• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Z16XE P302 Cilinder 2 misfire

@GRLWBNL wrote:@Fearless wrote:Al eens gekeken of de inlaatpakking nog heel is? Heb dat ook al vaak gezien. Van boven en onder even met remmenreiniger er langs dan weet je het snel genoeg.

Waar zit dan ding precies, dan kan ik dat nog wel even proberen?

Tussen de inlaat en het motorblok.

Als je remmenreiniger op je inlaat spuit, tegen het blok aan, dan zuigt de motor dat naar binnen door de lekke pakking en gaat het toerental omhoog.

@GRLWBNL wrote:Wat zegt het trouwens dat boven de 3000 toeren alle cilinder weer meedoen?

Omdat dan het probleem wat kleiner wordt.

Als het een lekkende injector is, dan mengt de brandstof zich wat makkelijker met de lucht door de hogere stromingssnelheid van de inlaatgassen.

Als het een lekke pakking is, dan komt er maar een bepaalde hoeveelheid 'leklucht' mee naar binnen, waardoor de hoeveelheid 'extra lucht' afneemt per cilindervulling.

Op die manier!

Wel raar dat die kerel van de ANWB mij dat niet wist te vertellen, terwijl ik hem precies dezelfde vraag heb gesteld.

Ach, die jongens weten ook niet alles.....

Maar als oplossing voor je probleem zou ik een flesje injectorreiniger en een bus remmenreiniger halen.

Injectorreiniger kan nooit kwaad en als dat niet werkt kan je nog altijd op zoek naar lekkage aan je inlaat.

Zo'n spuitbus remmenreiniger kost maar iets van 1-2 euro, daarvoor rijdt je met de huidige benzineprijzen niet een keertje extra op en neer naar de automaterialenzaak.

Vacuum of idd injector lekkage, heb het zelfde gezeik gehad: en enkele honderden euro's verder kwam ik er achter dat het de injector seals waren die niet goed meer afsloten.

Maar goed kijken naar lekkages aub, Het het is echt een klote probleem om op te lossen.

Bedankt voor de reacties!

Ik zal deze tips/informatie doorgeven aan de garage! Ik houd jullie op de hoogte!

Lekkage lijkt uitgesloten te zijn. De garage heeft een compressietest gedaan en daaruit concluderen ze dat dat niet het geval is.

Wegens tijdgebrek kunnen ze pas morgen de injectoren controleren. Ben benieuwd wat daar uitkomt.

Vandaag niet veel verder gekomen. De injector is gecontroleerd en blijkt in orde. Wel is er een wat valve cleaner bij de tank in gedaan maar tot dusver merk ik niet veel verschil. De auto blijft een knipperend mm lampje geven en loopt vrijwel constant op 3 cilinders.

Zowel lekkage als een falende injector is dus uitgesloten.

Heeft iemand nog andere suggesties, aangezien ze er bij de garage ook niet uit komen?

@GRLWBNL wrote:Ik heb geen idee. Het enige wat ik van de garage te horen kreeg is dat de injector normaal functioneert.

Hebben ze ook twee injectoren verwisseld om te kijken of het probleem dan bij dezelfde cilinder voorkomt of een andere ?

Ben toch bang dat wellicht je ECU gaar is. Kan diverse foutcodes opleveren, maar bij een kennis van me deze in ieder geval

P0202 - (4) Cylinder 2 Injector Circuit Open

P0302 - (1) Cylinder 2 Misfire detected

ANWB dacht coil pack, was het niet (bleek na vernieuwen)

Dealer verving de ECU, was het wel. Slechte soldering waarschijnlijk, want werd hersteld.

Wat duidelijk was, was dat ook hier de auto steeds vaker op 3 cylinders bleef lopen en soms weer op 4.

Gr,

The Duke

Goede tip!

Ik had zelf namelijk ook al een ingeving om de kabelboom en ECU te laten controleren. Kan me vaag herinneren dat ik hier op het forum eerder iets gelezen heb over dat een slecht functionerende ECU of slechte kabelboom misfires kan veroorzaken.

@GRLWBNL wrote:Goede tip!

Ik had zelf namelijk ook al een ingeving om de kabelboom en ECU te laten controleren. Kan me vaag herinneren dat ik hier op het forum eerder iets gelezen heb over dat een slecht functionerende ECU of slechte kabelboom misfires kan veroorzaken.

Goed plan !

Als de bobine wel in orde is (hij is per slot van rekening nieuw!), dan zou de aansturing ervan misschien niet goed kunnen zijn.

Misschien is er iemand bij je in de buurt met dezelfde motor, zodat je ECU (en als dat niet helpt voor de zekerheid ook nog de bobine) met de ander uit kan wisselen.

Ik ken wel iemand met dezelfde auto maar die heeft een X16XEL. Ik denk niet dat deze ECU's uitwisselbaar zijn, alleen al omdat ik een elektronische gashuisklep heb.

Verder zou ik in eerste instantie de verbindingen eens bij langs kunnen gaan. Kan ik dat in ieder geval uitsluiten.

@GRLWBNL wrote:Ik ken wel iemand met dezelfde auto maar die heeft een X16XEL. Ik denk niet dat deze ECU's uitwisselbaar zijn, alleen al omdat ik een elektronische gashuisklep heb.

Verder zou ik in eerste instantie de verbindingen eens bij langs kunnen gaan. Kan ik dat in ieder geval uitsluiten.

Stekkers controleren, kabels naar de bobine doorpiepen, om te kijken of er nergens een slechte verbinding is.

Daar heb je wel een elektrisch schema voor nodig, om te kijken welke pen je in de stekker van de ECU moet hebben.

ECU, kun je niet zomaar uitwisselen! moet geprogrammeerd worden. En van een X16XEL kan al helemaal niet.

Controleer maar eens of je wel vonk hebt op alle 4 cilinders. Heb hetzelfde gehad met een X18XEI zelfde weg doorlopen als jij nu, ook alles al vervangen toen bleek een uitgang van de ECU defect.... ACtronics heeft em toen gefixed, koste iets van 280 euro...

succes

Terug
Naar boven