/temp sensor
- ?
Om te beginnen wil ik eens wat van de componenten doormeten die mogelijk defect kunnen zijn
- beide lambda's
- lmm
Daarnaast eens met wat remmenreiniger kijken of er ergens een lek zit.
Ik heb de EGR klep zo'n 3 jaar geleden afgedopt met een geimproviseerde blindplaat en vloeibare pakking, misschien dat hier iets lek is. De EGR zit nog wel steeds aangesloten, anders levert dit een foutmelding op (volgens VOD konden ze de EGR niet weg programmeren
De volgende stap is het schoonmaken van het gasklephuis, en de slangetjes tussen het kleppendeksel en gasklephuis.
Door onbekende oorzaak is het elke weer best weer vies (elke 30.000). Ik verdenk dat het klepje in het kleppendeksel mogelijk kapot is, dat bij stationaar de carter ventilatie afsluit.
Mogelijk moeten we even het kleppendeksel liften om dit te achterhalen..
Ik zal hier de voortgang posten, eventuele tips of ervaringen zijn van harte welkom!