• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Z18xe distributie riem gebroken

Hoi! Mijn naam is Jeroen en ik ben nu 42. Inmiddels 20 jaar monteur. Eerste 10 jaar bij Mercedes in de garage, nu alweer bijna 10 jaar bij de firma Jenbacher.

ik heb een Astra h sw uit 2005. Z18xe motor 125 pk, dus zonder egr klep. Helaas is gisteren tijdens het rijden de distributie riem gebroken. Kon volgens interval nog 5.000 km mee, maar goed. Ik reed zelf, 30 km p/u. Ik hoorde flop, en daarna doodse stilte. Hierna nog geprobeerd om motor te starten. Geen mechanische geluiden.

Dan de vraag: beide nokkenasssen staan in een neutrale positie. Hoe groot is de kans dat de kleppen/zuigers elkaar NIET geraakt hebben?? Kan me voorstellen dat als de zuigers de kleppen krom slaan, dat dit met enig geweld en dus mechanische geluiden gepaard gaat.

enige om erachter te komen is riem eraf en kijken of je hem op tijd kan krijgen, als dat niet lukt dan is de boel krom

Wat heb je aangehouden als interval 90.000 km? Die klopt niet, gewoon netjes om de 60.000 wisselen. 90.000 is gewoon teveel.

is geen vrijloop motor, dat wil zeggen dat de kleppen de zuigers hebben geraakt en dat er zeker kleppen krom zijn

Terug
Naar boven